Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CIT Paměti Díl X.
Advertisements

Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
CXPath Dotazování nad heterogenními XML zdroji s pomocí konceptuálního schéma Jan Vávra, 21. dubna 2004
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Přednáška P6 Božena Bednaříková
Morfologie – přednáška 1
KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3.
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
základní pojmy posloupností
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe i.
BZOL – ZS 2009 Základy obecné lingvistiky Lucie Medová týden ledna 2010.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Organon V M. Peliš Tarski’s World Version 4.0 for MS Windows.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 10: 8. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
D) Užitek a optimální rozhodnutí
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Мetafora a metonymie v české mluvnici
LINEÁRNÍ OPTIMALIZAČNÍ MODEL
Optimalizační úlohy i pro nadané žáky základních škol
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_106.
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
25. října 2004Statistika (D360P03Z) 4. předn.1 Statistika (D360P03Z) akademický rok 2004/2005 doc. RNDr. Karel Zvára, CSc. KPMS MFF UK
D IFÚZE ČAJE Vypracovala: Tereza Štanglová, VI. D.
KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Shluková analýza.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
8. listopadu 2004Statistika (D360P03Z) 6. předn.1 chování výběrového průměru nechť X 1, X 2,…,X n jsou nezávislé náhodné veličiny s libovolným rozdělením.
Formální jazyky a gramatiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_22.
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Simulační modely a programové vybavení. Vývoj simulačních programů  Původně pouze strojový kód –Příliš dlouhé, náročné na programátora, obtížné hledání.
Osobnost Roman Jakobson Irena Kalupová – Petra Poláchová | |
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_108.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Articles VY_22_INOVACE_23 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T.
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Souběžný návrh hardware a software (Language for Instruction Set Simulator-Oriented Model) MPO ČR, FT-TA3/128, Jazyk a vývojové prostředí pro.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
© Doc. Miniberger, BIVŠ UML modelování Webové služby představují sadu standardů umožňující komunikaci aplikací bez ohledu na platformu, na které jsou provozovány.
Geometrická posloupnost (1.část)
Teorie chování spotřebitele
Monte Carlo simulace Experimentální fyzika I/3. Princip metody Problémy které nelze řešit analyticky je možné modelovat na základě statistického chování.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Vývoj RDA Jarmila Přibylová NK ČR. Page  2 RDA  : práce na AACR3  : práce na RDA 2007 – nová struktura pravidel (přizpůsobení modelům.
Přednáška P7 Božena Bednaříková
Metodika řízení projektů
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
Logické principy QCA Karel Kouba.
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
STATIKA TĚLES Název školy
Teorie chování spotřebitele
Výpočetní technika Akademický rok 2008/2009 Letní semestr
Universitá degli Studi di Udine
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
Geografické informační systémy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Predikátová logika.
Transkript prezentace:

Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii. Lucie Medová Út 15:50 – 17:30 S4 20. října 2009

Univerzální pádová blízkost synkretismus (pokud není náhodný) se děje mezi pády a posloupnost těchto pádů je neměnná mezi jazyky (tedy je univerzání) posloupnost pádů je tato NOM-ACC-GEN-DAT-INS-COM Caha (2009): 10(10)

Náhodný synkretismus výsledek fonologických procesů vlastních danému jazyku příklad NOM.PL muž-i ACC.PL muž-e INS.PL muž-i jinde NOM vil-a Míš-a GEN vil-y Míš-y  -i INS.PL INS.PL hoch-y muž-y  -i

Synkretismus ne-náhodný náhodný přes paradigmata morfo-syntaktické třídy náhodný v jednom paradigmatu neexistuje v morfo-syntaktických třídách

A co to tedy všechno znamená? synkretismus ukazuje na to, že v jazyce (-ích) existuje organizace na určité úrovni abstrakce rys jako základní jednotka takové organizace vlastnost, kterou má každý člen dané třídy

Geometrie rysů dekompozice rysů [+X]: {NOM,ACC} [-X]: {GEN, DAT} [+Y]: {NOM, GEN} [-Y]: {ACC, DAT} [Ø]: {NOM, ACC, GEN, DAT} +Y -Y +X NOM ACC -X GEN DAT

Geometrie pádových rysů Jakobsonův model Princip „podmnožin“ Princip „nadmnožin“

Jakobson (1958) Jakobson, Roman (1958): Morphological inquiry into Slavic declension (Structure of Russian case forms). In: American contributions to the Fourth International Congress of Slavicists. The Hague: Mouton & Co. Franks, Steven (?): Russian Case Features. Jakobson and beyond. Ms., Indiana University. http://egg.auf.net/05/docs/articles/franks-1/case_features.pdf

Základní informace ruština: NOM, GEN, DAT, ACC, LOC, INS každý pád má hlavní význam Gesamtbedeutung (odvozený) speciální význam Sonderbedeutung

Jakobsonův model komunikace

Pádové rysy rysy (sémantické známky) quantified (prostor) do jaké míry se daná (pádově vyjádřená entita) podílí na sdělení directional (zaměřenost) do jaké míry daná (pádově vyjádřená entita) vyjadřuje zaměřenost k cíli děje marginal (perifernost) jak daná (pádově vyjádřená entita) spolupracuje na údernosti sdělení

Ruský pádový systém marginal quant dir NOM - ACC + GEN INS DAT LOC

„Druhé“ pády druhý GEN (GEN2) druhý LOC (LOC2) -u pro některá M v idiomech a nepovinně v kvantifikaci čaška čáj-u (*-a) druhý LOC (LOC2) -ú (M), -í (F) pro některá monoslabičná jména v les-ú, v sněg-ú

Jakobsonův model synkretismus systém neutralizace opozic DAT a INS by měly / mohly být synkretické ? můžou být synkretické 3 (a více) pádů systém overgenerates undergenerates

Princip podmnožin (Subset) Distributed morphology Halle & Marantz 1993, Halle 1997 Elsewhere Condition („Jinak“ princip) prostředí E, pravidla R1 a R2 R1 bude předcházet R2 pokud bude aplikováno v podmnožině případů vzhledem k R2

Geometrie rysů dekompozice rysů [+X]: {NOM,ACC} [-X]: {GEN, DAT} [+Y]: {NOM, GEN} [-Y]: {ACC, DAT} [Ø]: {NOM, ACC, GEN, DAT} +Y -Y +X NOM ACC -X GEN DAT

“Jinak” princip (Elsewhere Condition) [+X, +Y]:{NOM}  /phon A/ [Ø]: {NOM, ACC, GEN, DAT}  /phon B/  “jinak” princip: aplikuj to pravidlo, které je aplikovatelné v podmnožině případů proti soupeřícímu pravidlu pro NOM vyhraje /phon A/ a co synkretismus?

Kumulativní klasifikace 1 člen z maximální sady vezmeme pryč 2 skupiny v každém kroku 1 pád v každém kroku větvení tak, aby odpovídalo Pádové Blízkosti

Kumulativní klasifikace alternativně