Třecí variátory CVT pro automobily

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zelená energie Proudění v lopatkových mřížích
Advertisements

VÍTKOVICKÁ STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A GYMNÁZIUM
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Optimalizace provozu vašeho čerpadla
Mazání valivých ložisek
Tato prezentace byla vytvořena
Infuzní technika – principy a aplikace
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Mechanika s Inventorem
Použití magnetických materiálů ze vzácných zemin pro akumulaci kinetické energie v mechatronických systémech Tomáš Mikolanda Ústav mechatroniky a mezioborových.
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
Funkční jednotky strojů; převody s využitím tření
Strojírenství Stavba a provoz strojů Mechanické převody (ST43_001)
PROPORCIONÁLNÍ TECHNIKA V HYDRAULICE Seminář 4. června 2014
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
Tekutinové mechanismy
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
1 Mechanika s Inventorem 4. Prostředí aplikace Petr SCHILLING, autor přednášky Ing. Kateřina VLČKOVÁ, obsahová korekce Tomáš MATOVIČ, publikace FEM výpočty.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výuka předmětu automobily
Určeno pro 2. ročník oboru mechanik strojů a zařízení
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Snižování tření a opotřebení
Strojírenství Stavba a provoz strojů Hřídelové spojky ST26
Vysoké učení technické v Brně
Tato prezentace byla vytvořena
PRUŽNOST A PEVNOST Název školy
Rozvodovky.
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky TRIBOLOGICKÝ MECHANIZMUS POVRCHŮ S POVLAKY Model tvořený.
Tato prezentace byla vytvořena
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Jirous spol. s r.o. Vývoj a výroba wifi antén a příslušenství
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Mazání zapouzdřených převodovek
Střední odborná škola Otrokovice
Vysoké učení technické v Brně
Mazání vzduchových kompresorů
Mazání mobilních pracovních strojů (traktorů)
Fakulta strojního inženýrství Název prezentace Mikro a nanotribologie I - Tribologický systém pevných disků Lukáš Lerch.
ZÁVĚSY KOL A TLUMIČE ZALOŽENÉ NA ELEKTRORHEOLOGICKÉM PRINCIPU
Automatické převodovky
Mechanické převodovky s konstantním převodovým poměrem
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
Pohony NC strojů, odměřovací zařízení. Pohony pro obráběcí stroje musí splňovat mnoho náročných parametrů Nejdůležitější parametry: maximální přesnost.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_20.
VY_32_INOVACE_17_1_16.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_16.
Aplikace fyziky ve stavební, důlní a laboratorní praxi Fakulta stavební VŠB –TUO Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Fakulta stavební Katedra.
F5200 Fyzika kolem osobního automobilu 6. Kinematika a dynamika pístového motoru. Harmonická analýza zrychlení pístů, vyvážení víceválcového pístového.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Mechanické převody. Seznámení studentů se základními stavebními prvky strojů a strojního zařízení. Úvod do problematiky mechanických spojů.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Ozubené převody Autor: Ing. Bc. Petra Řezáčová
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_11.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_18.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_13.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_01.
KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÁ FAKULTA MU PŘEDMĚT: UOPK 8009 Části strojů 2 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová VYPRACOVAL:
KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÁ FAKULTA MU PŘEDMĚT: UOPK 8009 Části strojů 2 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová VYPRACOVAL:
Hřídele VY_32_INOVACE_31_ 621
Úvod Co se tím dělá Čím se to dělá
Strojní součásti Části strojů.
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Transkript prezentace:

