ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s důvody, průběhem a výsledkem válek.
Advertisements

SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Kolonizace v 19. a počátku 20. Století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Amerika v 18. století.
Afrika – obyvatelstvo a sídla
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Svět ve 2. polovině 19. století kolonialismus
Dějiny Kanady II. Přednáška č. 3 Horák Jakub 1. Francie vs Británie –mírem to nekončí 1744 – nové boje, tentokrát o pevnost Louisburg – angličané ji dobývají,
Vývoj politické mapy světa
Vývoj politické mapy světa
Politické rozdělení a koloniální minulost
Evropský kolonialismus
Kolonialismus a imperialismus
1. KOLONIZACE SVĚTA (uč.28-29)
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Soubor námětů, soutěží a her pro výuku anglického jazyka
VY_32_INOVACE_12 Amerika - Kanada
REGION ZÁPADNÍ EVROPA.
Kolonialismus.
Historie Starověkého Řecka
Počátky britského impéria
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Společenské a hospodářské prostředí
Autor: Mgr.Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
IMPERIALISMUS KOLONIALISMUS
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
DEKOLONIZACE.
Francie po 30leté válce Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POLOHA, ROZLOHA A LIDNATOST
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Vznik USA.
Afrika – zahraniční obchod Antonín Věžník OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nástin hospodářských problémů Čínské lidové republiky a rozvojových zemí od druhé světové války do roku 1990.
POLITICKÁ MAPA SOUČASNÉHO SVĚTA
Britské společenství národů
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Americké osady v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3615_ Americké_osady_v_18_století Autor: Mgr.
AMERIKA.  Polokoule Z, S, J  1492  Dělení: ◦ Severní, Střední, Jižní ◦ Latinská Amerika  Rozloha: ◦ km² ◦ 8,3% povrchu, 28,4% pevniny.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_04_Z9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Kolonizace světa Základní škola Libina, příspěvková.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět v geopolitické perspektivě.
Konflikty ve světě. Balkán ETA ve Španělsku Separatismus v Belgii Liga Severu v Itálii Severní Irsko (Kypr)
Exekuce v mezinárodním a historickém kontextu JUDr. Vladimír Plášil, 28. ledna 2016.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Soudobý svět Ekonomický pohled
ANGLIE A VELKÁ BRITÁNIE V KOLONIÍCH
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_DĚJEPIS
POLOHA, ROZLOHA A LIDNATOST
SVĚTOVÉ OBYVATELSTVO. POČET OBYVATEL na světě 7,4 miliardy obyvatel (k ) TOP 10 MOST POPULOUS COUNTRIES 1. China1,379,302, India1,281,935,911.
AMERICKÉ OSADY V 18. STOLETÍ
Mezinárodní organizace
Koloniální minulost Afriky a její důsledky
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Dekolonizace Dekolonizace je proces, při němž dochází k osamostatnění kolonií. Největší vlna dekolonizace proběhla po 2. světové válce. Týkala se hlavně.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠABLONA III/2 KONEC KOLONIÁLNÍCH ŘÍŠÍ Mgr. Lucie Opltová – 1
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_20_20
Kolonialismus 19. století
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kolonialismus.
Britské impérium.
Dějiny Austrálie
Transkript prezentace:

ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I KOLONIALISMUS, DEKOLONIZACE, DOPADY KOLINIE VE SVĚTĚ

1) Vysvětlení pojmů 2) Fáze kolonialismu 3) Dekolonizace a její důsledky

Kolonialismus = stav hospodářské i politické nadvlády svrchovaného státu nad územím zbaveným vrchní státní svrchnosti (Ottova encyklopedie, 2004) Kolonizace = migrace lidí z imperiálního centra do kolonizované periferie Imperialismus = expanzivní, zahraniční politika státu, jejíž cílem je ovládnout, využívat přírodní bohatství a lidské zdroje ovládnutého území, a tím dosáhnout zvýšení své mocenské pozice (Ottova encyklopedie, 2004)

Dekolonizace = rozpad koloniálních panství ve světě Neokolonialismus = forma hospodářské a politické kontroly vyspělých států, nadstátních sdružení a institucí, nad hospodářstvím a společnostmi nerozvinutého světa

starověké kolonie zámořské osady, původně obchodní stanice (faktorie), zakládané už Féničany ve Středomoří (Kypr, Kartágo, Marseille). Městské kolonie (apoikia) pak zakládala řecká přístavní města zčásti také proto, aby řešila problém přelidnění. Athény rozdělovaly losem dobytá území vojákům, aby se tam trvale usadili a hospodařili

starověké kolonie Tento druh kolonizace (z lat. colonus, usedlý zemědělec, osadník) pak praktikovali také Římané nejprve v Itálii a pak i v západní Evropě. Od názvu „colonia“ se odvozuje například název Kolín nad Rýnem.

středověká kolonizace Měla jiný význam měla panovníci méně zalidněných zemí střední a východní Evropy nabízeli osadníkům z přelidněné západní Evropy (Porýní aj.) půdu pro zemědělství a zejména pro zakládání měst, která pro ně znamenala velké příjmy.

kolonizace českých zemí Přemyslovská kolonizace českých zemí ve 12.-14. století spolu s těžbou stříbra založila moc českých králů a název Kolín je odvozen z latinského colonia.

