Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
Advertisements

Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
vegetativní a sexuální rozmnožování, genotyp, odkopky, oddělky
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375.
Opylení a oplození rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Nahosemenné rostliny „Gymnospermae“
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _611 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Krytosemenné rostliny – zrání vajíčka Předmět, ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _615 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_365.
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
Květ a květenství autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_591.
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_372.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
VEGETATIVNÍ KOŘEN STONEK LIST GENERATIVNÍ KVĚT SEMENO PLOD
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_368.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
KVĚTENSTVÍ.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název prezentace (DUMu):
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_369

I. ročník čtyřletého gymnázia V. ročník osmiletého gymnázia Jméno autora: Mgr. Alešová Lenka Třída/ročník: I. ročník čtyřletého gymnázia V. ročník osmiletého gymnázia Datum vytvoření: 02. 11. 2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Morfologie rostlin Předmět: Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Žáci se naučí popsat způsob oplození u nahosemenných a krytosemenných rostlin Klíčová slova: allogamie, autogamie, proterandrie, proterogynie, opylení, oplození Druh učebního materiálu: prezentace

KVĚT IV. OPYLENÍ a OPLOZENÍ.

Co je to opylení? Opylení je přenesení pylového zrna na samičí část květu. Pyl může být přenášen: Větrem – anemofilní rostliny Hmyzem – entomofilní rostliny Vodou – hydrofilní rostliny

Co je to oplození? Oplozením označujeme splynutí samčí haploidní spermatické buňky se samičí haploidní pohlavní buňkou oosférou za vzniku diploidní zygoty. Cizosprašnost – allogamie – k oplození dochází po sprášení pylem z jiného květu rostliny téhož druhu. Samosprašnost – autogamie – k oplození dojde po sprášení pylem z téhož květu.

! Proterogynie - prvobliznost – dozrává dříve pestík Samoopylení se neuskuteční často proto, že pestík a tyčinky v témže květu dozrávají v různou dobu. Proterandrie - prvosprašnost – dozrávají dříve tyčinky Proterogynie - prvobliznost – dozrává dříve pestík Sprášení vlastním pylem u některých květů opylovaných hmyzem brání různočnělečnost – heterostylie (prvosenka)

Z buňky vegetativní vyrůstá opakovanou mitózou pylová láčka Průběh: Pylové zrno Jádro pylového zrna se mitózou rozdělí na 2 buňky – b. vegetativní a b. generativní Z buňky vegetativní vyrůstá opakovanou mitózou pylová láčka Buňka generativní se 1x mitoticky rozdělí na 2 pohlavní buňky = 2 spermatozoidy pylové zrno pylová láčka

Jak vajíčko zraje? jádro zárodeč. vaku (n) Vajíčko semeník placenta vajíčka poutko 2 buňky pomocné nucelus oosféra Nucelus obsahuje 1 (2n) mateřskou buňku – meióza – 4 (n) buňky – přežívá jedna = jádro mladého zárodečného vaku – 3x mitóza – 8 buněk – 2 x 3 buňky putují k opačným pólům vajíčka, 2 buňky splývají – centrální buňka centrální buňka (2n) 3 buňky protistojné

Do zárodečného vaku pronikne zpravidla jedna pylová láčka. Jedna spermatická buňka oplodní oosféru a vzniká zygota. Druhá spermatická buňka splyne s centrální buňkou zárodečného vaku a vzniká základ zásobního pletiva – triploidního endospermu. Dvojité oplození – oosféry i centrální buňky zárodečného vaku – je typické u krytosemenných rostlin Mezi opylením a oplozením uplyne obvykle několik hodin, u některých druhů však uplyne více než rok (dub = Quercus)

Oplozené vajíčko se změní v semeno Oplozené vajíčko se změní v semeno. Současně se spolu s ním mění i jiné části květu (květní lůžko, semeník) v plod. 3

Opakování: 1. Jak se nazývají rostliny, které opyluje hmyz? Vítr? Voda? 2. Co je allogamie? 3. Co je proterandrie a co je proterogynie? 4. Zakresli a popiš zrání vajíčka: 5. Co myslíme opylením? 6. Definuj oplození: 7. Co je to pylová láčka? 8. Jak probíhá oplození u krytosemenných rostlin?

POUŽITÁ LITERATURA a ZDROJE. ROSYPAL Stanislav a kol. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scienta, 2003. ISBN: 978-80-86960-23-4. JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. HARTMAN, Ondřej. TOP ZONE CZ [online]. [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://www.topzine.cz/vanocni-krajeni-jablka-vyzkousite-letos-tuhle-tradici