PR ve Sdružení Podané Ruce 2010/2011 Roman Hloušek Terénní programy Brno
Osnova prezentace Proč PR? Proč PR specialista? „Co“ funguje „Co“ nefunguje Konkrétní náplň práce PR Efektivita Zpracováno na základě konzultace s PR pracovnicí Sdružení Podané ruce, o. s. LENKOU FIŠEROVOU (0,4 úvazku)
Proč PR? V dnešní době nezbytnost (i pro malé organizace). Ve vztahu k veřejnosti – dokáže si Vás spojit s určitou problematikou (např. se připravuje anketa v místní TV „Co se Vám vybaví, když se řekne Podané ruce? – 20 let od založení) Ve vztahu k donátorům. Zprostředkovaně (někdy i přímo) jde i o jejich propagaci (např. „Díky podpoře jihomoravského kraje se nám podařilo …). Ideálně i jako tmelící prvek dovnitř organizace (ve velké firmě nebo organizaci spíše odpovídá práci HR oddělení, pozn. RbR) Umí vytipovat lidi schopné za sdružení mluvit do médií – jasně, stručně, ne příliš odborně ale ani laicky.
Proč vlastní PR specialista? Ví „co“ funguje a „co“ nefunguje Má kontakty (konkrétní žurnalisty – ti kteří jsou ochotni spolupracovat + záruka nezkresleně podaných informací) Praktické zkušenosti s psaním tiskových zpráv, pořádáním tisk. konferencí, vystupováním v médiích. Externí služby jsou drahé (přátelská např. cena cca 35t./měsíc za monitoring médií)
„Co“ funguje Kontroverzní, šokující, zastrašující témata (krev, „morový rány“,…) Roční bilance – shrnutí (hlavně v regionálních periodikách/přílohách) Regionální témata v regionálních vydáních (nejsou tak zahlcena jako celostátní) Oslovení konkrétních novinářů věnující se tématice (ČTK je ale pořád zásadní), i v bulváru Najít mediálně známou tvář zaštiťující program/organizaci V Brně to jsou „paradoxně“ témata spojená s terénem, loni hlavně testování na inf. choroby.
„Co“ nefunguje Zprávy s pozitivním poselstvím – např. literární soutěž, vyhlášení pracovníka roku, různé ceny, atp. (Na druhou stranu se domnívám, že ČASu tohle funguje, viz Časovaná bota)?
Konkrétní náplň Psaní tisk. zpráv respektive filtrace nápadů a podnětů (popř. jejich úprava) z jednotlivých center a jejich timeing Monitoring tisku (newton, drogy-info, google) Web a jeho aktualizace Komunikace dovnitř sdružení – ocenění pracovníků, slevy do divadel, … (viz. kolize s pracovní náplní HR managera)
Efektivita Směrem k získávání financí od donorů je takřka nezjistitelná. Skeptický pohled na její měření i při provázání s fundraisingem. (častý jev v NNO) Nejdůležitější je počet mediálních výstupů (často efekt akumulace) - na grafu je zaznamenán pokles mediálních výstupů v roce 2009, kdy ve sdružení nebyl zaměstnán pracovník/ce PR
Děkuji za pozornost