Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

Deduktivní soustava výrokové logiky
Výrok a jeho negace.
Úvod do logiky 3. přednáška. Výroková logika - pokračování
Úvod do logiky: Přednáška 2, výroková logika
Predikátová logika 1. řádu
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Marie Duží Úvod do logiky Marie Duží Úvod do logiky.
Teorie čísel Nekonečno
Úvod do Teorie množin.
Důkazové metody.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Přednáška 2: Formalizace v jazyce logiky.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Úvod do teoretické informatiky (logika)
Úvod do databázových systémů
Predikátová logika.
Predikátová logika.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Výroková logika.
Funkce více proměnných.
Marie Duží Logika v praxi Marie Duží 1.
Definice, věta, důkaz.
Zpracování neurčitosti Fuzzy přístupy RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Úvod do logiky 5. přednáška
Množiny.
MATEMATIKA Obsah přednášky Funkce. 3. Limita funkce
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Teorie množin.
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Rezoluční metoda 3. přednáška
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Čísla Množiny a podmnožiny čísel Přirozená čísla Nula Celá čísla
Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží
8. Složené výroky - implikace (výklad)
1 Úvod do teoretické informatiky (logika) 1 Marek Menšík
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek. Množina: skupina (souhrn, soubor) nějakých objektů.
Množina bodů dané vlastnosti
Přednáška 2: Normální formy, úsudky.
Definiční obor a obor hodnot
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Matematická logika 5. přednáška
Predikátová logika (1. řádu).
Matematická logika 5. přednáška
MNOŽINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Gödelova(y) věta(y).
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek.
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Soustavy lineárních rovnic
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží

Úvod do logiky2 Učební texty: Courses Introduction to Logic, Mathematical Logic, Mathematical Foundations of Informatics Učební texty, Presentace přednášek kursu „Úvod do logiky“ Příklady na cvičení + doplňkové texty

Úvod do logiky3 Podmínky pro absolvování předmětu Zápočet: Práce na zadaném projektu v průběhu semestru (max. 10 bodů) Presentace řešení projektu na přednášce (nepovinná – bonus 5 bodů) Písemný zápočtový test ke konci semestru - max. 15 bodů, minimálně 5 bodů. Podmínky udělení zápočtu: získání alespoň 12 bodů. Zkouška: Písemný test (max. 75 bodů, minimum 40 bodů) Celkem: –alespoň 51 bodů – dobře (3), –alespoň 66 bodů - velmi dobře (2), –alespoň 86 bodů – výborně (1)

Úvod do logiky4 1. Úvod Co je to logika? Čím se logika zabývá? Noel Coward o logice Matematici ji musejí provozovat, vědci ji pravděpodobně provozují, sociologové ji docela dobře nemohou provozovat, politikové předstírají, že ji provozují, informatici tvrdí, že nakonec ji budou provozovat počítače, filosofové se domnívají, že ji provozují nejlépe, postmodernisté říkají, že ji nemůžeme provozovat, Bůh ji nepotřebuje provozovat a Gödel řekl, že nikdo ji nemůže provozovat úplně.

Úvod do logiky5 1. Úvod Logika je věda o správném usuzování, neboli o umění správné argumentace Co je to úsudek (argument)? Úsudek: na základě pravdivosti předpokladů (premis) P 1,...,P n je možno soudit, že je pravdivý i závěr Z: P 1,..., P n  Z Příklad: Na základě toho, že je čtvrtek, soudím, že se koná přednáška „Úvod do logiky“: čtvrtek  přednáška

Úvod do logiky6 Úvod: správné (platné) úsudky Budeme se zabývat pouze deduktivně platnými úsudky: P 1,...,P n |= Z kdy závěr Z logicky vyplývá z předpokladů (premis) P 1,..., P n. Definice 1: Závěr Z logicky vyplývá z předpokladů P 1,...,P n, značíme P 1,...,P n |= Z, jestliže za žádných okolností nemůže nastat případ takový, že předpoklady (premisy) by byly pravdivé a závěr nepravdivý.

Úvod do logiky7 Úvod: správné (platné) úsudky Příklad: Na základě toho, že je čtvrtek, soudím, že se koná přednáška „Úvod do logiky“: Dnes je čtvrtek  neplatný Dnes je přednáška z logiky. Je to deduktivně platný úsudek? Není. Třeba je Duží nemocná a přednáška se nekoná, i když je čtvrtek (chybí předpoklad, že každý čtvrtek...) Každý čtvrtek je přednáška z logiky. Dnes je čtvrtek  platný Dnes je přednáška z logiky.