Třecí variátory CVT pro automobily Obr.1.  Polotoroidní CVT + Power-split systém [1] Obr.2.  Powertoros Unit [2] Vypracoval: Zimmerman Martin Předmět: Tribologie (ZTR) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Třecí variátory CVT pro automobily Obr.1.  Polotoroidní CVT + Power-split systém [1] Obr.2.  Powertoros Unit [2b] Vypracoval: Zimmerman Martin Předmět: Tribologie (ZTR) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Seznámení s obsahem přednášky Obsah přenášky Úvod Seznámení s obsahem přednášky Historie třecích CVT (Continuously Variable Transmission) Geometrie třecích CVT a komponenty variátoru Zatěžovací mechanismus u třecích CVT Změna převodového poměru variátoru Trakční mazivo Výdrž a spolehlivost třecích CVT Systémy pro distribuci výkonu Geared neutral systém Power – split systém Vozidla užívající polotoroidní CVT 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Historie třecích CVT vynalezl a první patent podal Charles W. Hunt patentováno pod č. 197 472 v USA plně toroidní CVT první použití po roce 1900 v automobilech „friction drive car“ kontakt kov na kov, nízká životnost 1920 General Motors 1950 Charles E. Kraus, polotoroidní VCT pro vojenská vozidla 1978, NSK započala vývoj polotoroidní CVT s názvem Powertoros Unit 1999, instalování jednotek Powertoros ve vozidlech Nissan Cedric a Nissan Gloria Obr.3.  První patent toroidního CVT [6] Obr.4.  Půltoroidní CVT od Ch.E. Krause [6] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Geometrie třecích CVT a komponenty variátoru dva disky tvořící kavitu; výkonová kladka spojnice bodů OO´ neprochází středem křivosti kavity; axiální síla u výkonové kladky čisté valení v bodě kontaktu pokud bod E leží na ose vstupního a výstupního disku převodový poměr variátoru poměr úhlových rychlostí vstupního a výstupního hř. poměr vzdáleností kontaktních bodů od osy hřídele Movie .1. Základní komponenty třecího CVT [5] Obr .5.  Geometrie polotoroidního CVT [1] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Zatěžovací mechanismus u třecích CVT efektivní přenos výkonu; dostatečná kontaktní síla rozložení kontaktního tlaku v bodě kontaktu dle Herzovy teorie možnost vyjádření nezbytné axiální síly na parametru  Mechanismy pro generování zatěžovací síly Hydraulický systém (plnětoroidní CVT) výborná schopnost regulace velikosti síly vzhledem ke kroutícímu momentu silné hydraulické čerpadlo; malé rozměry pístu je vyžadován hydraulický regulační systém Mechanický systém (zatěžovací vačka) změna velikosti přítlačné síly vzhledem ke kroutícímu momentu spolehlivé neschopnost přizpůsobovat velikost síly vzhledem k velikosti redukčního převodu Obr.6. Nezbytná axiální síla pro funkci CVT [2] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Změna převodového poměru variátoru není užito přímé síly síla použita na vyosení výkonové kladky síla produkována hydraulickými písty síla není ovlivněna přenášeným výkonem Fáze při změně převodového poměru variátoru Poz.1. není vyosení, není generována žádná síla Poz.2. + Poz.3. při vyosení ve směru vygenerována síla A Poz.4. návrat kladky Poz.5. vyosení opačným směrem než v Poz.2. Poz.6. návrat do původní polohy vzhledem ke značným rychlostem kladky a disků stačí vyosení klady o 0,1 – 1 mm Obr.7.  Zobrazení pozic výkonové kladky [3] Obr.8.  Změna natočený výkonových kladek [3] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Trakční mazivo počátky vývoje trakčních maziv v USA r. 1978, Monsanto, cykloalkylbenzen nutnost separace ploch nacházející se v kontaktní oblasti zajištění i běžných funkcí – mazání, chlazení klínový profil molekul při zatížení uspořádaná molekulární struktura tloušťka filmu v kontaktu řádově 0,001mm Obr.9.  Trakční mazivo v místě kontaktu [4] Movie.2.  Mazání v kontaktu [5] Obr.10.  Molekulární struktura trakčního oleje [3] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Výdrž a spolehlivost třecích CVT únavové opotřebení součástí v kontaktu Snížení nekovových vměstků v materiálu zvýšení obsahu austenitu v oceli užití nitridování unášení tvrdých částic mazivem do místa kontaktu otisknutí tvrdých částic do povrchu Obr.11.  Množství oxidických vměstků v ocelích [6] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Systémy pro distribuci výkonu mnoho studií na propojení planetového mechanismu s toroidním CVT oba systémy zahrnují dva režimy low-speed mode (reverzace, rozjezd vozidla) high-speed mode (vysokootáčkový běh) Geared neutral systém nepotřebuje rozběhovou spojku Power – split systém nutnost použití rozběhové spojky použití duální planetové převodovky Účinnost mechanismu až 96% Obr.12.  Geared neutral systém [5] Obr.13.  Power – split systém [4] Movie.3.  Geared neutral systém [5] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Vozidla používající polotoroidní CVT Obr.14.  Nissan Cedric [7] Obr.15.  Nissan Cedric - interiér [7] Obr.16.  Nissan Gloria [7] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Použité materiály Děkuji za pozornost Zdroje 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [1] MIYATA, Shinji. Development of the POWERTOROS UNIT Half Toroidal CVT(3). NSK Technical Journal – MOTION & CONTROL [online]. Oct. 2001, No. 11 [cit. 2006-3-09]. Dostupné z <http://www.jp.nsk.com/app01/en/catalog/ index.cgi?ec=technical >. ISSN1342-3630 [2] IMANISHI, Takashi. Development of the POWERTOROS UNIT Half Toroidal CVT(2). NSK Technical Journal - MOTION & CONTROL [online]. Apr. 2001, No. 10 [cit. 2006-3-09]. Dostupné z <http://www.jp.nsk.com/app01/en/catalog/index.cgi?ec=technical >. ISSN1342-3630 [3] ISHIBASHI, Ken. Nissan's CVT Technologies [online]. c1999, [cit.2006-03-16]. Dostupné z: <www.nissanglobal.com/PDF/tcvt_e.pdf> [4] NSK Automotive Products [online]. C1998, [cit.2006-02-15]. Dostupné z:< http://www.live-net.co.jp/livenet/gallery/020423/htcvt/index.html >. [5] Overview of the IVT system [online]. C2006, [cit.2006-04-01]. Dostupné z: <http://www.torotrak.com/IVT/works/>. [6] MACHIDA, Hisashi. Development of the POWERTOROS UNIT Half Toroidal CVT. NSK Technical Journal - MOTION & CONTROL [online]. Oct. 2000, No. 9 [cit. 2006-3-05]. Dostupné z <http://www.jp.nsk.com/app01/en/catalog/index.cgi?ec=technical >. ISSN1342-3630 [7] The 37th Tokyo Motor Schow [online]. C2003, [cit.2006-02-28]. Dostupné z:< http://press.nissan-global.com/TOKYO_MOTOR_SHOW_2003/EN/LINE_UP/jp.html >. Děkuji za pozornost 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11