EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU-8-57 – DERIVACE FUNKCE XIII
Advertisements

Lineární rovnice 8.-9.ročník
EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Paprsková optika II. Autor: Mgr. Dagmar.
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 07 Průběh funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Základy infinitezimálního počtu
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-46 – DERIVACE FUNKCE II
PRŮBĚH FUNKCE Autor: RNDr. Věra Freiová
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU-8-52 – DERIVACE FUNKCE VIII
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Funkce.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU-8-51 – DERIVACE FUNKCE VII
EU-8-64 – DIFERENCIÁLNÍ POČET
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
ANOTACE Šablona:ICT AJ Zájmena Přivlastňovací a osobní zájmena Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Cizí jazyk Tematický.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-53 – DERIVACE FUNKCE IX
KONVEXNOST A KONKÁVNOST FUNKCE INFLEXNÍ BODY
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Count shapes Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
9.přednáška vyšetřování průběhu funkce
Vyvození a procvičení učiva
Žáci procvičují znalosti o stavbě věty,souhlásek, samohlásek. Autor
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI
Derivace funkce. Velikost populace v čase t 0 je N (t 0 ). Velikost populace v čase t  t 0 je N ( t ). Přírůstek populace za jednotku času je [N(t) –
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
MATEMATICKÉ KŘÍŽOVKY pro 1. ročník
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Vyvození a procvičení učiva žák rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní operace s úsečkami; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr.
PRŮBĚH FUNKCE.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
AnotacePrezentace, která se zabývá úvodem do celých čísel. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozpoznají kladná a záporná čísla.
9. Vlastnosti funkcí – rostoucí a klesající funkce - příklady
FUNKCE 17. Mocninná funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
FUNKCE 19. Logaritmická funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
FUNKCE 18. Exponenciální funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
FUNKCE 15. Nepřímá úměrnost
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Derivace funkce Přednáška 2.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_30_Převody jednotek hmotnosti- procvičení.
Vzdálenost bodu od přímky
Transkript prezentace:

EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV Škola: Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0616 Název projektu: Inovace výuky Číslo a název šablony klíčové aktivity: EU-8 - Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Tematická oblast: Volitelný předmět matematika (matematický seminář) EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV (konvexnost a konkávnost funkce, inflexní body) Anotace Animace a obrázky názorně ukazují problematiku inflexních bodů funkce a souvislost s konvexitou a konkavitou funkce v okolí bodu „podezřelého z inflexe“. Zjišťování inflexních bodů funkce pomocí změny znaménka druhé derivace funkce v okolí bodu „podezřelého z inflexe“. Autor PaedDr. Milan Rieger Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák chápe význam inflexních bodů funkce a tečny v inflexním bodě funkce jako důležitou a zpřesňující informaci a chování funkce v okolí inflexního bodu. Uvedené výpočty budou součástí vyšetřování průběhu funkce. Klíčová slova Druhá derivace funkce, konvexnost (konkávnost) funkce v okolí bodu, inflexní bod. Druh učebního materiálu Pracovní list / Animace / Obrázky / Testy Druh interaktivity Aktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední vzdělávání Typická věková skupina 17 – 19 let Datum vytvoření 21. 12. 2013

+ – INFLEXNÍ BOD – animace 1 znaménko 2. derivace FUNKCE V BODĚ T MĚNÍ PODSTATNĚ SVŮJ PRŮBĚH vlevo od bodu x0 graf funkce leží „nad tečnou“ funkce je ryze konvexní f //(x) > 0 vpravo od bodu x0 graf funkce leží „pod tečnou“ funkce je ryze konkávní f //(x) < 0

– + INFLEXNÍ BOD – animace 2 znaménko 2. derivace FUNKCE V BODĚ T MĚNÍ PODSTATNĚ SVŮJ PRŮBĚH vlevo od bodu x0 graf funkce leží „pod tečnou“ funkce je ryze konkávní f //(x) < 0 vpravo od bodu x0 graf funkce leží „nad tečnou“ funkce je ryze konvexní f //(x) > 0

Ve kterých bodech může mít funkce inflexní bod? Funkce může mít inflexní bod v bodě x0 v případě, že je druhá derivace funkce v bodě x0 rovna nule. Body, ve kterých je druhá derivace funkce rovna nule jsou body „podezřelé z inflexe“.

ÚLOHY K PROCVIČENÍ Určete body podezřelé z inflexe. p1) f: y = x3 p2) f: y = x4 p3) f: y = x3 – 3 x2 – 9 p4) f: y = – x3 + 12 x2 + 9 p5) f: y = x4 – 6 x2 + 3 x – 4 p6) f: y = x4 – 12 x2 – 5 x + 1 p7) f: y = – x4 + 4 x3 + 5 x – 11 p8) f: y = x5 – 10 x4 + 11 x + 12 p9) f: y = 2 x5 – 5 x4 – 7 x – 8 p10) f: y = x6 – 10 x4 + 7 x – 2 p11) f: y = x8 – 2 x4 p12) f: y = x8 – 4 x6

Je-li f // (x0) = 0, potom má funkce f v bodě x0 inflexní bod. VĚTA (nutná, nikoliv však postačující podmínka existence inflexního bodu): Má-li funkce f v bodě x0 inflexní bod a existuje-li v tomto bodě druhá derivace f // (x0), potom platí f // (x0) = 0. PROBLÉM K ŘEŠENÍ – formulujte větu obrácenou a rozhodněte, zda tato věta platí. Obrácená VĚTA: Je-li f // (x0) = 0, potom má funkce f v bodě x0 inflexní bod. Vzpomeňte si na mocninnou funkci se sudým přirozeným mocnitelem (např. f(x) = x6) a hned se můžete k platnosti či neplatnosti této věty kvalifikovaně vyjádřit. f(x) = x6  f/(x) = 6x5  f//(x) = 30x4  funkce f má druhou derivaci rovnou nule v bodě x0 = 0 (to je bod „podezřelý z inflexe“), funkce f však v bodě x0 = 0 inflexní bod nemá, protože je funkce f vlevo i vpravo od tohoto bodu ryze konvexní (nemění se znaménko druhé derivace vlevo ani vpravo od bodu x0).

VĚTA: Má-li funkce f druhou derivaci v každém bodě d–okolí bodu x0 a má-li druhá derivace funkce f// (x) v intervalech (x0 – d; x0) a (x0; x0 + d) různá znaménka, potom je bod x0 inflexním bodem funkce. ILUSTRATIVNÍ ÚLOHA 1 Určete inflexní bod dané funkce f. Potom najděte rovnici tečny k funkci f v bodě inflexe a načrtněte tečnu, bod inflexe a graf funkce v okolí inflexního bodu. funkce f má v bodě x0 = - 0,5 inflexní bod, protože vlevo od bodu x0 je znaménko druhé derivace záporné a vpravo od bodu x0 je druhá derivace kladná

ILUSTRATIVNÍ ÚLOHA 2 Určete inflexní body dané funkce f. Potom najděte rovnici tečen k funkci f v bodech inflexe a načrtněte tečny, body inflexe a graf funkce v okolí inflexních bodů.

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milan Rieger.