Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/02.0024 Prezentace zadání a řešení Teorie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafové algoritmy.
Advertisements

Pojem FUNKCE v matematice
PLANARITA A TOKY V SÍTÍCH
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Průchod grafu do šířky.
Stavový prostor. • Existují úlohy, pro které není k dispozici univerzální algoritmus řešení • různé hry • problém batohu, problém obchodního cestujícího.
Prohledávání stavového prostoru
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Zajímavé aplikace teorie grafů
VY_32_INOVACE_In 6.,7.15 Grafy - vytvoření základních typů grafu Anotace: Žák se seznámí s tvorbou grafu a jeho formátováním v programu MS Excel 2010.
ALGO – Algoritmizace 6. cvičení
Diskrétní matematika Opakování - příklady.
Ekvivalence následujících tří úloh
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Teorie grafů – zadání řešení.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Úvod do teorie grafů.
ALGO – Algoritmizace 1. cvičení
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Sample Solutions CTU Open Contest 2012 Czech Technical University in Prague.
Varianty Turingova stroje Výpočet funkcí pomocí TS
58. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Nadreálná čísla Jiřetín 2008.
Použití derivací. a f(a) T t 1) Tečna ke grafu funkce
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
Styly písma - vytvoření vlastního stylu, zápatí a záhlaví stránek
SÍŤOVÁ ANALÝZA.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti
5. Přednáška funkce BRVKA Johann P.G.L. Dirichlet (1805 – 1859)
Informatika a práce s počítačem
REDUKCE DAT Díváme-li se na soubory jako na text, pak je tento text redundantní. Redundance vyplývá z:  některé fráze nebo slova se opakují  existuje.
TI 7.1 NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6. TI 7.2 Nejkratší cesty z jednoho uzlu Seznámíme se s následujícími pojmy: w-vzdálenost (vzdálenost na.
ORIENTOVANÉ GRAFY V této části se seznámíme s následujícími pojmy:
Základní teorie grafů a její aplikace
Stromy.
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Univerzita Karlova Matematicko-fyzikální fakulta Lukáš Jirovský Teorie grafů – prezentace Bc. Práce Vedoucí práce: RNDr. Pavla Pavlíková, Ph.D.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Grafové pojmy Projekt učitelé.
VLASTNOSTI GRAFŮ Vlastnosti grafů - kap. 3.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Formální modely výpočtu Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematické metody optimalizace. Příkady grafů Železniční stanice, tratě mezi nimi Města, silnice Křižovatky, ulice Uzly kanalizace, potrubí Místnosti,
Matematické metody optimalizace Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407
KIV/PRO Cvičení Nejkratší cesta Vstup – N měst – Mezi některými dvojicemi měst vedou obousměrné silnice, zadány délky cest Výstup – Nejkratší.
Kostra grafu Prohledávání grafu
Základ hry HEX: dva matematické výsledky Nejvýš jeden hráč vybuduje cestu. Aspoň jeden hráč vybuduje cestu.
hledání zlepšující cesty
Barvení grafů Platónská tělesa
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Storm: Řízení projektů (CPM)
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Bludiště Projekt učitelé.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Planarita a toky v sítích
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Domečkologie Projekt učitelé.
Hledání silně souvislý komponent Silně souvislá komponenta orientovaného grafu G= (V,E) je maximální množina uzlů UV taková že ∀ u,v ∈ V : u je dosažitelné.
Matematické hry Vetřelec, Bludiště Násobky přirozených čísel, čísla složená, prvočísla VY_42_INOVACE_07_01.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 23. PŘEDNÁŠKA.
NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Cvičení V této kapitole můžete procvičit probrané téma. Jednotlivá cvičení obsahují správné řešení s postupem. Po zobrazení zadání se dalším(dalšími) kliknutím(kliknutími)
Algoritmizace – základní pojmy
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Pohybová úloha řešená s využitím počítače
CW-057 LOGISTIKA 43. PŘEDNÁŠKA Teorie grafů – 2 Leden 2017
Běžné reprezentace grafu
Množina bodů dané vlastnosti
Toky v sítích.
Množina bodů dané vlastnosti
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Transkript prezentace:

Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Prezentace zadání a řešení Teorie grafů

Hádanky Vyřešíte je?

Zadání

Řešení

Pozorování – stupně vrcholu grafu

Nesplnitelný domeček – stupně vrcholu

4 liché vrcholy

Řešení Eulerovská cesta existuje v grafu, pokud mají všechny sudý stupeň, anebo existují právě dva vrcholy s lichým stupněm Liché stupně jsou pro cestu „konečné stanice“, nemůže být více jak 2 U sudých stupňů platí, že při vstupu do vrcholu existuje také výstupní hrana Začnu-li ve vrcholu s lichým stupněm, musím skončit po čase v jeho protějšku

Zadání

Řešení

Zadání

Řešení

Bludiště řešení Projekt učitelé

Zadání – neprůchodné bludiště

Řešení

Pomocí funkce floodfill obarvíme souvislé části bludiště Místo, kde se části potkávají stačí prokopat pouze jednu zeď Na všech ostatních místech je třeba prokopat alespoň dvě zdi

Zadání – neprůchodné bludiště

Řešení

3D bludiště - zadání

Řešení

Řešení staví opět na souvislých částech bludiště Ty redukuje na vrcholy grafu Žebříky tvoří spojnice mezi vrcholy Ve výsledném grafu snadno nalezneme nejkratší cestu do cíle (A-H-K-J-E-I-M-P)

Zadání – bludiště s dveřmi

Řešení

Řešení – strom prohledávání

V první části řešení vytvoříme z bludiště graf, vrcholy tvoří místnosti se seznamem klíčů, hrany potom potřebný klíč Následně prohledáme tento graf do šířky Na grafu je patrné kudy vede nejrychlejší cesta k cíli

Grafová algoritmizace Jak řešit problémy pomocí počítače?

Vlk, koza, zelí Zamyslete se, jak byste řešili úlohu pomocí počítače? – Jak zakódovat stav hry – Jak hru hrát? – Jak ověřit, že jsme hru vyřešili?

Vlk, koza, zelí Je třeba prozkoumat stavový prostor hry „do šířky“ „do hlouby“

Bludiště

Jak kódovat zadání hry? Jak úlohu řešit počítačem? Jak ověřit výsledné řešení?

Bludiště řešení Bludiště si zakódujeme textově Postupně procházíme, pamatujeme si pozici panáčka (souřadnice [x,y]) a navštívená místa

Koníkova cesta Jak kódovat zadání hry? Jak úlohu řešit počítačem? Jak ověřit výsledné řešení?

Řešení 1 Šachovnci si převedeme na graf V grafu hledáme cestu, která navštívi všechny vrcholy právě jednou

Řešení 2 Šachovnici si zakódujeme textově Postupně procházíme do šířky stavový prostor hádanky Navštívíme-li všechna políčka, máme řešení

Sokoban Cílem hry je přesunout bedny na zelená políčka V jeden okamžik můžeme tlačit pouze jednu bednu Mnoho simulátorů na internetu

Sokoban Jak kódovat zadání hry? Jak úlohu řešit počítačem? Jak ověřit výsledné řešení?

Řešení Bludiště zakódujeme pomocí textového formátu

Řešení Postupně procházíme jednotlivé stavy a jejich následníky Přirozená ilustrace použití fronty a zásobníku

Řešení Stavový prostor „živých“ stavů