Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Hana Horáková Tematická oblast: Termodynamika Název DUMu: Jednoatomový ideální plyn Kód: VY_32_INOVACE_FY.1.08 Datum: Cílová skupina: Žáci středních škol Klíčová slova:vnitřní energie, normální podmínky Anotace: zavedení pojmu ideální plyn, určení vnitřní energie ideálního plynu v závislosti na termodynamické teplotě
Jednoatomový ideální plyn předpoklady vnitřní energie ideálního plynu
Ideální plyn Je zjednodušeným modelem skutečného plynu
Ideální plyn - předpoklady Rozměry molekul ideálního plynu jsou zanedbatelně malé ve srovnání se střední vzdáleností molekul ( je dokonale stlačitelný ). Molekuly ideálního plynu mimo vzájemné srážky na sebe navzájem silově nepůsobí. Vzájemné srážky molekul ideálního plynu a srážky těchto molekul se stěnami nádoby jsou dokonale pružné.
Ideální plyn Molekuly ideálního plynu mimo vzájemné srážky na sebe navzájem silově nepůsobí, proto je vnitřní energie záležitostí jen energie kinetické vnitřní energie Pro N částic plynu lze vnitřní energii vypočítat stačí znát termodynamickou teplotu T a Boltzmannovu konstantu k = 1,38 · JK -1
Výpočet vnitřní energie ze vztahu Tento výpočet je možný u plynů jednoatomových ( He, Ar, Ne). Víceatomové molekuly mají kromě kinetické energie posuvného pohybu také energii rotačního a kmitavého pohybu. ukazuje, že pro ideální plyn s neměnícím se počtem částic je vnitřní energie jen funkcí termodynamické teploty.
Při normálních podmínkách t n = 0 o C p n = 1,01325 · 10 5 Pa tj. asi 10 5 Pa lze většinu plynů s dostatečnou přesností považovat za ideální plyn
BARTUŠKA, Karel a Emanuel SVOBODA. Fyzika pro gymnázia: Molekulová fyzika a termika. Praha: Prometheus, ISBN BARTUŠKA, Karel. Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy II. Praha: Prometheus, ISBN Použitá literatura:
Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.