24.1 Národní obrození, revoluční rok 1848/1849

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Advertisements

Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Pokus o sjednocení Itálie a Německa
Revoluční rok v českých zemích.
Bouřlivý rok 1848.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Lucie Laštovková C4A Revoluční rok 1848 v Evropě.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl06
Revoluční rok 1848 VY_32_INOVACE_153 květen 2011 Mgr. Hana Patschová
Revoluční rok 1848 Francie, Itálie, Německo 2.stupeň ZŠ
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
REVOLUCE 1848.
26.1 Zaokrouhlování čísel na desítky v oboru do 100
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Revoluce 1848 v českých zemích
Pražské povstání Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Novověk: Soutěž ve dvojicích.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Lia Roubínková Adéla Schneeweissová
Periodizace národního obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Revoluce 1848/1849 v Evropě.
Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
České země v první polovině 19. století
Téma: Revoluce 1848 Předmět: Dějepis Ročník: 8.ročník
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Etapy českého národního obrození
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_454.
Revoluce
REVOLUCE 1848.
Elektronická učebnice - I
Revoluce 1848 v Evropě.
Revoluce
Habsburská monarchie – bouřlivé události, revoluční jaro 1848
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Revoluce 1848/1849 v Habsburské monarchii.
Habsburská monarchie a české země – porážka revoluce
Bouřlivý rok 1848.
České národní obrození = ČNO
3. Fáze Národního obrození
Revoluce 1848/1849 v Habsburské monarchii. Revoluce 1848/1849 v Habsburské monarchii.
Revoluce
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
REVOLUČNÍ ROK 1848 DUM - 15.
DĚJEPIS – 8. ROČNÍK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_05
Revoluce
REVOLUCE 1848.
BOUŘLIVÝ ROK 1848.
ROK 1848 VE SVĚTĚ Markéta Tomandlová 3.C.
Revoluční rok 1848 – 1849 v Čechách
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

24.1 Národní obrození, revoluční rok 1848/1849 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.1 Národní obrození, revoluční rok 1848/1849 Jednalo se o hnutí, které usilovalo o obrodu českého jazyka, kultury a veškerého národního života. České národní obrození začalo v 70. letech 18. století a trvalo přibližně tři čtvrtiny století (do poloviny 19. století). České národní obrození Víš, proč se rok 1848 nazývá revolučním? Rok 1848 Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

Obranná (konsolidační) fáze Vyvrcholení obrozeneckých snah Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.2 Co již víme? Více info viz DUM ČJ44 a ČJ45 České národní obrození Obranná (konsolidační) fáze Ofenzivní fáze Vyvrcholení obrozeneckých snah 70. léta 18. stol. – začátek 19. stol. poč. 19. stol. – konec 20. let 19. stol. 30. léta 19. stol. – 50. léta 19. stol. tzv. generace Dobrovského tzv. generace Jungmannova tzv. generace Palackého snaha o záchranu českého jazyka víra v budoucnost českého národa vítězství národního obrození inspirace v klasicismu a osvícenství posilování národního sebevědomí (zájem o lidovou slovesnost, historii) romantismus, počátky realismu počátky českého divadla, básnictví, žurnalistiky rozvoj divadla, básnictví, spor o Rukopis královédvorský a Rukopis zelenohorský K. J. Erben, K. H. Mácha, J. K. Tyl, B. Němcová, K. Havlíček Borovský

24.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 24.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Revoluční rok 1848-1849 („jaro národů“) Příčiny Průběh snaha odstranit přežitky feudalismu, zejm. robotu nespokojenost s politickým uspořádáním, tj. s absolutismem růst národního cítění (zejm. u národů Habsburské monarchie) snaha o sjednocení Itálie a Německa sociální neklid: nezaměstnanost neúroda => zvyšování cen Itálie leden 1848 povstání na Sicílii proti Bourbonům a v severní Itálii (Lombardsko a Benátsko) proti Habsburkům povstání poraženo rakouským velitelem Václavem Radeckým Německo březen 1848 vypuknutí revoluce - > pruský král svolal německý sněm do Frankfurtu nad Mohanem: jednání o možném sjednocení, přizván i Palacký 2 koncepce sjednocení: 1. Maloněmecko 2. Velkoněmecko (sjednotit všechna území německy mluvících zemí, tj. i Rakousko a Čechy) neochota k jednání – rozehnání sněmu Francie únor 1848 svržen král a vyhlášena 2. republika přijata nová ústava a prezidentem zvolen Ludvík Bonaparte (synovec Napoleona) roku 1852 převrat => císař Napoleon III.

24.4 Co si řekneme nového? Habsburská monarchie Výsledek revoluce Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 24.4 Co si řekneme nového? Habsburská monarchie nespokojenost národů, které se nepodílely na vládě (zejm. Slované, Němci a Maďaři) březen 1848 revoluce ve Vídni (-> sesazení Metternicha, příslib ústavy) květen 1848 opět nepokoje ve Vídni Čechy 11. 3. 1848 lidové shromáždění (Svatováclavské lázně) požadavky – samostatnost Čech rovnoprávnost čj a nj svoboda tisku zrušení cenzury Výsledek revoluce 7. 9. 1848 zrušena robota říjen 1848 abdikace Ferdinanda V. nástup Františka Josefa I. listopad 1848 – srpen 1849 definitivní porážka revoluce konec feudální společnosti formulace jazykových, kulturních a politických požadavků národů zrušení roboty rozvoj průmyslu červen 1848 Slovanský sjezd: odmítnutí připojení se k Německé říši srážka s vojáky generála Windischgrätze: 16. 6. Praha bombardována porážka, vyhlášení stavu obležení

