Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1
Název vzdělávacího materiáluShoda přísudku s podmětem I. Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorLeona Szabó, Mgr. Ročník5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk TémaShoda přísudku s podmětem I. Očekávaný výstupŽák určí ve větě podmět a přísudek,rozliší druh podmětu, určí základní skladební dvojice. Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s podmětem, přísudkem a shodou přísudku s podmětem Datum vytvořeníŘíjen 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaPodmět, přísudek, příčestí minulé, rod, číslo, pád Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní zdroje CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
Přísudek se shoduje s podmětem v osobě a čísle. Např. Já jsem doktor. Ty jsi doktor? Král není otrhaný. My se učíme. Vy si hrajete. Oni pracují. Monika leží a čte si. Mluvíme o shodě přísudku s podmětem. Je-li v přísudku příčestí minulé, shoduje se přísudek s podmětem v osobě, čísle a rodě. (Kuřátko ustrašeně pípalo. Kuřátka ustrašeně pípala.) Žena pracovala. - Ženy pracovaly. Pes štěkal. - Psi štěkali. Strom rozkvetl. – Stromy rozkvetly. 3
Je-li podmět v množném čísle rodu středního, má příčestí minulé koncovku –a: Jablka dozrávala. Vejce nám chutnala. Kůzlata si hrála. Je-li podmět v množném čísle rodu ženského, má příčestí minulé koncovku –y: Růže voněly. Dívky tančily. Krávy se pásly. (Děti, oči, uši : -y) Je-li podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, má příčestí minulé koncovku –y: Stromy rozkvetly. Stroje se rozbily. Je-li podmět v množném čísle rodu mužského životného, má příčestí minulé koncovku –i: Psi štěkali. Přátelé nás navštívili. Sněhuláci roztáli. Rodiče už přijeli. Koně se pásli. 4
Který z podmětů nepatří na cestičku (neshoduje se s přísudkem)? Škrtni ho. a) ptáci, draci, letadla, čmeláci, piloti, motýli, vrabečci L É T A L I b) lidé, všichni, žáci, dívky, oni, obyvatelé, rodiče, děti J Á S A L I c) houby, stromy, děti, keře, květiny, zvířata, kluci R O S T L Y 5
Spoj vhodné dvojice k sobě a doplň chybějící koncovky. hudba si kreslil_ rýče cinkal_ klokani rozkvetl_ šeříky bzučel_ děti ryl_ košťata skákal_ zlaťáky zametal_ včely hrál_ 6
1. Je-li v přísudku příčestí minulé, shoduje se přísudek s podmětem………………………………? 2. Je-li podmět v množném čísle rodu středního, jaké má příčestí minulé koncovku? 3. Je-li podmět v množném čísle rodu ženského, jaké má příčestí minulé koncovku? 4. Je-li podmět v množném čísle rodu mužského životného, jakou koncovku má příčestí minulé? 5. Je-li podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, jakou koncovku má příčestí minulé? 7
8 Který z podmětů nepatří na cestičku (neshoduje se s přísudkem)? Škrtni ho. a) ptáci, draci, letadla, čmeláci, piloti, motýli, vrabečci L É T A L I b) lidé, všichni, žáci, dívky, oni, obyvatelé, rodiče, děti J Á S A L I c) houby, stromy, děti, keře, květiny, zvířata, kluci R O S T L Y
Spoj vhodné dvojice k sobě a doplň chybějící koncovky. hudba si kreslily rýče cinkaly klokani rozkvetly šeříky bzučely děti ryly košťata skákali zlaťáky zametala včely hrála 9