ROD JMENNÝ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vymezení slovních druhů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Přídavná jména přivlastňovací
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NEPRAVIDELNOSTI VE SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
PSANÍ –I / -Y V KONCOVKÁCH PODSTATNÝCH JMEN PODLE VZORŮ
Český jazyk 4.ročník Skloňování podstatných jmen rodu středního a ženského (interaktivní tabule)
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Morfologie – přednáška 1
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Gramatické kategorie jmen.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Substantiva - rod Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0104 Název sady:
Podstatná jména rodu mužského neživotného
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
Hrátky s češtinou.
ŽIVOTNOST PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Gramatika Podstatná jména II
Anotace : ICT ČJ přídavná jména II. - 5.ročník
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
CJBB CJBB75.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY _32_INOVACE_320_Podstatná jména AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní gramatika latiny
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
KBH/VSJ15 ZS 11/12 Problematika morfologických adaptací.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
Životnost podstatných jmen
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
JAZYKOVĚDNÁ TERMINOLOGIE
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Staroslověnština Flexe jmen.
Vzory podstatných jmen rodu mužského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Universitá degli Studi di Udine
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_INOVACE_ČJ.3.25 Anotace
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_03
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Činátlová Číslo
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy:. Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589-
Podstatná jména Substantiva Podstatné jméno Podstatné jméno je ohebný slovní druh, který označuje názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_29_ČJ4
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Téma: Pravopis koncovek podstatných jmen
Transkript prezentace:

ROD JMENNÝ

Rod přirozený Rod gramatický

Rod přirozený Uplatňuje se u živých bytostí osoby mužského rodu – maskulina osoby ženského rodu – feminina nedospělí jedinci – neutra Vyjadřuje se pomocí heteronomních dvojic muž – žena kráva - býk sestra – bratr… přechylováním učitel – učitelka žák – žákyně dělník – dělnice)

Rod přirozený Některá substantiva mají pouze jeden rod automechanik drbna blbec lenoch miláček krejčí – švadlena

Rod gramatický Je odvozen od rodu přirozeného Je určován u podstatných jmen (substantiva) přídavných jmen (adjektiva) dobrý-dobrá-dobré zájmen (pronomina) ten-ta-to některých číslovek (numeralia) druhý-druhá-druhé jmenné tvary slovesné (verba) pracoval/a/o jsem Substantiva jsou gramatickým rodem dělena na maskulina životná/animata, neživotná/unanimata, feminina, neutra Každý rod má své paradigma (vzory) Rod gramatický a přirozený se však nemusí krýt Koncovky –tel, -ec (ukazatel, činitel, ledoborec,..) Ryby a výrobky z nich (sledi/sledě, uzenáči/uzenáče,..) Hračky znázorňující živé bytosti (draci/draky, panáky/paňáci,…)

Kolísání rodu substantiv Kolísání může být způsobeno nízkou frekvencí výskytu slov, nebo rozdílným rodem v dialektu (regionální rozdíly česko-moravské) MASKULINA/FEMININA- bronz, kredenc, esej, hřídel, kyčel, troubel, příčel, příčel,… MASKULINA/FEMININA/NEUTRA- rukojmí FEMININA/NEUTRA- ralley

Kolísání substantiv zakončených na -el Substantiva kolísají mezi maskuliny/femininy (stroj/píseň) Přiklánějí se spíše k mužskému, nebo ženskému rodu? A nejsou tímto kolísáním ovlivněna i další substantiva končící na –el, mající ustálený gramatický rod? Způsob a prostředky: Retrográdní slovník (Izrael, jetel, pantofel-M; čepel, petržel-F) Většina substantiv v maskulinu- očekávání: příklon k muž.rodu rozdílné pády u M/F: 7. pád sg. strojem/písní; 2. pád pl. strojů/písní, 3. pád pl. strojům/písním, 7.pád pl. stroji/písněmi Korpus, Google

Výsledky HŘÍDEL: Kolísání je poměrně v rovině. Lehce převládá M KYČEL: Převládá znatelně F SVÍZEL: V M- rostlina, v F- problém. Užíváno spíše ve významu „problému“ v obou rodech PÍŠTĚL, PŘÍČEL, TROUBEL- v současné mluvnici málo užívána, nelze tudíž určit, který rod převládá. IZRAEL, PANTOFEL, JETEL- mluvnický rod maskulinum. ČEPEL, PETRŽEL- mluvnický rod femininum Zajímavé je, že vůbec existuje kolísání rodu u těchto substantiv s rodem ustáleným!

Literatura Retrográdní slovník současné češtiny, Praha: Akademia, 1986 Český národní korpus- SYN2000. Ústav českého národního korpusu FF UK, Praha 2000. http://www.korpus.cz Internetový vyhledávač: www.google.com Šmilauer, Vladimír: Nauka o českém jazyku