Drama a divadlo v 2. pol. 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Osvobozené divadlo.
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Česká poezie 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.15.
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_09 NázevVáclav Havel Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
VY_32_INOVACE_31-11 Česká poezie po r Oldřich Mikulášek.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_2A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. B. Molièra…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
VY_32_INOVACE_CJK4_2360_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Po skončení základní školy dva roky studoval na pedagogickém oddělení městské hudební školy v Praze. Rok pracoval jako pomocný dělník, potom absolvoval.
Karel Čapek.
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Václav Havel – život a dílo
VY_32_INOVACE_CJM4_4660_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Václav Havel životopis, dramata,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Gymnázium Jiřího Ortena Viktor Matějka, V8A
Samuel Beckett - Čekání na Godotta
Eugène Ionesco Jiří Zinek V8A
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Identifikátor materiálu: EU –
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
VY_III/2_INOVACE_81_Jan Werich
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název Václav Hrabě Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Carlo Goldoni Anna Bartošová, C1B
Portréty literárních osobností světové literatury.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Absurdní drama charakteristika.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Michail Šolochov (1905 – 1984).
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.3.13
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury
Téma: Audience – V. Havel
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Beat generation, rozhněvaní mladí muži
Osvobozené divadlo Semafor & Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Legioná ř ská literatura a obraz 1. sv. války Ro č ník:T ř etí Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Václav Havel „Naděje je stav ducha, který dává smysl našemu životu.“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
„Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí.“
& Osvobozené divadlo Semafor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
DIVADLO 60. LET.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Transkript prezentace:

Drama a divadlo v 2. pol. 20. století Tendence vývoje

Originální scénické ztvárnění textu Otevření se publiku – komunikace mezi hercem a divákem Sblížení divadla s politicky radikálním hnutím – často má divadlo charakter konfrontace Vznik divadelních souborů, které cestují za divákem, často byly v centru vzpoury U nás – vznik divadel malých forem, divadel poezie apod…

Absurdní drama – z latin. absurdus=nesmyslný tzv. antidivadlo, směr v 50. letech skutečnost se zobrazuje jako nesmyslná vyjadřuje osamocenost lidí a neschopnost dorozumět se s ostatními člověk je ohrožen civilizací, kterou sám stvořil není zde souvislý děj ani charakteristika postav devalvace jazyka – dialog = fráze, plané tlachání znemožňuje komunikaci hry = tragické nebo tragikomické, černý humor, groteska představitelé: S. Beckett, V. Havel, J. Osborne, A. Miller, E. Ionesco

Samuel Beckett (13. dubna 1906 - 22. prosince 1989) - byl irský dramatik a prozaik, představitel absurdního divadla. nositel Nobelovy ceny za literaturu studoval práva + jazyky učitel v Belfastu od r. 1928 žil ve Francii – překládal a učil na Sorboně ve 2. sv. válce působil v protifašist. odboji

Čekání na Godota jednoduchá scéna – strom 1. dějství absurdní drama o 2 dějstvích, uvedeno v r. 1953 jednoduchá scéna – strom 1. dějství dva tuláci – Estragon a Vladimír – se setkávají a z jejich chaotického dialogu1 vyplývá, že čekají na Godota, který má změnit jejich osud rozhovor přerušen příchodem pána, který vede sluhu na provaze jako otroka ( představuje vychloubačnost a poníženost) a baví se s tuláky přijde chlapec a oznámí, že Godot nepřijde, že až zítra

2. dějství je opakováním první dějství, ale pán a sluha jsou v opačné pozici – pán je slepý, je odkázán na sluhu, který je němý opět přijde chlapec a oznámí, že Godot přijde až zítra Estragon a Vladimír chtějí odejít, ale nepohnou se z místa Drama ukazuje absurditu života : jediným smyslem života je očekávání nemožného a jediným způsobem, jak si ulehčit svůj úděl, je zaplašit čas, který je člověku určen Čas se dá zabít různě – dialog tuláků je rychlý, bez smyslu, zabíjejí čas, pohybují se už 50 let po stejných místech, nemají potřebu žádné změny Mají pouze fyziologické potřeby + potřebu nebýt sami Drama dává otázku po smyslu života, existence

http://jlbjlt.net/files/7083_plakat_godot_nahled_bezr.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=9HPb48amc4w http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2010/03/cekani-na-godota-pavelka-prachar-kacer-matasek.jpg