Úvod do logiky8 Deduktivně nesprávné úsudky: generalizece (indukce), abdukce Nebudeme se zabývat úsudky generalizací (indukce), abduktivními, a jinými –dukcemi  umělá inteligence (nemonotónní usuzování) Příklady: Doposud vždy ve čtvrtek byla logika.  indukce neplatný Logika bude i tento čtvrtek Všechny labutě v Evropě jsou bílé  indukce neplatný Všechny labutě na světě jsou bílé

Úvod do logiky9 Deduktivně nesprávné úsudky: generalizace (indukce), abdukce Příklady: Všichni králíci v klobouku jsou bílí. Tito králíci jsou z klobouku.  Tito králíci jsou bílí.Dedukce, platný Tito králíci jsou z klobouku. Tito králíci jsou bílí.  (asi) Všichni králíci v klobouku jsou bílí. Generalizace, Indukce, neplatný Všichni králíci v klobouku jsou bílí. Tito králíci jsou bílí.  (asi) Tito králíci jsou z klobouku. Abdukce, neplatný Hledání předpokladů (příčin) jevů, diagnostika „poruch“

Úvod do logiky10 Příklady deduktivně správných (platných) úsudků 1.Je doma nebo šel na pivo. Je-li doma, pak se učí na zkoušku. Ale na zkoušku se nenaučil Tedy Šel na pivo. Někdy se zdá, jako bychom žádnou logiku nepotřebovali. Vždyť: Nenaučil-li se na zkoušku (dle 3. premisy), pak nebyl doma dle 2. premisy, a dle 1. premisy šel na pivo. Všichni běžně logiku používáme a potřebujeme. Bez ní bychom nepřežili: 2.Všechny muchomůrky zelené jsou prudce jedovaté. Houba, kterou jsem našla je muchomůrka zelená Houba, kterou jsem našla je prudce jedovatá. Spolehnu se na logiku a nebudu zkoumat (jak bych to dělala?), zda je ta houba jedovatá.

11 Příklady deduktivně správných (platných) úsudků –Všechny muchomůrky zelené jsou prudce jedovaté. –Tato tužka je muchomůrka zelená –Tedy  Tato tužka je prudce jedovatá. Úsudek je správný. Závěr je však nepravdivý. Tedy alespoň jedna premisa je nepravdivá (zjevně ta druhá). Okolnosti dle Definice 1 jsou různé interpretace (dle expresivní síly logického systému). Logické spojky (‘a’, ‘nebo’, ‘jestliže, …pak …’) mají pevný význam, interpretujeme elementární výroky nebo jejich části. V našem případě, kdyby byly „tato tužka“ a „ muchomůrka zelená“ interpretovány tak, aby byla druhá premisa pravdivá, byla by zaručena pravdivost závěru. Říkáme také, že úsudek má správnou logickou formu.

Úvod do logiky12 Deduktivně správné (platné) úsudky Logika je nástroj, který pomáhá objevovat vztah logického vyplývání, řešit úlohy typu „Co vyplývá z daných předpokladů“?, a pod. 1.Je-li tento kurs dobrý, pak je užitečný. 2.Buď je přednášející přísný, nebo je tento kurs neužitečný. 3.Ale přednášející není přísný Tedy 4.Tento kurs není dobrý. Pomáhá naší intuici, která může někdy selhat. –Premisy mohou být složitě formulované, „zapletené do sebe a do negací“, vztah vyplývání pak není na první pohled patrný. –Podobně jako všichni rodilí mluvčí jazyka používají gramatická pravidla, aniž by znali gramatiku. Ale někdy je dobré se podívat do mluvnice jazyka českého (zejména v soutěži 1 proti 100).

Úvod do logiky13 Příklady úsudků 1.Všichni muži mají rádi fotbal a pivo. 2.Někteří milovníci piva nemají rádi fotbal. 3.Xaver má rád pouze milovníky fotbalu a piva. –––––––––––––––––––––––––––––––––––– 4.Některé ženy nemá Xaver rád. Nutně, jsou-li pravdivé všechny předpoklady, pak musí být pravdivý i závěr. Je však tento úsudek platný? Jistě, má-li Xaver rád pouze milovníky fotbalu a piva (3.), pak nemá rád některé milovníky piva (ty co nemají rádi fotbal (2.)), tedy nemá rád (dle 1.) některé „ne-muže“, t.j. ženy. Dle Definice 1 však platný není: úsudek je platný, pokud je nutně, tj. za všech okolností (interpretací) kdy jsou pravdivé předpoklady, pravdivý i závěr. Ale: v našem příkladě ta individua, která nejsou muži by nemusela být interpretována jako ženy. Chybí zde premisa, že „kdo není muž, je žena“, podobně ještě potřebujeme premisu „kdo je milovník něčeho, ten to má rád“.

