DĚJINY PRAVĚKU 3. HODINA MLADÝ PALEOLIT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Anthropos Brno 2008 Exkurze žáků 6. třídy ZŠ Krucemburk.
Vytvořily: Verča Rozehnalová a Kika Kořínková Neandrtálec
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
II. Pravěk 8. Doba bronzová.
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ.
Pravěké umění Pravěké malířství.
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
Registrační číslo projektu:
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Pravěké umění.
Dej 1 Počátky umění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
III/2 XV A
Mladší paleolit - pavlovien
Pravěké umění.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ Kdy začíná umění? Dá se vůbec mluvit o umění?
Počátky umění v mladším paleolitu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
HOMO ERECTUS - člověk vzpřímený
Paleolit v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Počátky člověka v regionu jihovýchodní Moravy
Nejstarší lidé dnešního typu
Pravěké umění v paleolitu
Paleolit a mezolit 2012.
Paleolit a mezolit
Paleolit a mezolit.
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
II. Pravěk 4. Paleolit.
Umění pravěku - Předhistorické umění
Dějepis Doba kamenná 1.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DUM Č.6 DUM Č.6 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Čtvrtohory vývoj člověka
ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY Starší doba kamenná Dějepis 6.roč. Mgr. Renata Šimková.
Pravěké umění. primitivní nástroje z valounů záměrné opracování do určitého tvaru pěstní klíny mandlového tvaru otisky nohou v jílu načrtnuté prsty, vrypy.
Počátky umění na našem území
Chronologie doby bronzové Jako doba bronzová se v ČR archeologicky vymezuje období přibližně mezi roky 2000 až 800 př. n. l. Periodizace a významné.
Pravěk.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ – let př.n.l..
  NÁZEV: VY_32_INOVACE_20 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Paleolit a mezolit.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Test - umění pravěku Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
O nejstarších dějinách Čech
  NÁZEV: VY_32_INOVACE_16 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
UMĚNÍ A NÁBOŽENSTVÍ 6.TŘÍDA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
Transkript prezentace:

DĚJINY PRAVĚKU 3. HODINA MLADÝ PALEOLIT

MLADÝ PALEOLIT = 40 000 – 10 000 B.C. PŘECHODNÉ KULTURY STŘEDNÍ / MLADÝ PALEOLIT: bohunicien, szeletien, jerzmanovicien, chatellperonien, uluzzien, aj. - nejistí tvůrci; buď přežívající neandrtálci nebo již homo sapiens sapiens - v ČR kultury: bohunicien (Brno-Bohunice) – progresivní, návaznost na moustérien, výrobní areál na Stránské skále szeletien (Szeleta, HUN) – u nás hl. oblast Krumlovského lesa, konzervativní, návaznost na micoqunien, typická klínová industrie

BOHUNICIEN A SZELETIEN

AURIGNACIEN (40 000 – 27 000 B.C.) - první vlastní mladopaleolitická kultura; technologicky založená na výrobě čepelí z připravených jader s přední hranou

typické kostěné hroty, u nás tzv. mladečského typu na našem území první projevy výtvarného umění a první záměrné pohřby; ve Francii první „reprezentativní umění“ – nástěnné malby zvířat, otisky dlaní, nový objev z roku 1994 v jeskyni Chauvet nejčastějším uměleckým projevem mobilní umění: převážně figurky zvířat (kůň, mamut, medvěd, bizon, šelmy), vzácně i lidské plastiky a rytiny, provrtané zuby a kosti (přívěsky) – ALE STÁLE VZÁCNÉ nejdůležitější lokalita: Mladečské jeskyně (okr. Olomouc) – v tzv. Dómu mrtvých uloženo minimálně 7 skeletů s hroty mladečského typu (náhodný objev 1815; výzkumy 1881 – 1882); další kostry objeveny v dutině ozn. jako Mladeč II roku 1904; možný unikátní doklad nástěnné paleolitické malby u nás – skvrny a čáry provedené okrovým barvivem objevené na lokalitě roku 1981, snad aurignackého stáří

MLADEČSKÉ HROTY A MALBY Z JESKYNĚ CHAUVET

GRAVETTIEN (30 000 – 20 000 B.C.) PAVLOVIEN (29 000 – 21 000 B.C.) téměř celá Evropa, dělení na - západní (ESP, F, B) - středoevropský = pavlovien - východní (pozdní = epigravettien) PAVLOVIEN (29 000 – 21 000 B.C.) - regiony: Pavlovské vrchy, střední Pomoraví, Ostravsko, JZ Slovensko, Dolní Rakousko, aj. typická rozsáhlá tábořiště lovců mamutů (dlouhodobá, až 1 100 mamutů), kruhové chýše z kamene, mamutích kostí a kůží, skládky mamutích kostí, ohniště, jeskyně nebyly vyhledávány; unikátní „chatrč kouzelníka“ z Dolních Věstonic: ohniště uvnitř, okolo cca 2 000 ks předmětů z vypálené hlíny – geometrické tvary, zvířecí i lidské figury, někdy rituálně rozbité)

- pohřební ritus doložený v kontextu sídlišť, typické zasypání červeným barvivem, poloha skrčená na boku, objevují se dřevěné nebo kamenné úpravy hrobů, přidávání milodarů (kostěné ozdoby – zřejmě nášivky na oděvech, výjimečné milodary – viz níže) lokality: Předmostí u Přerova – unikátní nález; hromadný hrob 20 jedinců, druhotně přemístěných z jiných pohřebišť Dolní Věstonice – dohromady přes 60 skeletů, největší soubor gravettských koster vůbec; výjimečné objevy: trojhrob č. 13, 14, 15 na lok. I; žena s asymetrickým obličejem z DV 3 pod mamutí lopatkou Pavlov – 28 lidských skeletů, rituální pohřeb muže pod mamutí lopatkou Brno – Francouzská ulice – hrob „šamana“ s loutkou muže z mamutoviny, 600 ks dentálií, kamenný kotouč s otvorem, zdobené terčíky, aj.

