GENETIKA POPULACÍ 9 KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
metody založené na specifické kombinační návaznosti (tj
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Teorie selekce.
SELEKCE METODY PLEMENTBY
POPULAČNÍ GENETIKA 3 Pravděpodobnost v genetice populací
GENETIKA POPULACÍ KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ 8
Dědičnost monogenních znaků
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Plemenářská práce v chovu prasat
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Třídění umělé selekce podle způsobů provádění;
Základy genetiky.
Markery asistovaná selekce
Odhad genetických parametrů
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
Dědičnost kvantitativních znaků
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
Pravděpodobnost a genetická prognóza
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
ONEMOCNĚNÍ Z HLEDISKA GENETIKY
Populační genetika je teoretickým základem šlechtění hospodářských zvířat; umožňuje sledování frekvencí genů a genotypů a tím i cílevědomé řízení změn.
Dědičnost monogenní znaků
Markery asistovaná selekce - MAS
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Populační genetika.
Příklady z genetiky.
GENETIKA POPULACÍ KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
 VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI = nejdůležitější mikroevoluční
Příbuzenská, liniová a čistokrevná plemenitba
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
7 GENETIKA POPULACÍ KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetika kvantitativních znaků charakteristika kvantitativních znaků proměnlivost a její složky základní genetické parametry.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetické parametry Heritabilita, korelace. primární GP genetický rozptyl prostřeďový rozptyl kovariance sekundární GP heritabilita opakovatelnost genetické.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Selekční postupy ve šlechtění rostlin I. Selekce = výběr Charles Darwin ( ) Darwinova evoluční teorie počítá s výběrem a rozmnožováním lépe.
Šlechtění hospodářských zvířat Doc. Ing. Karel Mach, CSc.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Opakovatelnost (koeficient opakovatelnosti) Korelace genetická, prostřeďová a fenotypová Karel Mach.
Genetika Přírodopis 9. r..
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
GENETIKA POPULACÍ KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ 8
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

GENETIKA POPULACÍ 9 KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ Genetické parametry a metody jejich odhadů prof. Ing. Václav Řehout, CSc.

Přehled genet. parametrů v populaci kvant. znaků heritabilita (dědivost) opakovatelnost heterozní efekt heterozní deprese genetický zisk

Opakovatelnost (Podmínka - opakovaná měření) redukuje chybu podmíněnou prostředím velký podíl negenetické variance, jejíž zdroj neznáme  nelze eliminovat  nepřesné odhady genetického založení vlastnosti zpřesnění odhadu prostředí  zpřesnění odhadu GP

Opakovatelnost více než 1 měření stejného znaku; vyjádří podobnost různých měření stejného znaku; podíl složek vyjadřuje zpřesnění opakovaným měřením; umožní odhadovat budoucí užitkovost jedinců;

Základní typy v čase (užitkovost na 1-2-3 laktaci, vrhu, snůšce atd.) v prostoru (typičtější pro rostliny – tvar plodů, počty listů ...) opakovatelnost pořadí opakovatelnost prostředí

Výpočet spočívá ve zpřesnění odhadu vlivu dočasného prostředí, když rozdíly projevu jedince v různých opakováních jsou podmíněny právě dočasným prostředím; proměnlivost mezi jedinci podmiňuje trvalé prostředí + jejich genetické založení proto opakovatelnost = horní hranice heritability

variance uvnitř jedné prasnice Plán analýzy prasnice pořadí vrhu 1 2 3 n 11 10 12 13 4 14 k – p. opakování m variance uvnitř jedné prasnice = VE proměnlivost mezi prasnicemi = VE + kVG VP

Příklady opakovatelnosti vlastnost rop velikost vrhu (myš) 0,45 hmotnost vlny v různých střížích 0,74 produkce mléka na 1-2 laktaci 0,40 produkce tuku na 1-2 laktaci 0,67

Zisk z opakovaných měření vysoká opakovatelnost = nízký zisk jediná složka, kterou ovlivníme opakováním, je dočasné prostředí závisí na počtu opakování n fenotypová variance n měření:

Základní genetické parametry b) opakovatelnost opakovatelnost v čase: vyjadřuje opakování vlastností několikrát za život jedince. Konkrétně nás zajímá, jak se produkce mléka na první laktaci zopakuje na druhé laktaci, do jaké míry se vellikost prvního vrhu prasnice bude blížit velikosti jejího druhého vrhu, atp.