Úvod do logiky14 Příklady deduktivně správných (platných) úsudků Tedy: musíme uvádět všechny předpoklady nutné pro odvození závěru. 1.Všichni muži mají rádi fotbal a pivo. 2.Někteří milovníci piva nemají rádi fotbal. 3.Xaver má rád pouze milovníky fotbalu a piva. 4.Kdo není muž, je žena 5.Kdo je milovník něčeho, ten to má rád. ––––––––––––––––––––––––––––––––– Některé ženy nemá Xaver rád. Nyní je úsudek správný, má platnou logickou formu. Závěr logicky vyplývá z předpokladů (je v nich „informačně, dedukčně obsažen“).

Úvod do logiky15 Platné úsudky v matematice Úsudek A:Žádné prvočíslo není dělitelné třemi. Číslo 9 je dělitelné třemi. ––––––––––––––––––––––––––– platný Číslo 9 není prvočíslo Úsudek B:Žádné prvočíslo není dělitelné šesti. Číslo osm není prvočíslo. ––––––––––––––––––––––––––– neplatný Číslo osm není dělitelné šesti Ve druhém případě B se sice nemůže stát, že by byly premisy pravdivé a závěr nepravdivý, avšak, závěr v případě B nevyplývá logicky z předpokladů. Kdyby byl výraz „osm“ interpretován jako číslo 12, byly by předpoklady pravdivé, ale závěr nepravdivý. (Závěr s předpoklady „přímo nesouvisí“, není v nich deduktivně obsažen)

Úvod do logiky16 Sémantická věta o dedukci Je-li úsudek P 1,...,P n |= Z platný, pak je analyticky nutně pravdivý také výrok tvaru: |= P 1 &...& P n  Z Nutně, jestliže jsou pravdivé všechny premisy P 1,...,P n, pak je pravdivý i závěr Z. Tedy platí: P 1,...,P n |= Z  (právě když) P 1,...,P n-1 |= P n  Z  P 1,...,P n-2 |= (P n-1 & P n )  Z  P 1,...,P n-3 |= (P n-2 & P n-1 & P n )  Z  … |= (P 1 &...& P n )  Z

Úvod do logiky17 Logická analýza jazyka Správnost úsudku je dána významem (interpretací) jednotlivých tvrzení, která analyzujeme (formalizujeme) dle expresivní síly logického systému: Výroková logika: analyzuje jen do úrovně skladby složeného výroku z elementárních výroků, jejichž skladbu již dále nezkoumá. Elementární výroky vstupují jen svou pravdivostní hodnotou: Pravda – 1, Nepravda – 0 (algebra pravdivostních hodnot) Predikátová logika 1. řádu: analyzuje navíc elementární výroky do úrovně vlastností individuí a vztahů mezi nimi. Predikátová logika 2. řádu: analyzuje navíc vlastnosti vlastností a funkcí a vztahy mezi nimi. Modální logiky (nutně, možná), epistémické logiky (znalosti, hypotézy), deontické logiky (příkazy),... Transparentní intensionální logika (snad nejsilnější systém) – je náplní kursu „Principy logické analýzy jazyka“.

Úvod do logiky18 Vlastnosti deduktivních úsudků Platný (správný) úsudek může mít nepravdivý závěr: Všechna prvočísla jsou lichá 2 není liché číslo  Tedy 2 není prvočíslo Pak ale musí být alespoň jeden předpoklad nepravdivý V tom případě říkáme také, že úsudek není „sound“ (přesvědčivý). Avšak je to platný argument, a také je užitečný (důkaz ad absurdum – chceme-li někomu ukázat, že v argumentaci používá nepravdivé předpoklady, ukážeme mu, že z jeho předpokladů vyplývá evidentně nepravdivý závěr). Monotónnost: je-li úsudek platný, pak rozšíření množiny předpokladů o další předpoklad nevede ke změně platnosti úsudku.

Úvod do logiky19 Vlastnosti deduktivních úsudků Ze sporných předpokladů (které nemohou být nikdy všechny najednou pravdivé) vyplývá jakýkoli závěr. Jestliže se budu pilně učit, pak uspěji u zkoušky. U zkoušky jsem neuspěl, ačkoliv jsem se pilně učil  (třeba že) můj pes hraje na piano Reflexivita: je-li A jeden z předpokladů P 1,...,P n, pak P 1,...,P n |= A. Transitivita: jestliže P 1, …, P n |= Z a Q 1, …, Q m, Z |= Z’, pak P 1, …, P n, Q 1, …, Q m |= Z’. Přestávka

