fylogeneze, znaky, stavba těla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PTÁCI (Aves).
Advertisements

Třída: obojživelníci Amphibia. Třída: obojživelníci Amphibia.
Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová
PTÁCI.
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Ptáci Aktivita č. 4: Ptáci Prezentace č. 8 Autor: Pavla Plšková
Ptáci.
PTÁCI Hana Dundrová Pro 5. třídu ZŠ.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Anatomie Kapra obecného
Třída: Obojživelníci znaky:
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Třída: Ptáci Aves Ornitologie.
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
Biologie člověka Kostra.
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Digitalizace výuky Příjemce
Třída: PTÁCI Aves. Třída: PTÁCI Aves.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Kostra.
Povrch těla živočichů.
Plazi-želvy a krokodýli
Opakování opěrná soustava
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY, KOSTRA A SVALY
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Ptáci.
Stavba těla ptáků
Ptáci autor: David Hainall.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Obecná charakteristika
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a obecnými znaky třídy.
SAVCI.
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
SAVCI Mammalia.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KOSTRA KONČETIN = spojena s osovou kostrou pletenci:
Plazi.
Ptáci I. Aves.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Lidské tělo - kostra.
zpracovaný v rámci projektu
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Vnitřní stavba těla ptáků 2
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Stavba těla savců.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Opěrná soustava pokračování.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Ptáci.
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Ptáci Původ Stavba těla.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

fylogeneze, znaky, stavba těla PTÁCI AVES fylogeneze, znaky, stavba těla

Fylogenetické zařazení ptáků

Fylogeneze první ptáci v pozdní juře před 140 – 150 miliony let vývojové pokračování plazů (ptakoještěři) dokládá otisk praptáka Archaeropteryxe

Archaeopteryx velikost holuba znaky plazů: ozubené čelisti, plné kosti, dlouhý „plazí“ ocas, na křídlech 3 volné prsty s drápy, sternum bez hřebenu pro uchycení létacích svalů znaky ptáků: peří, křídla, let ale jen na krátké vzdálenosti

Obecná charakteristika peří přední končetiny  křídla zadní končetiny (4 prsty, palec dozadu)  běhání, skákání, plavání, šplhání běhák (srostlé zánártní a nártní kosti) zobák (protáhlé čelisti bez zubů) srostlé klíční kosti = furcula endotermní = stálá tělesná teplota vejcorodí péče o potomstvo

Stavba těla – tělní pokryv tenká, suchá kůže, žádné kožní žlázy kromě kostrční kostrční žláza – promašťování, pachová fce, nejvyvinutější u vodních ptáků, může zakrnět podkožní vazivo  tepelná izolace epidermis tvoří rohovité struktury rohovinový pokryv zobáku štítky a šupiny na běháku a prstech rohovité drápy na prstech epidermálním útvarem je peří

Ptačí pero vzniká podobně jako plazí šupina, vnitřní dužina pera je napojena na cévy a nervy  rostoucí pero vyživují a dodávají pigmenty jak pero stárne, krevní zásobování je přerušeno, z pera se stává mrtvá, keratinizovaná struktura uložená v epidermálním folikulu péče o peří urovnávání peří maštění z kostrční žlázy anting (pták drží v zobáku mravence a potírá peří) – kyselina mravenčí  působí toxicky na parazity pelichání – výměna peří zabarvení peří chemické – dáno rozložením pigmentu fyzikální – odrazem světla na struktuře per

Schematický obrázek vzniku ptačího pera pulpa škárová papila pokožka škára epidermální folikul

Stavba ptačího pera prapor osten brk

Pernice a nažiny nažiny pernice

Druhy per obrysová prachová krycí (na hlavě,krku, trupu, nohou)  ochrana, aerodynamický tvar, barva letky (dlouhá pera na křídlech)  létání rýdovací (vějířovitě na ocase)  kormidlování prachová bez stvolu a praporu pod obrysovým tepelná izolace

Obrysová pera běžný typ krycího pera letky rýdovací pera krycí pero s paostnem

Prachová pera 1 – prachová pera 2 – pero štětinové 3 – pero vlasové

Stavba těla – kostra 1-zobák, 2-lebka, 3-zápěstí, 4-záprstí, 5-články prstů, 6-kost vřetenní, 7-kost loketní, 8-kost ramenní, 9-bederní obratle, 10-ocasní obratle, 11-obratle křížové, 12-kost pánevní, 13-kost stehenní, 14-žebra, 15-kost holenní, lýtková pod ní, 16-běhák, 17-články prstů, 18-hřeben kosti hrudní, 19-kost hrudní, 20-kost krkavčí, 21-lopatka, 22-kost klíční, 23-obratle hrudní, 24-obratle krční

Stavba těla – kostra kostra kostěná pevná  srůst některých kostí lehká  redukce ocasní páteře, pneumatizace dlouhých kostí kostra hlavy, kostra trupu, kostra končetin

lebka - velké očnice a bezzubý zobák krk - proměnlivý počet krčních obratlů; atlas napojen na lebku jen na jednom místě  velká pohyblivost hlavy trup - poslední hrudní, bederní, křížové a přední ocasní obratle srůstají v tzv. synsacrum

hrudní kost - široký hřeben pro upevnění létacích svalů žebra - 3 – 9 párů, dvoudílná a oba díly spojuje malý kloub, dolní díly kloubovitě spojeny s hrudní kostí, horní díly s háčkovitými výběžky  pevnost hrudního koše

pletenec lopatkový –připojení horní končetiny, 3 páry kostí kosti krkavčí (coracoideae) lopatky (scapulae) klíční kosti (claviculae) - slabé a srůstají do vidlicovitého útvaru – furculy horní končetina jen 3 prsty na 2. prstu svazek per = křidélko (alula) 2. prst vztyčitelný  uplatnění při přistávání a letových manévrech

pletenec pánevní – připojení dolní končetiny, spojen se synsacrem, 3 páry kostí sedací kyčelní stydké – nesrůstají  vajíčka dolní končetina stehenní – krátká tibiotarsus = holenní + 2 zánártní lýtková – redukce, připojení k tibiotarsu běhák – srůstem ostatních zánártních a nártních 4 prsty – palec obvykle dozadu

