Knihovna do dlaně - mobilní aplikace Národní technické knihovny 5.4.2017 Knihovna do dlaně - mobilní aplikace Národní technické knihovny Jan Pokorný Lenka Hvězdová ÚISK FF UK Jinonické informační pondělky 28. 4. 2014
Knihovny ve světě mobilních zařízení 5.4.2017 Knihovny ve světě mobilních zařízení ÚISK FF UK Jinonické informační pondělky 28. 4. 2014
Sociální pozadí Zánik lokálních služeb na úkor globálních => nutnost stále cestovat z místa na místo Díky technologiím nežijeme „tady a teď“, pomocí mobilní komunikace řešíme problémy „co bylo“ a „co bude“, plánujeme, hodnotíme, reorganizujeme Změny v lidské komunikaci Lidé se izolují ve vlastním mikrosvětě Nová generace většinově upřednostňuje elektronickou komunikaci před osobní, ztrácí přirozené sociální návyky, včetně schopnosti kvalitně číst a vyjadřovat se Mladá generace = stále komunikují, jsou stále mobilní, technicky zdatní
Důsledky pro knihovny Zcela jiné uživatelské potřeby (jiné formy) Jiná forma komunikace (vše na dálku) Kratší a jednodušší texty (nechuť číst), vizualizace Zvýšená nároky na rychlost služeb (rychlost dodání informace na úkor kvality informace) Rostou nároky na IT gramotnost knihovníků IT se rychle vyvíjí, je třeba neustále sledovat vývoj IT a služeb (knihovnická komunita by měla na tyto analýzy využívat služby expertů)
Mobilní knihovna
Typický konzument mobilního obsahu Jsou to lidé, kteří jsou často na cestě, pracují v terénu nebo potřebují být stále na síti. Typicky: dojíždějící pracující a studenti (typické úlohy) lidé závislí na sociálních sítích (vazby na FB, TW) obchodníci terénní pracovníci
Mobilní zařízení (notebooky) (tradiční mobilní telefony) chytré mobilní telefony PDA tablety jednoúčelová zařízení, zejm. čtečky
Vlastnosti využitelné v aplikacích Hlasové služby, hlasové ovládání (micro a repro) Služby textových zpráv a avíza (push technologie) Datové služby (přenos hlasu, textu, obrazů i videa přes internet, webové a další internetové služby) Podpora více síťových technologií (3G, WiFi, bluetooth) Fotoaparát (scan, QR) a videokamera Multimediální přehrávač (audio a video) Polohové služby, GPS Synchronizace dat mezi více zařízeními Bezpečnost a autentizace Dotykový display
Mobilní zažízení jako klient IS Zařízení využívá služeb vzdáleného systému. Dva možné přístupy: Webová aplikace optimalizovaná pro mobilní zařízení (mobilní web) Mobilní aplikace
Mobilní web VÝHODY optimalizace webového výstupu multiplatformní a univerzální nemusí se instalovat a aktualizovat NEVÝHODY aplikace se musí nejprve načíst (čas, signál) omezeno možnostmi webového prohlížeče nemůže plně využít možnosti a ergonomii dané platformy (daň za univerzálnost)
Mobilní aplikace VÝHODY může využít všech výhod dané platformy (HW i SW) aplikace se spouští okamžitě, přenášejí se už pouze data možnost provázat s dalšími aplikacemi na úrovni OS NEVÝHODY nutné programování (náklady) pro každou platformu jedna aplikace (iOS, Android, Windows)
Mobilní aplikace snaha o minimalizaci a jednoduchost aplikací atomizace aplikačních procesů (malé, jednoúčelové aplikace s omezenou možností spolupráce mezi sebou)
Mobilní aplikace aplikace knihovny může být začleněna do aplikace celé organizace (např. univerzity) nebo součástí suity podpora jiných běžných mobilních aplikací (síťová úložiště, různé čtečky, nástroje na poznámky, textové editory apod.)
Mobilní web
Mobilní aplikace
Aplikace vs. mobilní web
Trochu statistiky (2013) 56% dospělých vlastní chytrý mobil 1,5 miliard uživatelů mobilních OS 64 miliard stažení aplikací Uživatelé preferují mobilní aplikace před webovými aplikacemi.
Trochu statistiky (2013) 42% - předpověď počasí 37% - mapy a hledání místních firem 30% - zpravodajství a aktuality 22% - dopravní informace a jízdní řády 15% - komunitní a “klubové” informace
Co (ne)nabízet Na mobilu není třeba řešit to, co počká na později. Úspěch mají aplikace, které řeší rizika prodlení (co potřebuji vědět nebo vyřešit HNED, důraz na akutní uživatelské potřeby) nebo řeší nudu při cestování (zábava).
Co (ne)nabízet v knihovnách VHODNÉ (pomůcka ve vlaku): Čtenářská karta Zpřístupnění sbírek pro účely online čtení / rezervace Referenční služby Článkové služby Avíza a oznámení, základní informace o provozu knihovny Čtení nebo minihry=gamizace (zábava) NEVHODNÉ: Běžné informační texty Propagační počiny (PoNaK) Neaktuální informace typu “Archiv novinek”
Mobilní přístup do knihoven 82% prohledává knihovní katalog. 72% prohlíží základní informace o knihovně, jako je otvírací doba, adresa, parkování. 62% rezervuje knihy. 51% prodlužuje knihy. 51% využívá online databáze. 48% hledá program akcí knihovny. 44% hledá pomoc při psaní úkolů a seminárek. 30% čte recenze a doporučení. 30% kontroluje, jestli jim nevyprší výpůjční lhůta. 27% si rezervuje místo na akce knihovny. 22% stahuje e-knihy. 6% si rezervuje studijní místo ve studovně.
Podle čeho lidé vybírají aplikace Užitečnost aplikace a cena (zdarma) Nakolik jsou poskytované informace cenné Nabízí referenční informace? Zjednošování práce Dobré recenze a hodnocení