Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová Lucie Raisiglová Miroslav Zicha
Skupinová výuka vs. individuální přístup Menší počet žáků = větší prostor pro individuální přístup. X Menší počet žáků = větší finanční nároky na zabezpečení výuky.
Průměrná velikost třídy primární vzdělávání Země OECD – více než 21 žáků Čína, Chile – 30 žáků Lucembursko, Ruská federace, Rakousko, Dánsko, Řecko, Švýcarsko – méně než 20 žáků Země EU – 20 žáků ČR – 20 žáků Ve VB až 26 žáků
Veřejné školy vs. soukromé školy Velký rozdíl v průměrné velikosti třídy mezi soukromými a veřejnými školami není. Velký rozdíl ve Velké Británii. x Jinde ve světe bez větších rozdílů.
Zmenšování tříd Třídy v zemích OECD mezi roky 2000 – 2011 se postupně zmenšují, a to zejména v zemích, které měly relativně velké velikosti třídy. Země 2009 2010 2011 2012 Kolumbie 29 28 25 Nepál 33 32 30 Senegal 35 34 Kambodža 49 48 47 46 Malawi 81 79 76 74
Primární vzdělávání vs. nižší sekundární vzdělávání Průměrná velikost třídy se neliší o více než jednoho žáka na třídu mezi veřejnými a soukromými institucemi. Rozdíly jsou mezi jednotlivými zeměmi. Velikost třídy je v průměru o 2 a více žáků větší v nižším sekundárním vzdělávání, totéž platí i v zemích EU. V České republice se jedná o rozdíl 1,4 žáka.
Počet žáků na učitele primární vzdělávání Na primární vzdělávací úrovni připadá na jeden učitelský úvazek v průměru: země OECD - 15 žáků Země EU - 14 žáků ČR -19 žáků
Počet žáků na učitele Na nižší sekundární úrovni není rozptyl mezi jednotlivými zeměmi tak veliký. V průměru na jeden učitelský úvazek připadá: země OECD -12 žáků země EU - 14 žáků ČR -11 žáků V roce 2012 to bylo: o více než 20 žáků v Chile, Koreji, Turecku nebo Mexiku. méně než 11 žáků v Maďarsku, Itálii, Lucembursku, Norsku či Polsku.
Menší nemusí vždy znamenat lepší Zpráva OECD říká: "Menší třídy jsou často vnímány tak, že umožňuje učitelům soustředit se více na potřeby jednotlivých studentů“. Výsledky studií dokládají, že mezi počtem žáků na učitele a výsledky vzdělávání neexistuje žádný přímý vztah. V zemích, kde je ve třídě více žáků, jako je Japonsku, Koreji, Mexiku, Brazílii, Chile a Izraeli, naproti tomu v Dánsku, na Islandu, v Lucembursku, Švýcarsku a Ruské federaci je to 20 nebo méně žáků; ale pouze 2,7 % lucemburských žáků se na matematické škále PISA zařadilo do nejvyšší výkonnostní úrovně na rozdíl od 8,2 % žáků v Japonsku.
Vztah žák učitel a velikost třídy Vzájemný vztah učitelů a žáků je rovněž ovlivněn počtem tříd či žáků, za něž je učitel odpovědný, vyučovaným předmětem, rozdělením času učitele mezi výuku a ostatní povinnosti, rozdělováním studentů do skupin v rámci tříd a praxí týmového učení. Snížení počtu žáků ve třídě se stala trvalá zlepšení strategie vzdělávání, často oblíbený u učitelů a rodičů, přestože doklady o dopadu velikosti třídy na výkon studenta jsou smíšené.
Zajímavá čísla Čína: nižší vzdělávací stupeň 52 žáků (třída), primární vzdělávání 38 žáků (třída). Průměrný počet žáků v jedné třídě: Filipíny – 42,9 (ZŠ), 56, 0 (SŠ) Itálie 18,1 (ZŠ), 20, 9 (SŠ) Počet žáka na učitele: Malawi – 81 Kuba, Kuvajt, Malta – 9 Polsko – 10 V roce 2005/2006 ve školách ČR 63,2 tisíc učitelů. V roce 2009/2010 ve školách o 4,7 tisíc méně. 83,9 % učitelů na ZŠ tvoří ženy.
Děkujeme za pozornost…