Základní genetické parametry b) opakovatelnost opakovatelnost v prostoru (topografická): sledujeme, jak se daná vlastnost opakuje na různých částech zvířete. Zajímá nás např. vztah mezi jemností vlny na hřbetě a bocích ovce, mezi počtem mléčných žláz prasnice v pravé a levé polovině, či výskyt pastruků na pravé a levé čtvrti vemene krávy.

Metody výpočtu opakovatelnosti Opakovatelnost - rop rop > h2 (podmínka: nepříbuzní jedinci) Prakticky lze pro stanovení koeficientu opakovatelnosti využít dvě základní metody: interklasní korelaci intraklasní korelaci

Metody výpočtu opakovatelnosti a) interklasní korelace: 2 měření J1 M1 M2 J2 M1 M2 J3 M1 M2 Jn M1 M2 rM1M2=rxy=rop

Metody výpočtu opakovatelnosti b) intraklasní korelace: Počet měření min 3 J1 M1 , M2 , M3 J2 M1 , M2 , M3 J3 M1 , M2 , M3 Jn M1 ,M2 , M3 1FAR - proměnlivost uvnitř měření mezi jedinci Výpočet: σ2g+σ2 e σ2p=rop

Heteroze Vznik heteroze: Heterozygotnost per se – vychází ze zjištění, že hybridní zdatnost kříženců je v přímé úměře ke stupni heterozygotnosti. Předpokládá tedy nahromadění hetorozygotních lokusů v genotypu hybrida. Heterozygotnost je nejvyšší u kříženců dvou outbredních populací, kde je realizován 100% heterozní efekt. U generací odvozených od této F1 generace se postupně vytrácí. Podíl hybridních genových kombinací zjišťujeme na základě rodičovských gamet, jak uvádí následující tabulka:

Heteroze Vznik heteroze: Heterozygotnost per se

AA = Aa > aa Heteroze Vznik heteroze: Teorie dominance vychází z předpokladu, že u heterozygotních kříženců na jednom lokusu příznivá alela, zpravidla dominantní, překryje účinek alely nepříznivé. Tím se stává, že užitkovost kříženců leží nad střední hodnotou výchozích rodičovských populací. Schématicky vyjádříme tuto skutečnost jako AA = Aa > aa

AA < Aa > aa Heteroze Vznik heteroze: 3. Teorie superdominance vychází z předpokladu, že u heterozní efekt může být vyvolán nejen kumulací příznivých genů obsažených v různých lokusech, nýbrž také hetorozygotní konstitucí jednotlivých lokusů. To znamená, že heterozygotní stav je lepší, než obě homozygotní konstituce AA < Aa > aa

Heterozní efekt hypotetický heterozní efekt skutečný heterozní efekt obyčejný heterozní efekt specifický heterozní efekt

xP1 + xP2 xF1 > 2 Heterozní efekt hypotetický heterozní efekt - je definován jako zvýšení hodnoty hybrida xF1 nad střední hodnotu rodičů nebo rodičovských populací xP1 + xP2 2 xF1 >

P1 < F1 > P2 Heterozní efekt b) skutečný heterozní efekt - je dosažen, pokud hybridní potomstvo dosahuje lepší užitkovosti než obě rodičovská plemena: P1 < F1 > P2

F1 > P1 Heterozní efekt c) obyčejný heterozní efekt - vzniká ve zvláštních případech meziplemenného křížení, kdy hybridní potomek je lepší než mateřské plemeno, tj. F1 > P1

F1 > P2 Heterozní efekt d) specifický heterozní efekt - nastane v případě, když hybridní potomek je lepší než otcovská populace F1 > P2

F1 < P1 F1 < P2 Hybridní deprese Vvzniká jako důsledek nevyhovující všeobecné kombinační schopnosti nebo v důsledku zanesení nevyhovujících genů do genomu kříženců. Projeví se snížením užitkovosti a znaků fitness. F1 < P1 F1 < P2

Selekční efekt (genetický zisk) d = x – x ΔG=d . h2 ̿ ̅ d = výběrový rozdíl x = průměr populace x = průměr selektovaných jedinců ̅ ̿

Vztah mezi koeficientem dědivosti, selekčním efektem, heterozním efektem a imbrední depresí vlastnost h2 selekční efekt heterozní efekt inbrední deprese reprodukce + +++ výkrmnost ++ jatečná hodnota