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.5 Procvičení a příklady Co je to AUSTROSLAVISMUS? myšlenka spolupráce a sjednocení Slovanů v Rakousku monarchie jako federace v čele s císařem a ústavní vládou „Praví se, že šlechtic je humánní! I to je pravda, neboť povzbuzuje unaveného robotníka bičem. Když si někdo stěžuje, že má příliš slabý dobytek a nemůže proto přijít na robotu, co pak slyší? Zapřáhni sebe a svou ženu! … Máme stovky dokladů o tom, že jsme nebyli považováni za lidi, o tom, kdy jsme v Haliči a ve Slezsku nebyli pokládáni za poddané a rolníky, nýbrž jen za robotující mašiny, otroky, nejnižší třídu lidstva. Na 300 kroků od paláce jsme museli smekat čepice… Chtěl-li nebohý rolník vystoupit po schodech paláce, říkali mu, aby zůstal ve dvoře, protože smrdí a pán to ve svých pokojích nesnáší. A za to všechno teď máme platit náhradu?“ Vysvětli pojem „robota“. Popiš život robotníků – jaká měli práva a povinnosti. Jak chápeš význam slova PANSLAVISMUS? - hnutí za sjednocení slovanských národů

Při jaké příležitosti mohly být vzneseny tyto požadavky? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 24.6 Něco navíc pro šikovné Při jaké příležitosti mohly být vzneseny tyto požadavky? „…Po krátkých řečech usnesli se jednohlasně o vznešení písemné žádosti na císaře, kteráž obsahovala ve 14 kusech nejdůležitější přání se vzhledem na posavadní způsob správy zemské. Mezi nimi byly nejpřednější: aby v království českém, jak ve školách, tak v úřadech, řeč česká navrácena byla ve stejnou platnost s řečí německou; aby Země Koruny české, Čechy, Morava a Slezsko, měly společný sněm se zastoupením netoliko stavů vyšších, jak posavad, nýbrž i obecného lidu; aby obce dostaly samostatnějšího zřízení; aby vyznavači rozličných náboženství požívali práv ouplně stejných; censura aby přestala; aby poddanství lidu sedlského zrušeno bylo za přiměřenou výplatu; aby na místo posavadních soudů a úřadů patrimoniálních zavedeny byly soudy a úřady královské. …“ (upraveno a zkráceno)

24.7 CLIL (Czech national Revival, Spring of Nations) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 24.7 CLIL (Czech national Revival, Spring of Nations) Czech National Revival was a cultural movement, which took part in the Czech lands during the 18th and 19th century. The purpose of this movement was to revive Czech language, culture and national identity. The most prominent figures of the revival movement were Josef Dobrovský, Josef Jungmann and František Palacký. The European Revolutions of 1848, known in some countries as the Spring of Nations, Springtime of the Peoples or the Year of Revolution, were a series of political upheavals throughout Europe in 1848. It was the first (and only) Europe-wide collapse of traditional authority, but within a year reactionary forces had won out and the revolutions collapsed.

24.8 Test znalostí 1. Jaké tvrzení o NO je nesprávné? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Jaké tvrzení o NO je nesprávné? a/ Cílem byla obroda českého jazyka a kultury. b/ Mezi hlavní osobnosti patřil kníže Metternich. c/ Dělí se do 3 etap: obranné, útočné a vrcholné. d/ Hnutí probíhalo od 70. let 18. st. do pol. 19. st. 3. Jaká událost se stala 11. 3. 1848? a/ Byla bombardována Praha. b/ V Praze se konal Slovanský sjezd. c/ Ve Svatováclavských lázních v Praze se sešel lid, aby projednal požadavky vůči císaři. d/ V Praze byl vyhlášen stav obležení. 2. Mezi požadavky českého národa k císaři nepatří: a/ zrušení cenzury b/ rovnoprávnost českého a německého jazyka c/ svoboda tisku d/ větší práva pro Uhry 4. Výsledkem revoluce 1848 bylo: a/ zrušení roboty b/ samostatný stát pro uherské země c/ zavedení latiny jako úředního jazyka d/ přiznání stejných práv pro všechny národy habsburské monarchie b d c a Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 24.9 Použité zdroje, citace H. Mandelová, E. Kunstová, I. Pařízková: Dějiny novověku, Dialog, Liberec 2003. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:J%C3%B3zsef_Heicke23.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Horace_Vernet-Barricade_rue_Soufflot.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C5%BDivor_v_Praze_koncem_18._stolet%C3%AD.jpg http://svornost.com/wp-content/uploads/rev_1848.jpeg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Josef_Dobrovsky_Vilimek.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Josef_Jungmann_CT.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Radetzky-von-radetz.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kaiser_franz.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Praha_Barricades_1848.jpg http://www.muzikus.cz/save/db_images/3210 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Praha_-_revoluce_1848.jpg

24.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 24.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Národní obrození, rok 1848/1849, Svatováclavské lázně, František Josef I. Anotace Prezentace popisující vlnu revolucí v Evropě v letech 1848-1849 se zaměřením na události v Habsburské monarchii.