Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.22 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:2. OA, 2. VE
Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: ruský realismus, A. P. Čechov, lyrické a psychologické drama, Višňový sad, Tři sestry, Strýček Váňa, povídky Chameleon, Pokoj č. 6, Člověk v pouzdře, Step, komedie Medvěd, Svatba, nabídka k sňatku Anotace:Žák se z prezentace dozví o zakladateli lyrického a psychologického dramatu A. P. Čechovovi, mistru krátkých sevřených povídek,o jeho nejznámějších komediích, dramatech a povídkách. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.
* Zakladatel lyrického a psychologického dramatu * Mistrem krátké sevřené povídky s prostou fabulí (zápletka) * Lékař, ale od svých 26 let jen literatura
* Tuberkulóza, časté pobyty na Krymu, ale také v německých lázních Badenweiler, kde zemřel * Zaměřoval se na existenciální otázky lidského života * Psychologická orientace – na ni navazují američtí autoři O´Neil, T.Williams a A.Miller * Povídky Pokoj č.6, Step, Chameleón – typické krátké povídky s oproštěnou fabulí * Čechov zobrazuje nejčastěji lidi průměrné, jejich denní zdánlivě všední konflikty, tragiku i komiku jejich prožitků
* Dojem melancholického smutku z jeho povídek i her – „smích slzami“ * Jeho hry – o smyslu života ruské inteligence v předrevolučních poměrech Ruska * Nový dramatický výraz – lyrické drama * = potlačena dějovost, zdůrazněna role atmosféry, lyrické části, vnější dramatický konflikt je nahrazen vnitřními boji lidské psychiky, jeho hry jsou zdánlivě zdlouhavé, statické, napětí je ukryto mimo děj
* Tragičnost i dramatičnost vyrůstá z nitra postav * Psychologická rovina – důležitější než děj * Povídky – střídmost, dramatický spád, na malém prostoru se odehrává velké drama * Satirický podtext, zesměšňuje nešvary ruské společnosti, všední banalitu * Prostřednictvím detailu dokázal charakterizovat postavu
* Tři sestry (1901) * drama o tragikomickém sváru mezi realitou a sny * Tři sestry – Olga, Máša a Irina – touží po změně svého života, nakonec trpké poznání, že svému osudu neujdou, protože citliví lidé v konfliktu s bezohledným egoismem prohrávají, a proto se více přimykají ke svým nesplněným snům o životě * Višňový sad (1901) * tragicky laděná komedie, višňový sad, jenž má být vykácen, se stává symbolem zániku šlechtických hnízd
* i ruského patriarchálního světa plného ušlechtilých ideálů * Ukazuje rozpad starého Ruska a krizi tradičních hodnot * Na místo starého světa se tlačí svět moderní, dravý, povrchní * Hraběnka Raněvská přijíždí z Paříže do Ruska, do rodného domu. Jejímu panství však hrozí úpadek. Lopachin, nápadník Varji, nevlastní dcery Raněvské, navrhuje jeho prodej, což by znamenalo zánik starého višňového sadu.
* To je pro Raněvskou a jejího bratra Gajeva nepřijatelné řešení. Protože se jim nepodaří získat nutné finanční prostředky, dávají panství do dražby. Jeho novým majitelem se stává Lopachin. Ten chystá demolici domu a znepřátelí si tím celou rodinu včetně Varji. Zklamaná Raněvská se vrací do Paříže. * Lopachin – novodobý podnikatel, rychlý zisk, jemuž podřizuje vše i svůj vztah k Varje
* Jeho vnitřní život je prázdný * Prázdnota v životě u většiny postav * Varja – své citové zklamání a životní prázdnotu zakrývá prací * Raněvská – sentimentální snění o rodinné minulosti, ale realita je úplně jiná, ona se tak stává směšnou * Autor užívá monologizaci dialogů – dávají nahlédnout hlouběji do nitra hrdinů a vyjadřují jejich osamělost
* Čechov byl plně doceněn až po 2. sv.válce – vyzdvihováno prolínání humoru a melancholie * Lyrizace dramatického textu * Ukázka: * Raněvská: „Já mám hříchů…vždycky jsem vášnivě rozhazovala peníze jako blázen a vzala jsem si člověka, který uměl dělat jenom dluhy. Můj muž umřel na šampaňské – strašlivě pil - a já se naneštěstí zamilovala znova – často jsme spolu bývali a právě tenkrát to byl první trest, rána rovnou do srdce – tady v řece…se mi utopil chlapec, a já odjela do ciziny, navždy, abych se nikdy nevrátila, abych už nikdy neviděla tuhle řeku…Zavřela jsem oči a utíkala jako smyslů zbavená, ale on za mnou…bez slitování.(…)
* Racek (1897) * Strýček Váňa (1897) * lyrické drama o 4 jednáních – viz SO,s.31 –rozbor * Tragický konflikt mezi ideály a všedním životem – odsouzení prázdného, zmarněného, nudného života = otázka smyslu života
* Komedie * Svatba, Medvěd, Nabídka k sňatku * Slavné povídky * Chameleon, Pokoj č.6, Člověk v pouzdře, Dáma s psíčkem * Povídky – výrazová úspornost, stylová jednoduchost, výstižnost, zkratkovitost * Stylem povídek ovlivnil např. I.Bunin, E.Hemingway, R.Carver
* Co víte o Antonu Pavloviči Čechovovi? * Byl zakladatel lyrického a psychologického dramatu * Mistrem krátké sevřené povídky s prostou fabulí (zápletkou) * Lékař, ale od svých 26 let se věnoval jen literatuře * Zaměřoval se na existenciální otázky lidského života * O čem pojednávají jeho hry? * o smyslu života ruské inteligence v předrevolučních poměrech Ruska * Jak se jmenuje drama o tragikomickém sváru mezi realitou a sny? * Tři sestry
* Jak se jmenuje drama, které je symbolem zániku šlechtických hnízd i ruského patriarchálního světa? * Višňový sad * Jak se nazývá drama, které se zabývá otázkou smyslu života a odsuzuje prázdný život? * Strýček Váňa * Uveďte tři Čechovovy komedie: * Svatba * Medvěd * Nabídka k sňatku
* Uveďte některé slavné Čechovovy povídky: * Chameleon * Pokoj č. 6 * Člověk v pouzdře * Čím jsou Čechovovy povídky charakteristické? * výrazovou úsporností * stylovou jednoduchostí * Výstižností * zkratkovitostí
* Obrázky: * Anton Pavlovič Čechov. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, , [cit ]. Dostupné z:
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.