Kolonie v moderním významu zámořských „držav“ jako vzdálených území, která země obsadí, trvale ovládá svými úředníky a hospodářsky vytěžuje, vznikly až v 15. století

Portugalci Roku 1420 dobyli Portugalci Madeiru a 1427 Azory, kolem roku 1450 dosáhli pobřeží dnešní Sierra Leone a Guinejský záliv. Na Madeiře se začala pěstovat cukrovou třtinu. .

Roku 1500 objevil Pedro Alvares Brazílii, 1505 dorazili Portugalci na Ceylon, 1513 do jižní Číny, 1553 založili Macao 1570 japonské Nagasaki

Španělé Mezitím objevil Krayštof Kolombus roku 1492 pro Španělsko Střední Ameriku

Holanďané Už v 15. století se na zámořském obchodu podíleli i holandští mořeplavci a po získání samostatnosti 1581 se vydali po portugalských stopách do Indie. První výprava se vrátila s nákladem pepře. 1602 byla založena Holandská východoindická společnost. 1619 dobyli Holanďané Jakartu a postupně vytlačovali Portugalce z jejich pozic. 1638 obsadili ostrov Mauritius, 1639 převzali obchod s Japonskem a nakrátko ovládli i přístavy v Brazílii, v Karibiku a v Angole. Kolem roku 1650 byl obchod s třtinou i s otroky v holandských rukou a 1652 se Holanďané usadili v jižní Africe. Už 1614 vznikla první holandská osada v Severní Americe a 1643 v jižním Chile.

Francouzi Francouzští mořeplavci, teprve 1605 se trvale usadili v Kanadě a 1609 založili město Quebec. Ovládali obrovské, ale málo zalidněné území a protože Francouzi se do zámoří příliš nehrnuli, obchodovali hlavně s kožešinami a udržovali dobré styky s Indiány. Roku 1624 založili osady v Senegalu, Francouzskou Guyanu. a také další ostrovní kolonie v Karibiku ( Haiti, 1664). Menší osady měli také v Indii, 1664 obsadili ostrov Réunion a 1713 Mauritius. Za válek 18. století v Evropě však o řadu svých osad přišli a ztratili také vliv v Severní Americe, kde bylo daleko víc anglických kolonistů.

Také Anglie, která se později stala hlavní koloniální mocností, vstoupila do kolonizace až později. Angličtí mořeplavci se však dlouho spokojili jen s pirátskými útoky na španělské lodi. Až roku 1607 založili kolonii ve Virginii, 1624 se úspěšně usadili v Karibiku, kde založili třtinové plantáže. Až do zákazu obchodu s otroky v roce 1807 dovezli Angličané do Karibiku asi třetinu všech afrických otroků v Americe.

Už roku 1600 byla založenaVychodoindická společnost, která se snažila ovládnout obchod s kořením, což se jí později ve spolupráci s Holanďany podařilo. roku 1757 Britové ovládli Bengálsko a během následujících sto let celou Indii, nejcennější ze svých kolonií. Po Americké revoluci 1775 se Britové soustředili na Kanadu a zároveň hledali, kam vyvážet své trestance. Dnešní Austrálii objevili Holanďané roku 1606, ale teprve 1770 ji James Cook prohlásil spolu s Novým Zélandem za britskou kolonii.

Britové Roku 1795 Britové obsadili holandské kolonie v Jižní Africe, jejich panství se dále rozšířilo po porážce Napoleonově1814. Kromě vlastních kolonií, které na vrcholu britské moci v roce 1922 tvořily asi čtvrtinu všech pevnin s téměř čtvrtinou lidstva, mohli Britové ovládat i hospodářství Číny, Argentiny a dalších zemí. Proti Ruské expanzi ve Střední Asii se Britové 1839 pokusili obsadit Afganistán a po Ruském postupu na Balkán vyvolali Krymskou válku, kterou 1856 vyhráli.

Belgičané Belgický král Lopold II. začal zkoumat možnosti koloniální expanze v Africe od roku 1865 a roku 1884 vznikl Konžský stát jako jeho soukromé vlastnictví, které roku 1907 převedl na belgický stát. Země získala nezávislost v roce 1960.

Němci Jako poslední z evropských mocností se do koloniální expanze zapojilo Německo. Kromě řady drobných osad v různých částech světa, které Němci osídlili už v 18. století, zmocnili se v letech 1883-1890 tří velkých území v Africe a řady ostrovů v Tichém oceánu (Německá Nová Guinea a Samoa). Tyto kolonie se roku 1922 staly protektoráty Británie a Francie.