SVĚTOVÉ PRIMÁTY MORAVSKÉHO PAVLOVIENU: 1. předměty z pálené hlíny (sošky, geometrické tvary) – rituální charakter 2. broušení kamene – rituální kotouče 3. doklady provaznictví a tkaní textilu dále největší soubor gravettských kosterních pozůstatků, obrovská dlouhodobá sídliště = evropské civilizační centrum období gravettienu

Předmostí u Přerova – geometrická rytina ženy UMĚNÍ GRAVETTIENU (PAVLOVIENU) ŽENSKÉ PLASTIKY: „Venuše“, schematické závěsky, aj.; typická stylizace – malá nevýrazná hlava, koncentrace na tělo a pohlavní orgány, pravidelně detailní znázornění pupíku lokality: Dolní Věstonice (DV I, 1925) – unikátní složení ze spraše, drcených kostí a dalších organických materiálů jako pojiva; ženská hlavička z mamutoviny – ojedinělé v rámci celé Evropy (analogie Pavlov – jednodušší; Brassempouy, F) Předmostí u Přerova – geometrická rytina ženy

další „Venuše“: Willendorf (A, vápenec), Moravany nad Váhom (SK, mamutovina), Gönnersdorf (D), Kostěnki (UKR), Savignano (I), aj. ZVÍŘECÍ PLASTIKA – méně; na západě hl. bíložravci, ve střední Evropě naopak nebezpečná zvířata ZÁVĚSKY JESKYNNÍ MALBA – pouze západní Evropa, znázornění hlavně zvířat, ale i ženská symbolika

KPI časté využití – mamutí kosti na obydlí, z menších kostí umělecké předměty, závěsky, nástroje (hroty, jehly, drtiče na červené barvivo, vidlice, aj.), flétny unikátní nález – lokalita Sunghir: 2,5 m dlouhý vyrovnaný mamutí kel v dětském hrobě ŠI drobnotvaré čepelové nástroje, široká škála typů (škrabadla, rydla, vrtáčky, hroty-gravettky, aj.); složité zásobování surovinou (minimální využití domácí suroviny), oblíbené hl. pazourky (z Polska), radiolarity (z Podunají)

MAGDALÉNIEN (18 000 – 12 000 B.C.) - utlumení vývoje ve střední Evropě v době posledního glaciálního maxima (20 000 – 18 000 B.C.), poté změna lovecké strategie v důsledku vymizení velké stádní zvěře (mamuti) = zánik velkých loveckých sídlišť, těžiště vývoje se přesouvá do západní Evropy - hlavní centra Pařížská pánev (koncentrace otevřených sídlišť, ŠI obřích rozměrů), frankokantaberská oblast (typické jeskynní malby), Porýní - střední Evropa - 2 pásma: 1. severní pásmo (střední Německo, Čechy) – lov koně, sídliště jeskynní i otevřená, rytiny na kameni; lokality – Český kras (př. Koněpruské jeskyně) s centrálním sídlištěm Hostim

2. jižní pásmo (německé Podunají, Rakousko, Morava) – lov soba, sídliště výhradně jeskynní, rytiny do kostí, lokality – hl. Moravský kras (Pekárna, Býčí skála, Kůlna), aj. pohřební ritus: v prostoru střední Evropy chybí kosterní pozůstatky (nejvýchodnější pohřeb z Německa), jedinou výjimkou Maszycká jeskyně (PL) – kosti ze 16 jedinců s doklady sekání a řezání, asi kanibalismus KPI: velký rozmach, u nás častá surovina k výtvorům mobilního umění ŠI: užívání domácích surovin, kombinovaných s importy exkluzivních surovin (obsidián, křišťál, plattensilex); příklon k předmětům větší velikosti

UMĚNÍ MAGDALÉNIENU: střední Evropa mobilní umění – dominují vyobrazení zvířat, a to hlavně v podobě rytin (kost – jižní pásmo, kámen, hl. břidlice – severní pásmo) lokality: Pekárna – rytiny na koňských žebrech (pasoucí se koně, souboj bizonů) ženská plastika ustupuje, hlavní těžiště ve východní Evropě (Ukrajina, epigravettien), hlavně silně stylizovaná štíhlá postava se zdůrazněnými hýžděmi, často z profilu, objevuje se znázornění „účesu“ a oděvu nebo tetování

západní Evropa – monumentální jeskynní malby, hl západní Evropa – monumentální jeskynní malby, hl. oblast frankokantaberská (F / ESP): zvířecí scény, vyjádření pohybu, detaily, až naturalismus, vyvinutá perspektiva, polychromie lokality: Lascaux, Niaux, Rouffignac, Le troire Fréres, Montesspan, Le Grafesenque, Altamira, Castillo, atd.