Světová literatura 1. poloviny 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentace literárního díla a jeho autor Jan Zeman I4.B.
Advertisements

Citáty O LÁSCE.
Světová literatura po 1. svět. válce
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Světová literatura po 1. světové válce
Světová literatura po 1. světové válce
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Kubismus I. Polovina 20. století.
Srovnávací a vědomostní test
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Světová próza v 1. polovině 20. století
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Literatura na počátku 20.století
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Novela 1) Zařazení literárního žánru: Novela do literárního druhu a typu literatury 2) Definice novely 3) Autoři novel 4) Ukázka 5) Shrnutí.
Tajemství abstraktní malby III.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Michail Šolochov (1905 – 1984).
Poezie ve světové literatuře
Světová próza 1. poloviny 20. století
Friedrich Dürrenmatt Katka Berková, V8A
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM Světová meziválečná próza
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Německá literatura 20. století Heinrich.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Surrealismus.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Evropské umění počátku 20. století
DETEKTVINÍ LITERATURA
Meziválečná literatura
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Fantastická literatura-opakování TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU:1.07/1.4.00/
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
Popis pracovního postupu sloh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_George Orwell TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_12_INOVACE_ , Christie Mgr. Jan Křoustek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Co možná nevíte aneb 5 zajímavých faktů ze světa literatury
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
Rozdělení fantastické literatury
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Česká meziválečná poezie
Německá próza mezi válkami
Americká próza mezi válkami
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Světová literatura 1. poloviny 20. století RISKNI TO! Světová literatura 1. poloviny 20. století

Umělecké směry 1000 2000 3000 4000 5000 Americká literatura 1000 2000 3000 4000 5000 Anglická literatura 1000 2000 3000 4000 5000 Francie a Rusko 1000 2000 3000 4000 5000 Německá literatura 1000 2000 3000 4000 5000 Poznej ukázku 1000 2000 3000 4000 5000

Jmenujte 1 světového a 1 českého představitele surrealismu ve výtvarném umění. S. Dalí; Toyen, …

Který umělecký směr je založen zejména na náhodě, hře, „nesmyslu“? dadaismus

Pro který umělecký směr jsou typické automatické texty? surrealismus

„Malujte přírodu podle válce, koule, kužele.“ Kterému z uměleckých směrů výrok odpovídá? kubismus

Marc Chagall, Josef Čapek, Emil Filla nebo Edvard Munch jsou představiteli ………………… . expresionismus

Který umělecký směr byl inspirován také Sigmundem Freudem a kladl důraz na podvědomí? surrealismus

Jaký sen měl Lennie ze Steinbeckovy knihy O myších a lidech? mít králičí farmu

Vysvětlete pojem „metoda ledovce“. Pro kterého autora byla tato metoda typická? b) E. Hemingway

Vysvětlete pojem „ztracená generace“. Kdo je autorem tohoto pojmu? b) Gertruda Steinová

Který druh ryby (stačí rodové jméno) ulovil rybář v knize Stařec a moře? merlin

Pojmenujte hrdiny románu Na východ od ráje: bratry Traskovy – syny Cyruse Traska bratry Traskovy – syny Cathy Adam a Charles Aaron a Caleb

Jak se jmenuje dílo, za něž John Steinbeck obdržel Pulitzerovu cenu? Hrozny hněvu

Za kterým literárním jménem se skrývá Eric Blair? George Orwell

Které dílo kterého autora bylo zfilmováno jako muzikál My fair lady? G.B. Shaw - Pygmalion

Jmenujte 2 detektivy, jejichž literární matkou je Agatha Christie. Hercule Poirot, slečna Marplová

Co je: Velký bratr Newspeak Doublethink Ideopolicie Ve které knize se s nimi setkáme? 1984

Vysvětlete pojem „próza proudu vědomí“. Jmenujte 2 představitele tohoto literárního směru. W. Woolfová, J. Joyce

Kdo je autorem: Knihy džunglí Sherlocka Holmese Války světů R. Kipling; A.C. Doyle, H.G. Wells

„Ochočit znamená ………………….“ „Řeč je pramenem …………………...“ Doplňte citáty: „Ochočit znamená ………………….“ „Řeč je pramenem …………………...“ „Jedině děti vědí, ……………………“ „Poušť je krásná právě tím, ……………….“ …vytvořit pouta; …nedorozumění; …co hledají; …že někde skrývá studnu

Vysvětlete pojem „román řeka“. Který autor tvořil zmíněný žánr? Jmenujte příklad díla napsaného jako román řeka. Romain Rolland; Jan Kryštof

Vystihněte základní rysy magického realismu. Jmenujte ruského autora, jehož některá díla lze k tomuto směru přiřadit. Jmenujte jeho konkrétní dílo psané v duchu magického realismu. M. Bulgakov; Mistr a Markétka

Který ruský autor 1. poloviny 20 Který ruský autor 1. poloviny 20. století je spojován s líčením života kozáků? Michail Šolochov

