Tepelná výměna prouděním

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proudění vzduchu v atmosféře
Advertisements

Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Změna objemu kapalin a plynů při zahřívání nebo při ochlazování
Tepelná výměna prouděním
Projekt teplo Na fyziku.
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Změna objemu pevných těles při zahřívání nebo při ochlazování
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
TEPELNÁ VÝMĚNA PROUDĚNÍM
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Zahřívání vodiče při průchodu
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Digitální učební materiál
Teplo Ing. Radek Pavela.
Teplo.
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Tepelné jevy.
Vnitřní energie II. část
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Tepelná výměna Autor:Mgr.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Šíření tepla TEPLO Q.
Prezentace tepla Skupina A.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Šíření tepla prouděním a zářením
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Na této prezentaci spolupracovali:
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
VY_32_INOVACE_05-46 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla prouděním Jméno.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelná výměna prouděním TÉMATICKÝ CELEK:
TEPELNÉ VODIČE A IZOLANTY
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Tepelná výměna prouděním
TEPLO.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vytápění Teplo.
PROUDĚNÍ TEPLA. PROUDĚNÍ TEPLA ? Umíš odpovědět Kde se šíří teplo prouděním? Kde se využívá proudění tepla? Dovedeš vysvětlit princip ledničky?
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
… Plování těles v tekutině 1) - tíhová síla - vztlaková síla
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Transkript prezentace:

Tepelná výměna prouděním (Učebnice strana 61 – 62) Mezi dvěma tělesy, která se dotýkají, nebo mezi částmi téhož tělesa, které mají různou teplotu, probíhá tepelná výměna vedením. Některé látky jsou dobrými vodiči tepla, jiné jsou tepelnými izolanty. Vzduch i voda jsou špatnými vodiči tepla, přesto se voda v konvici na čaj ohřívá zdola, vzduch v místnosti se ohřívá radiátorem ústředního topení, který je pod oknem místnosti. To znamená, že vzduch i voda se samovolně promíchává. Zahnutou skleněnou trubici naplněnou vodou ponoříme do nádoby s barvivem. V jedné spodní části budeme trubici zahřívat. Po chvíli pozorujeme, že obarvená voda začne stoupat vzhůru, až vyplní celou trubici. Voda při zahřívání zvětšuje svůj objem, tím se zmenšuje její hustota a vztlakovou silou je vytlačována nahoru. Studená voda má v horní části větší hustotu, a proto působením gravitační síly klesá dolů.

Ohřátá voda stoupá nahoru a po ochlazení zase klesá dolů Ohřátá voda stoupá nahoru a po ochlazení zase klesá dolů. Tím se promíchává a ohřívá v celém svém objemu. „Teplá“ kapalina proudí zdola nahoru, proto nazýváme tento způsob přenosu tepla tepelná výměna prouděním. Při tepelné výměně prouděním dochází k pohybu kapaliny. Tepelnou výměnu prouděním využíváme např. při ochlazování kapalin. Do sklenice s limonádou vhodíme kousky ledu. Led má menší hustotu, a proto plove na hladině. Kapalina se v blízkosti ledu ochladí dotykem, tedy tepelnou výměnou vedením. Studená voda má větší hustotu a klesá dolů. Naopak teplá kapalina stoupá ode dna nahoru. Kapalina se tímto promíchává, probíhá tepelná výměna prouděním. I ve vzduchu se šíří teplo prouděním. Zahřátý vzduch nad radiátorem má menší hustotu než studený vzduch. Proto je klesajícím studeným vzduchem vytlačován nahoru. Zahřátý vzduch proudí vzhůru, kde se ochlazuje a klesá zpět dolů. Takto se postupně prouděním zahřeje vzduch v celé místnosti.

Na tepelné výměně prouděním je založen i princip teplovodního ústředního topení. Voda zahřátá v kotli má menší hustotu, a proto stoupá nahoru. Na její místo proudí ze spodní části radiátorů chladnější voda, která už předala část svého tepla na zahřátí místností. Prouděním se pak zahřívá i vzduch v místnosti. V kapalinách a plynech nastává tepelná výměna především prouděním. Při tomto způsobu přenosu tepla stoupají teplejší části kapaliny nebo plynu vzhůru a chladnější klesají dolů. Přenos tepla prouděním je tedy spojen se samovolným promícháváním kapaliny nebo plynu.

Tepelná výměna prouděním probíhá i ve volné přírodě Tepelná výměna prouděním probíhá i ve volné přírodě. Využívají ji větroně i ptáci při „plachtění“. Využívají přitom vzestupných proudů teplého vzduchu ve volné přírodě. Nerovnoměrným zahříváním povrchu Země nastává proudění vzduchu, kterému říkáme vítr. Rozdíly nastávají v zahřívání např. mezi vodní hladinou a pobřežím. Souvisí to s měrnou tepelnou kapacitou vody. Nad zahřátou pevninou je vzduch teplejší než nad vodou, proto stoupá vzhůru. Na jeho místo proudí chladnější vzduch od vody, která se ohřívá pomaleji než pevnina. Vítr vane od vody. V noci se pevnina ochladí rychleji než voda, proto se směr větru obrátí. Teplejší vzduch nad vodou stoupá vzhůru. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 67.