Úvod do logiky20 Naivní teorie množin Co je to množina?  Množina je soubor prvků a je svými prvky plně určena; množinu s prvky a, b, c značíme: {a, b, c}  Prvkem množiny může být opět množina, množina nemusí mít žádné prvky (značíme  ) ! Příklady: , {a, b}, {b, a}, {a, b, a}, {{a, b}}, {a, {b, a}}, { , {  }, {{  }}} Množiny jsou identické, právě když mají stejné prvky (princip extensionality)  Značení: x  M – „x je prvkem M“  a  {a, b}, a  {{a, b}}, {a, b}  {{a, b}},   { , {  }, {{  }}},   { , {  }}, ale: x   pro žádné (tj. všechna) x.  {a, b} = {b, a} = {a, b, a}, ale: {a, b}  {{a, b}}  {a, {b, a}}

Úvod do logiky21 Množinové operace (vytvářejí z množin nové množiny) Sjednocení: A  B = {x | x  A nebo x  B} čteme: „Množina všech x takových, že x je prvkem A nebo x je prvkem B.“  {a, b, c}  {a, d} = {a, b, c, d}  {sudá čísla}  {lichá čísla} = {přirozená čísla} – značíme Nat U i  I A i = {x | x  A i pro nějaké i  I}  Nechť A i = {x | x = 2.i pro nějaké i  Nat}  U i  Nat A i = množina všech sudých čísel

Úvod do logiky22 Množinové operace (vytvářejí z množin nové množiny) Průnik: A  B = {x | x  A a x  B} čteme: „Množina všech x takových, že x je prvkem A a současně x je prvkem B.“  {a, b, c}  {a, d} = {a}  {sudá čísla}  {lichá čísla} =   i  I A i = {x | x  A i pro každé i  I}  Nechť A i = {x | x  Nat, x  i}  Pak  i  Nat A i = 

Úvod do logiky23 Vztahy mezi množinami Množina A je podmnožinou množiny B, značíme A  B, právě když každý prvek A je také prvkem B. Množina A je vlastní podmnožinou množiny B, značíme A  B, právě když každý prvek A je také prvkem B a ne naopak. {a}  {a}  {a, b}  {{a, b}} !!! Platí: A  B, právě když A  B a A  B Platí: A  B, právě když A  B = B, právě když A  B = A

Úvod do logiky24 Další množinové operace Rozdíl: A \ B = {x | x  A a x  B}  {a, b, c} \ {a, b} = {c} Doplněk (komplement): Nechť A  M. Doplněk A vzhledem k M je množina A’ = M \ A Kartézský součin: A  B = {  a,b  | a  A, b  B}, kde  a,b  je uspořádaná dvojice (záleží na pořadí) Platí:  a,b  =  c,d  právě když a = c, b = d Ale:  a,b    b,a , ačkoliv {a,b} = {b,a} !!! Zobecnění: A  …  A množina n-tic, značíme také A n

Úvod do logiky25 Další množinové operace Potenční množina: 2 A = {B | B  A}, značíme také P(A) 2 {a,b} = { , {a}, {b}, {a,b}} 2 {a,b,c} = { , {a}, {b}, {c}, {a,b}, {a,c}, {b,c}, {a,b,c}} Kolik prvků má množina 2 A ? Je-li |A| počet prvků (kardinalita) množiny A, pak 2 A má 2 |A| prvků (proto takové značení) 2 {a,b}  {a} = { , {  a,a  }, {  b,a  }, {  a,a ,  b,a  }}

Úvod do logiky26 Grafické znázornění (v universu U): A: S\(P  M) = (S\P)  (S\M) S(x)   (P(x)  M(x))  S(x)   P(x)   M(x) B: P\(S  M) = (P\S)  (P\M) P(x)   (S(x)  M(x))  P(x)   S(x)   M(x) C: (S  P) \ M S(x)  P(x)   M(x) D: S  P  M S(x)  P(x)  M(x) E: (S  M) \ P S(x)  M(x)   P(x) F: (P  M) \ S P(x)  M(x)   S(x) G: M\(P  S) = (M\P)  (M\S) M(x)   (P(x)  S(x))  M(x)   P(x)   S(x) H: U \ (S  P  M) = (U \ S  U \ P  U \ S)  (S(x)  P(x)  M(x))   S(x)   P(x)   M(x) S P M A B C D E F G H

Úvod do logiky27 Russelův paradox Je pravda, že každý (tj. libovolným způsobem zadaný) soubor prvků lze považovat za množinu? Normální je, že množina a její prvky jsou objekty různých typů. Tedy „normální množina“ není prvkem sebe sama. Nechť tedy N je množina všech normálních množin: N = {M | M  M}. Otázka: Je N  N ?  Ano? Ale pak dle zadání platí, že N je normální, tj. N  N.  Ne? Ale pak N  N, tedy N je normální a patří do N, tj. N  N.  Obě odpovědi vedou ke sporu, jedná se o „špatné zadání“, které nezadává takový soubor prvků, jenž bychom mohli považovat za množinu.

Úvod do logiky28 Děkuji Vám za pozornost Nashledanou za týden