KOLONIALISMUS 1. fáze: Objevy, obchod a drancování 15. – 18. století - expanze Portugalska a Španělska hlavně do Ameriky -> důvodem především obchod a bohatství -16. století: expanduje církev – misijní cesty (Františkáni, Dominikáni, Augustiáni) - 17. – 18. století: Nizozemí, Anglie, Francie - vedou se války o území (Sedmiletá válka) - rozšiřuje se obchod s otroky (Trojúhelníkový obchod) - Anglie se stává dominantní koloniální mocností

2. fáze: Průmyslová revoluce, volná trh a rozdělení světa 19 2. fáze: Průmyslová revoluce, volná trh a rozdělení světa 19. Století - expanduje se do Afriky a Asie: Belgie, Německo, Itálie, Japonsko, USA - formuje se hospodářská politika a rozvíjí se průmysl - mocnosti začínají soupeřit o kolonie -> Hon na Afriku (rozdělení sfér vlivu evropských mocností)

DEKOLONIZACE - proběhla ve třech vlnách – Amerika – Asie - Afrika - vždy výsledkem hnutí za nezávislost 1. dekolonizace: Amerika - válka za nezávislost – 4.7. 1776 vyhlašuje USA samostatnost - pokračuje latinsko – americká nezávislost: 1810-1826 - > postupně se vymaňuje ze Španělského a Portugalského vlivu – stává se neformální kolonií VB

2. dekolonizace: Asie - INDIE – formální kolonie VB: 1885 Indický národní kongres - později pod vedením Gándího: Hnutí občanské neposlušnosti - 20.století kampaň: Opusť Indii! – samostatnost 1947 - INDOČÍNA – samostatnost 1954 (Dien Bien Phu)

Mandátní systém po 1.světové válce - nový přístup v mezinárodních vztazích v otázce budoucích kolonií - > snahy vytvořit nové formy koloniálních vztahů 3 kategorie mandátních území: (podle hospodářského a politického rozvoje) Mandátní území A Mandátní území B Mandátní území C

3. dekolonizace: Afrika - po 2 3. dekolonizace: Afrika - po 2. světové válce - Postoj OSN a SSSR nakloněn dekolonizaci - do roku 1964 se mění politická mapa Afriky - poslední dekolonizace v Namibii - 1990

Důsledky kolonialismu a dekolonizace -> POSTKOLONIALISMUS 1) Hospodářské - specifické místo bývalých kolonií v mezinárodní dělbě práce – formována jako dodavatel surovin ->produkce většinou jen jedné komodit - Ovládány nadnárodními společnostmi 2) Mezinárodněpolitické - Kolonisté si vytyčili hranice, tam kde předtím neexistovali -> nebrali ohledy na jazykové, hospodářské, kulturní a etnické vztahy -> boje o moc a území

3) Vnitropolitické - kolonisté aplikovali do kolonií „evropský“ politický systém bez předešlého vývoje -> politická nestabilita 4) Kulturněpolitické - vnucení cizího jazyka a kultury 5) Demografické - kolonie evropských osadníků -> příbytek obyvatelstva, nadbytek pracovních sil 6) Symbolické - symboly koloniálních mocností ve městech, které nejde snadno vymazat -> zakládání nových, vlastních metropolí

Commonwealth of Nations - založen 1931 Westminsterským statutem - členy 54 zemí – bývalé kolonie VB - za hlavu státu a Společenství uznávají Britského panovníka

VB, Austrálie, JAR, Kypr, Nový Zéland, Ghana, Malta, Samoa, Nigérie, Tonga, Sierra Leone, Kanada, Papua–Nová-Guinea, Tanzanie, Jamajka, Šalamounovy ostrovy, Uganda, Trinidad A Tobago, Tuvalu, Keňa, Barbados, Kiribati, Malawi, Bahamy, Vanuatu, Zambie, Grenada, Mauru, Gambie, Dominika, Svatá Lucie, Indie, Lesotho, Svatý Vincenc a Grenadiny, Pákistán, Mauricius, Antigua a Babuda, Srí Lanka, Svazijsko, Belize, Malajsie, Seychely, Svatý Kryštof a Neviz, Singapur, Namibie, Bangladéš,Mosambik, Guyana, Maledivy, Kamerun, Brunej, Rwanda

FERRO M. Dějiny kolonizací. Od dobývání po nezávislost FERRO M. Dějiny kolonizací. Od dobývání po nezávislost. Praha: NLN, 2007. ISBN 978-80-7106-021-5. JEHLIČKA P., TOMEŠ J., DANĚK P. Stát, prostor, politika. Vybrané otázky politické geografie. Praha: Univerzita Kalova, Přírodovědecká fakulta, 2000. ISBN 80-238-5566-2.