(Nejen)muži, kteří nenávidí ženy – Gender a skandinávská literatura Barbora Poslušná 26. 4. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v sochařství Auguste RODIN
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ženy, gender a věda Adéla Souralová CZ.1.04/3.4.04/
VSTUPNÍ ANALÝZY A PRŮZKUM CÍLOVÝCH SKUPIN 1 Projekt HC 198/10 Sledování krátkodobých trendů v poptávce po pracovní síle.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Český jazyk na gymnáziu U Balvanu. Nižší gymnázium Jsou stejné jako druhého stupně základní školy→ procvičování základních slohových útvarů a pomocí nejrůznějších.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
MATURITNÍ ZKOUŠKA ČÁST SPOLEČNÁ Český jazyk a literatura Cizí jazyk Matematika/ZSV/Info ČÁST PROFILOVÁ 2 – 3 zkoušky, které stanoví ŘŠ.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
7. 3. Historický vývoj stavebního typu BD Bytové domy 2. poloviny 20
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
jako součást maturitní zkoušky z českého jazyka ve společné části
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
VY_32_INOVACE_PSYM23260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Proč si myslíte, že byla Anglie takto označována?
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Romantismus.
Ženy ve vědě aneb kdy to vlastně začalo a jaké to je…
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Krása v proměnách času.
1.Multikulturní výchova 2.Medializace a mediální výchova 3.Výchova k dobrovolnictví 4.Zdravé klima neformálního a zájmového vzdělávání 5.Participace a.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Kmen: Asmet Vypracoval: Tomáš K..
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Proč krása vládne světu
NOVÁ FIGURACE Jiří Salajka.
Downův a Edwardsův syndrom
postmodernismus, magický realismus
Téma: Dějiny filozofie
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
Politická korektnost (PK) Political Correctness (PC) Prezentaci připravili a večerem Vás provedou Veronika Panchartková Josef Ondruch Michal Uhl.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
2. vlna ženského hnutí. Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Světová literatra mezi světovými válkami
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kde se Josef Dobrovský narodil?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obsah strategie Dílna D
Svitavské památky – Langrova vila
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
Lets Say STOP to Gender Discrimination in Education
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
 1828 Skien Oslo  Zakladatel realistického dramatu  Modernistické směry.
Transkript prezentace:

(Nejen)muži, kteří nenávidí ženy – Gender a skandinávská literatura Barbora Poslušná

Historický exkurz Dějiny severské ženské literatury Ženský literární kánon?

Ústní slovesnost Křesťanství nastoluje patriarchát 17. století a královna Kristina

18. století – finanční nezávislost Ženy a romantismus Realismus a autorství jako kompenzace psychické lability -Emilie Flygare-Carlén

„Moderní průlom“ -Viktorie Benedictsson Selma Lagerlöfová Freud a neúplný protipól muže -Ellen Key -Agnes von Krusenstjerna

Modernismus 1. polovina 20. století a volební právo Dělnické hnutí -Moy Martinson

60., 70. léta – rovnoprávné postavení? -Maja Ekelöf: Zpráva z kbelíku Obsahová i formální aktualizace -Märta Tikkanen 80. léta – návrat k epické linii a „nižší“ literatura

Literatura pro děti a mládež Oblast literární vědy Feministický přístup k hodnocení

Důvody vzniku projektu Muži píší o mužích Kánon a nulová definice feminity

Období silného sepětí s religiozitou

Dvojí metr a pokrytectví Inspirace; tentýž způsob vyprávění: muž x žena Témata: mateřství, klaustrofobie, deprese, revolta…

Ženy opouští otcovský dům Propojení kariéry a mateřství Vliv války

Získaná autorita Témata: odcizenost, rozvody, hledání sebe sama, industrializace -Kerstin Ekman, Sara Lidman Poválečná historie Norska, historie ženy -Kirsten Thorup, Herbjørk Wassmo

ntial-project ntial-project

Nepřítel pokrytectví Nora: panenka a loutka -naivní, hrdá žena, manžel kariérista, děti jako hračky -vnitřní dynamika postavy (první dojem x nitro)

V zobrazení ženy polemika s Ibsenem Tanec smrti: úkolem ženy je trápit muže – žena je ďábelská zbraň Slečna Julie …

Pippi Dlouhá punčocha