Variabilita v utváření ptačích noh rybák plovací noha krahujec spár (dravci) kormorán veslovací noha vrabec kráčivá noha

potápka lemovaná noha žluna šplhavá noha ledňáček závěsná noha syndaktylní noha rorýs

Stavba těla - svalstvo v kosterní svalovině dominují létací svaly prsní – křídlo dolů podklíčkový – křídlo nahoru běhák bez svaloviny, jen šlachy k prstům některé svaly dolní končetiny umožňují automatické sevření prstů při sezení na větvi 35% hmotnosti

Anatomie

Trávící soustava zobák – bezzubý, různě utvářený podle způsobu obživy slinné žlázy – do ústní dutiny, silně redukované u vodních ptáků, velké např. u vlaštovek – lepení hnízda hltan – krátký jícen – rozšířen ve vole  shromažďování a změkčování potravy, zdroj potravy pro mláďata (holubi)

střevo – krátké, vstřebávání živin žaludek – 2 části žláznatý – tenkostěnný, chemické zpracování svalnatý – silnostěnný, zrnka písku, mechanické zpracování, sovy a dravci připravují vývržky střevo – krátké, vstřebávání živin slepé střevo – bakteriální mikroflóra  celulóza, vitamíny kloaka častá defekace  odlehčování

Variabilita utváření ptačích zobáků lžičák filtrování potravy ze dna plameňák trhání masité kořisti sokol sbírání semen a plodů holub

sbírání hmyzu lelek kukačka strakapoud dobývání hmyzu ze dřeva chytání létajícího hmyzu sběr hmyzu z vlhké půdy volavka sluka harpunování vodních živočichů

Dýchací soustava ze všech obratlovců nejvýkonnější nosní otvory na zobáku choany do hrtanové štěrbiny průdušnice – poměrně dlouhá 2 průdušky – krátké hlasové ústrojí = syrinx – v místě dělení průdušnice na průdušky, není u čápů, pštrosů a supů

plíce – malé, přirostlé ke stropu tělní dutiny vzdušné vaky tenkostěnné 4 páry + 1 nepárový napojené na plíce do některých kostí rezervoáry vzduchu nadlehčování tepelná izolace ochlazování zesílení hlasu

Cévní soustava rozvod kyslíku a živin udržování stálé tělesné teploty (40 – 43 C) srdce 4dílné (2 síně + 2 komory) levá polovina – okysličená krev pravá polovina – odkysličená krev 120 – 700 tepů/minutu velký a malý krevní oběh

Vylučovací soustava párové ledviny močovody kloaka nefrony poprvé s Henleovou kličkou  zpětná resorpce vody močovody kloaka chybí močový měchýř  odlehčení odpadní látka kyselina močová kašovitá moč  bílé povlaky na trusu

Endokrinní systém dobře vyvinut jako u savců hypofýza štítná žláza vznik svatebního opeření hnízdní instinkt štítná žláza růst pelichání chování související s tahem gonády sekundární pohlavní znaky

Nervová soustava v CNS rozvoj hlavně koncového mozku a mozečku rozvoj koncového mozku růstem bazálních ganglií (souvisí s bohatým instinktivním životem) v koncovém mozku všechna ústředí kromě zrakového (to ve středním mozku) mozeček – rovnováha za letu („autopilot“) mícha až do posledního ocasního obratle zduření míchy mezi krční a hrudní oblastí (inervace létacích svalů) nebo v pánevní oblasti (běžci)

Smyslová soustava dominuje zrak a sluch zrak oko chrání 3 víčka, mžurka se přetahuje z vnitřního koutku za letu nebo při potápění, mrkají dolním malá pohyblivost oční bulvy  natáčení hlavy na sítnici více tyčinek než u člověka na sítnici 4 - 5 druhů čípků (člověk jen 3)  lepší barevné vidění

sluch čich vnitřní ucho střední ucho s jedinou sluchovou kůstkou vnější ucho jen s krátkým zvukovodem, boltec není velký rozsah slyšitelnosti čich redukovaný vzhledem k častému pobytu nad zemí (dobrý má např. kiwi – hledání potravy)

Pohlavní orgány gonochoristé úspornost stavby fazolovitá varlata mimo rozmnožování velmi malá kopulační orgán u pštrosů, kachen a hus, jinak se páří přiložením kloak vnitřní oplození chybí pravý vaječník levý vaječník je mimo období rozmnožování malý

Stavba ptačího vejce vápenatá skořápka papírovitá blána poutko bílek zárodečný terčík žloutek vzduchová komůrka

Vznik ptačího vejce zralé vajíčko zachytí nálevka vejcovodu stěna vejcovodu produkuje bílek – obaluje zárodek se žloutkem spodní část vejcovou vyloučí papírovou blánu tlustostěnný úsek vejcovodu vyloučí řídký bílek  pronikne papírovou blánou a vypne ji nakonec se vyloučí vápenná kašovitá hmotu  ztuhne ve skořápku konečný oddíl produkuje hlen a vypuzuje vejce do kloaky

oplození – před uložením bílku na žloutek zahřívání snůšky vajec líhnutí mláďat – vaječný zub doba inkubace rozdílná u krmivých a nekrmivých ptáků