Poptávka na trhu zboží a služeb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
C) Engelovy křivky.
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
E) Elasticita a težní poptávka
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Chování spotřebitele a teorie užitku
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Teorie mezního užitku Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Základní předpoklady lidského jednání
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Poptávka po volném čase
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Poptávka na trhu zboží a služeb Cílem spotřebitele je maximalizace užitku při daných nákladech nebo minimalizace nákladů při daném uspokojení potřeb. Nákladem spotřebitele jsou peněžní výdaje spojené s nákupem jednotlivých druhů zboží, tj. jejich cena. Rozhodování spotřebitelů je dále podmíněno: úrovní důchodu, bohatstvím nahromaděným v minulosti, očekáváním budoucího vývoje cen i příjmů, úrovní vzdělání spotřebitelů, tradicí atd.

Celkový a mezní užitek Teorie předpokládá, že lidé se chovají na trhu racionálně a snaží se získat takové kombinace zboží, aby maximalizovaly celkový užitek (TU – total utility) ze spotřeby vyplývající. Mezní užitek (MU – marginal utility) vyjadřuje o kolik vzroste celkový užitek, jestliže se spotřebovávané množství zboží zvýší o jednotku.

Celkový užitek celkový užitek (TU) - součet mezních užitků všech spotřebovaných jednotek závisí: na množství spotřebovávaného zboží a služeb Q vlastnostech a kvalitě zboží a služeb Q subjektivním vztahu spotřebitele ke zboží tj. preferencích spotřebitele TU Q

Mezní užitek MU = TU/Q mezní užitek (MU) – o kolik vzroste celkový užitek, jestliže se spotřebovávané množství zboží zvýší o jednotku závisí: na významu a intenzitě potřeby na disponibilním množství různých druhů zboží MU = TU/Q změna celkového užitku vyvolaná změnou spotřebovávaného množství o jednotku MU Q

Zákon klesajícího mezního užitku S rostoucím uspokojováním určité potřeby mezní užitek tohoto statku klesá. Celkový užitek se s růstem objemu spotřebovávaného zboží Q zvyšuje, ale stále pomalejším tempem. Největší užitek plyne z první jednotky spotřebovávaného zboží.

Zákon rovnosti mezních užitků na peněžní jednotku Každý statek je poptáván až do té doby, dokud je MU poslední peněžní jednotky, který byl na určitý statek vynaložen, přesně stejný jako MU poslední peněžní jednotky vynaložené na jakýkoliv jiný statek. Spotřebitel při svém nákupu porovnává MU => pokud poslední peněžní jednotka vydaná na zboží A přináší stejný MU, jako poslední peněžní jednotka vynaložená na jakýkoliv jiný statek, je spotřebitel v rovnováze => základní podmínka rovnováhy spotřebitele MUA/PA = MUB/PB = MUN/PN = MU/P

Tržní poptávka Individuální poptávka = poptávka 1 kupujícího nebo poptávka po produkci 1 výrobce Agregátní poptávka = souhrn všech zamýšlených nákupů na trhu zboží a služeb Tržní (dílčí) poptávka = poptávka po určitém druhu zboží

Tržní poptávka poptávka po určitém druhu zboží závisí především na ceně daného zboží s růstem ceny poptávka obvykle klesá P křivka tržní poptávky vyjadřuje graficky vztah mezi poptávaným množstvím Q a cenou P kterýkoliv bod na křivce tržní poptávky vyjadřuje optimální objem nakupovaného zboží při dané ceně. Křivka poptávky je tedy shodná s křivkou mezního užitku. D´ D Q

Tržní poptávka Na poptávku mají vliv i necenové faktory: průměrná úroveň důchodů počet obyvatel preference spotřebitele (vliv reklamy) specifické faktory (podnebí, počasí, nákupní horečka) ceny a dostupnost substitučního a komplementárního zboží

Cenová elasticita poptávky Dána poměrem mezi změnou v poptávaném množství zboží v % a změnou ceny v % ED=(Q/Q * 100)/(P/P * 100) ED… koeficient cenové elasticity poptávky Q…změna poptávaného množství zboží vyvolané změnou ceny Q… poptávané množství zboží před změnou ceny P…změna ceny daného zboží P… původní cena daného zboží Tři případy cenové elasticity: jednotková elasticita – změna ceny vyvolá stejnou relativní změnu v poptávaném množství zboží ED = 1 cenově elastická – relativní změna poptávaného množství větší než změna ceny ED > 1 cenově neelastická – relativní změna poptávaného množství menší než změna ceny ED < 1

Dokonale (ne)elastická poptávka krajními případy pružnosti jsou dokonale elastická poptávka – objem poptávky se mění, aniž se změnila cena dokonale neelastická poptávka – poptávané množství vůbec nereaguje na změny v ceně vysoká míra elasticity - po módním a luxusním zboží, po zboží s výhodnými substituty, po zboží pohlcující velkou část výdajů (d) nízká míra elasticity – nezbytné zboží, které nemá substituty (d´) P d´ d d d´ Q