Transportation Psychology Use of operator control Jakub Jura Engineering Psychology
Outline of this lesson Transportation psychology Reacting time Reacting Time under cognition and emotion overload HW Analysis of driwers mimic
Model of Operator Decision SSMS Conveyance output action
Operator Model of operator control Sensoric proceses Motorické procesy Internal proceses Sensation Perception Behaviour, Motoric func. Thinking, decision making, problem solving. Controled system AktorsSensors Functionla principles of controled sys. Sdělovače Ovladače
Laboratory Confusion Stroop efect
Green
white
Yellow
mangeta
Playful Confusion Cycle path / cyclist, walk with bycicle
Danger Confusion
Demand-Resource Theory Overload –reduce demand –increase resources Underload –increase demand –reduce resources Resources Axy Ayy Axx Flow zone anxiety fear distress boredom Y y X x Demands
Attention distribution znacek-pan-/domaci.asp?c=A110316_ _zlin-zpravy_sot
Example of over and under-load of Operator
Observability of over and under-load Stress or boredom behaviour. Uneven rhytm of work. Analysis of the pushing of the vigilance button.
Cognitive disonance (Leon Festinger ) Holding conflicting ideas simultaneously. People have a motivational drive to reduce dissonance. Dissonance is reduced by: –changing attitudes, beliefs … –justifying, blaming, denying – The Fox and the Grapes … fox sees some high-hanging grapes and wishes to eat them. When the fox is unable to think of a way to reach them, he surmises that the grapes are probably not worth eating, as they must not be ripe or that they are sour. A B Inconsistent contentents Incline to A Incline to B C Add the integrate concept
Decision Making typy řešení problému (problem solving) Kostr vědomí proces, při kterém redukujeme rozdíl mezi existující a požadovanou situací. programové neprogramové Modes of inquiry: (kognitivní aktivity) silný analytický experiment (fyzika) – zjišťování neznámých okolností středně silný analytický experiment (biologie, psychologie, sociologie, zemědělství) – používá logiku a statistickou inferenci slabý analytický experiment – kavaziexperimenty, přehledová šetření silné kvaziracionální usuzování – stat. analýza, MSM, analýza usuzování středně slabé kvaziracionální usuzování – intuitivní užívání poznatků slabé kvaziracionální usuzování – laické řešení – nakonec vůbec nevíme jakými postupy jsme došli k řešení, implicitní logika, nemanipulujeme s proměnnými, nejasná datová základna. 1,2,3 – aktivní přistup k manipulaci s proměnnými Postup: –identifikace problému –generování alternativních řešení –výběr řešení –aplikace řešení a jeho hodnocení