Který den (přesně) končí děj novely Petr a Lucie? Velký pátek (29.3.) 1918

„Co je důležité,…………………….“ „Správně vidíme jen ……………..“ Doplňte citáty: „Co je důležité,…………………….“ „Správně vidíme jen ……………..“ „Měl jsem ji posuzovat podle jednání, ne podle ………“ „V poušti je každý trochu osamělý.“ „Osamělí jsme i ………………“ …je očím neviditelné; …srdcem; …slov; …mezi lidmi

Ve kterém díle Thomase Manna se objevují autobiografické prvky? Buddenbrookovi (event. Smrt v Benátkách)

Který autor nechává většinu svých ženských postav zemřít na TBC? E.M. Remarque

U kterého autora se s tímto stylem setkáme? Jak se nazývá styl psaní, pro který jsou typické detailní popisy, věcnost, strohost? U kterého autora se s tímto stylem setkáme? protokolární; F. Kafka

Kdo je vypravěčem románu Na západní frontě klid? Proč se studenti gymnázia přihlásili do války? Pavel Bäumer; fanatický profesor

Jak se jmenuje prostitutka z románu Profesor Neřád? Róza Fröhlichová

Jmenujte alespoň 4 zásady epického divadla. Který dramatik formuloval tyto zásady? Bertolt Brecht

Poznejte dílo a určete jeho autora: "Jen si mákněte, jaký jsou heboučký." Ohromné prsty ji začaly hladit po vlasech. "Ale abyste mi je nerozcuchal." "Jé, to je hezký," liboval si a trochu víc přitlačil. "Jé, to je hezký!" "Dejte přece pozor, vždyť mi je rozcucháte." A pak už rozzlobeně: "Nechte toho už, budu celá rozcuchaná!" Uškubla hlavou na stranu, ale prsty se jí na vlasech sevřely a nechtěly pustit. "Pusťte! Tak už pusťte!" J. Steinbeck O myších a lidech

Poznejte dílo a určete jeho autora: Kaligramy –G. Apollinaire http://cs.wikipedia.org/wiki/Guillaume_Apollinaire

Poznejte dílo a určete jeho autora: Jeho četné, vzhledem k ostatnímu objemu žalostně tenké nohy se mu bezmocně komíhaly před očima. Co se to se mnou stalo? pomyslel si. Nebyl to sen. Jeho pokoj, správný, jen trochu příliš malý lidský pokoj, spočíval klidně mezi čtyřmi dobře známými stěnami, Nad stolem, na němž byla rozložena vybalená kolekce vzorků soukenného zboží, visel obrázek, který si nedávno vystřihl z jednoho ilustrovaného časopisu a zasadil do pěkného pozlaceného rámu. Představoval dámu, opatřenou kožešinovou čapkou a kožešinovým boa, jak vzpřímeně sedí a nastavuje divákovi těžký kožešinový rukávník, v němž se jí ztrácí celé předloktí. F. Kafka - Proměna

Poznejte dílo a určete jeho autora: V té chvíli zrovna vášnivým pohledem políbila drahého přítele (oči maje přivřeny a rty pootevřeny, zdál se ztracen v slastné extázi, a jakoby nadnášen věčnou radostí, pozdvihoval hlavu k oné nejvyšší Síle, kterou člověk pudově hledá vždycky nahoře) a užasle spatřila v červeném a zlatém okně postranní kaple tvář té rusovlásky. A zatímco tak na ni mlčky pohlížela, trnouc úžasem, znovu na té zvláštní tvářičce uviděla onen výraz zděšení a soucitu. V témž okamžiku se silný pilíř, o nějž se opírali, pohnul a celý kostel se do základů zachvěl. R. Rolland – Petr a Lucie

Poznejte dílo a určete jeho autora: „Klubíčko rozporů“, můžeš mi přesně vysvětlit, co to je? Co znamená rozpor? Jsou v něm, jako v mnoha slovech, dva významy. Rozpor navenek a rozpor uvnitř. Ten první je obvykle: „nespokojit se s míněním ostatních lidí, vědět sama všechno líp, mít poslední slovo“, zkrátka samé nepříjemné vlastnosti, jimiž jsem vyhlášená. Ten druhý, jímž nejsem známá, je moje tajemství. Vyprávěla jsem ti už vícekrát, že nemám jednu, ale vlastně dvě duše. V jedné části přebývá moje rozpustilá veselost, můj výsměch všemu, má chuť k životu a především můj zvyk brát všechno na lehkou váhu. Anne Franková -Deník

Poznejte dílo a určete jeho autora: Stala se z nás nebezpečná zvířata. Nebojujeme, jen se bráníme vlastní zkáze. Granáty neházíme na lidi, na lidi v tu chvíli nemyslíme – tam odnaproti se za námi žene běsnící smrt, má ruce a přílby, po třech dnech jí poprvé můžeme pohledět do tváře, po třech dnech se jí poprvé můžeme bránit, máme šílený vztek, už neležíme bezmocně čekajíce na popravišti, můžeme ničit a zabíjet, abychom se zachránili, abychom se zachránili a pomstili. E.M. Remarque Na západní frontě klid