Další představitelé: John Osborne (1929 – 1994) anglický dramatik studoval v Devonu, ale vyloučen za nekázeň (údajně vrátil řediteli pohlavek) pracoval v divadle – herec, asistent režie Dílo: Ohlédni se v hněvu – vytvořil prototyp rozhněvaného mladého muže, který revoltuje proti tradičním hodnotám Komik = protiměšťácká fraška

http://gonet.cz/~tri65dnigalerie/porad_booklet/250/1/16225c446ddece393c0aa963a4a8a73d.jpg http://photo.goodreads.com/books/1176003937l/582621.jpg

Eugene Ionesco ( 1912 – 1994) Hra Židle - autor vyplnil prázdno židlemi, na které postupně jakoby usedají fyzicky nepřítomné osoby, s kterými vedou dialog dva protagonisté – Stařeček a Stařenka – jediní viditelní - ti v závěru spáchají sebevraždu a hluchoněmý Řečník sděluje jejich nesrozumitelné poselství o smyslu života

http://www.odaha.com/sites/default/files/eugene-ionesco.jpg http://media0.mypage.cz/images/media0:4a7dda02ea5d5.jpg/%C5%BDidle%2005.jpg

Práce s texty – čítanka (výbor textů) pro IV. Ročník Str. 12 – Čekání na Godota Str. 15 - Židle Str. 25 – Ohlédni se v hněvu

http://depresivnideti. eu/wp-content/uploads/2009/11/zahradni-slavnost http://depresivnideti.eu/wp-content/uploads/2009/11/zahradni-slavnost.jpg http://knihyseidl.cz/wp-content/uploads/2010/12/havel.gif http://www.e-ott.info/images/zahradni_slavnost06-450x299.jpg

Zahradní slavnost je divadelní hra Václava Havla z roku 1963 Zahradní slavnost je divadelní hra Václava Havla z roku 1963. Je považována za první českou absurdní hru.Hlavní postavou je mladý přičinlivý Hugo Pludek, který dosahuje společenského vzestupu pomocí dokonalého ovládnutí obsahově vyprázdněných frází. Hugo Pludek, syn ze středostavovské rodiny, je rodiči vyslán na zahradní slavnost Likvidačního úřadu, pořádanou Zahajovačskou službou, aby se zde setkal s vlivným Františkem Kalabisem. Hugo zde Kalabise nenajde, místo toho se rozvine sled absurdních situací. Všichni funkcionáři Likvidačního úřadu i Zahajovačské služby hovoří degenerovaným, formálním a bezobsažným jazykem, jak se očekává od jejich role v byrokratickém systému. Hugo si rychle osvojí frázi jako univerzální dorozumívací techniku, postupuje na společenském žebříčku a nakonec stane v čele nově ustavené Ústřední komise pro zahajování a likvidování. Důsledkem je ztráta vlastní identity. Když Hugo přijde domů, je natolik změněn, že jej vlastní rodiče nepoznávají.

Audience Do této hry zahrnul Václav Havel své vlastní zkušenosti z doby, kdy pracoval jako dělník v trutnovském pivovaru. Hrdinou hry je zakázaný spisovatel Vaněk, který pracuje v pivovaru jako „přikulovač sudů“. Jeho nadřízený Sládek ho pozve do své kanceláře k rozhovoru. Jedná s ním přátelsky, spisovatel se však cítí nesvůj. Je vytržen ze svého prostředí, dělnickým zvykům /pití piva/ přivyká jen s obtížemi, kromě toho neví, jestli na něj jeho nadřízený nechystá nějaký podraz. Sládek mu dá zvláštní návrh - přesvědčuje ho, aby sám na sebe psal hlášení tajné policii. Vaněk odmítne, přesto že mu Sládek za to nabízí „ teplé místo ve skladu“. Ve hře jde mimo jiné o kritiku pokrytectví.

http://img. aktualne. centrum. cz/233/36/2333643-obcan-havel-prikuluje http://img.aktualne.centrum.cz/233/36/2333643-obcan-havel-prikuluje.jpghttp://img.aktualne.centrum.cz/233/36/2333643-obcan-havel-prikuluje.jpg http://www.youtube.com/watch?v=EnefoLZ9nsg http://www.gramofonove-desky.cz/fotocache/bigorig/LP-Havel-Vaclav-Audience.jpg