Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Češi a Slováci za 1. sv. války
Advertisements

Protektorát Čechy a Morava
HOSPODÁŘSKÉ DĚJINY 5HD200 CVIČENÍ IX. Prezentace je výstupem v rámci projektu „Inovace výuky předmětu Hospodářské dějiny (cvičení)”, FRVŠ č.1492 /2009.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Trestní odpovědnost právnických osob Zákon č.418/2011 Sb., O trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (6 částí, 48 paragrafů)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Naši prezidenti aneb jak znáš vůdce našeho státu ve 20. století
 Znárodnění proběhlo v několika fázích a bylo připraveno vládnoucí komunistickou stranou v tzv. Košickém vládním programu.  Ten byl připraven KSČ (Gottwaldem)
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Přehled událostí v ČSR po r.1945
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.4
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Československá republika mezi válkami
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Centrálně řízená – plánovaná ekonomika
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 9.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: srpna 2012
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.04/
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
9. ročník Novověk, moderní dějiny
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI
ÚZEMNÍ A HISTORICKÝ VÝVOJ ČESKÉHO STÁTU
Česká národní banka – historie a současnost VY_32_INOVACE_2B6
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM září 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Opakování - Powerpoint.
Období: 1918 – 1993 Dějepis a občanská nauka Zpracoval: Milan Šimek
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Svátek 28.října.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Na rozcestí.
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.9.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI POLITICKÝ SYSTÉM, HRANICE, MENŠINY.
 Znárodnění proběhlo v několika fázích a bylo připraveno vládnoucí komunistickou stranou v tzv. Košickém vládním programu.  Ten byl připraven KSČ (Gottwaldem)
Vývoj české ústavnosti
Německá otázka. Stavba berlínské zdi
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Léta prosperity.
Vypracoval: Mgr. Burkovcová Materiál: VY_32_INOVACE_37 Datum:
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Evropské regiony – Střední Evropa- Transformace, Visegrádská čtyřka
Ekonomický vývoj ČR od roku 1918
9. ročník Novověk, moderní dějiny
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Anna Zabranská ČísloVY_62_INOVACE_6022 NázevAlois Rašín, tvůrce měnové reformy Téma hodinyHospodářství.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VZNIK ČSR Autor. Lenka Mulačová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
Transkript prezentace:

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiálu Klíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu DUM č. 10 – Historický vývoj Československa z pohledu hospodářství 1918 - 90. léta 20. století Autor Ing. Kateřina Smejkalová Tematická oblast Makroekonomie Anotace DUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v prvním ročníku Ročník Ročníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a 3. Datum tvorby Leden 2014 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Historický vývoj Československa z pohledu hospodářství 1918 - 1988 Principy a odlišnosti, privatizace, restituce Historický vývoj Československa z pohledu hospodářství 1918 - 1988

Osnova Úvod Hospodářské dějiny Československa 1918 - 1988 Shrnutí a závěr

Makroekonomie je důsledkem společenského vývoje. Společenský vývoj je tedy nadstavbou s nezastupitelnou rolí pro pochopení problematiky.

Odrazový můstek pro naši exkurzi: Rakousko-Uhersko http://www.uniformni-knofliky.cz/clanky-rakousko-uhersko-1867-1918.html, 7.1.2014

Odrazový můstek pro naši exkurzi do minulosti: Rakousko-Uhersko Před r. 1918 byly České země součástí habsburské monarchie (po Rusku největším státním celkem v Evropě) Hospodářství se rozvíjelo paralelně a alternativně k aktuálním koloniálním trendům v Z a J Evropě Hospodářské zájmy nabývaly spíše charakteru regionálního Postupné zpomalování až pokles hospodářského významu monarchie během 19. století Dominuje zemědělství v rámci Rakouska-Uherska České země mají průmyslově-agrární charakter podpořený obchodem a tedy se silným postavením v monarchii

České země v 90. letech 19. století produkují téměř 2/3 průmyslové produkce Rakousko-Uherska České země mají téměř monopolní postavení v některých odvětvích (výroba porcelánu, textilní výroba…)

Vznik institucí 1919 – Československá měnová reforma = „Rašínova měnová reforma“ Úkol reformy: Oddělit československý peněžní oběh od ostatních částí bývalé monarchie Alois Rašín – ministr financí a tvůrce reformy

Alois Rašín http://cs.wikipedia.org/wiki/Alois_Ra%C5%A1%C3%ADn, 7.1.2014

Kroky měnové reformy A. Rašína: Uzavřít státní hranice Okolkovat veškeré oběživo, které se nacházelo na území Československa Část finančních prostředků (neokolkovaná) zadržena ve formě nucené státní půjčky Zavedena koruna československá v poměru 1:1

Cíle měnové reformy A. Rašína: Osamostatnit peněžní oběh Zlikvidovat inflační peníze, které vznikly v důsledku 1. světové války Vytvořit novou československou měnu Založit měnovou politiku na zvyšování kupní síly měny Vytvořit „zlatý standard“ = spojit korunu se zlatem = vytvořit potřebné zlaté rezervy (zlatý poklad)

Zlatý poklad vznikl dobrovolnými dary a výnosem státní půjčky ve zlatě a stříbře. Půjčka byla splacena do roku 1926 Provedení a výsledky reformy dodnes chápány jako obdivuhodné Československá koruna se stala jednou z nejstabilnějších měn v Evropě.

První republika Ve znamení rozvoje Ekonomika ČSR mezi 10-ti nejvyspělejšími státy světa Problémem: - výrazné hospodářské a sociální rozdíly mezi historickým územím (Čechy, Morava, Slezsko a Slovensko) Na Slovensko odchod české inteligence Zásah hospodářské krize – v roce 1933 v Československu téměř 1 milion nezaměstnaných

http://commons. wikimedia http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prvn%C3%AD_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A1_republika_do_1928.jpg,, 7.1.2014

http://www.csaf.cz/print.php?clanok=857, 7.1.2014

ČSR po Mnichovské dohodě (září 1938) Zlikvidována samostatná měnová a fiskální politika Rozbití hospodářských vztahů Násilné podřízení ekonomiky německým hospodářským zájmům Nucená správa fašistickou vládou

Hospodářské důsledky německé okupace Českých zemí (Protektorátu Čechy a Morava 1939-1945) Podniky – nucená správa hospodářských podniků; nacisté plně kontrolují výrobu nejdůležitějších jednotek; určeny normy a objemy produkce; německý kapitál ovládá podniky Zemědělství – německá snaha postupně kolonizovat prostor Obchod a bankovnictví – po okupaci vyhlášen kurs marky a koruny 1:10 Finance – kontrola Německem; Protektorát nucen platit tzv. válečnou daň (1940 3 mld. korun, 1944 12 mld. korun); Český stát připraven o 43 tun ryzího měnového zlata Spotřeba domácností – zavedeny potravinové lístky, šatenky na textil a poukázky na obuv; postupně příděly snižovány a tím posilování černého obchodu – růst cen

Protektorát Čechy a Morava Zajímavost: Potravinové lístky určeny pro 3 kategorie obyvatel: Obyčejní spotřebitelé – nárok na 2 900g chleba/týden; 500 g masa/ týden; 210 g jedlého tuku; 2 l mléka Těžce pracující Velmi těžce pracující

Potravinové lístky – Protektorát Čechy a Morava http://cs.wikipedia.org/wiki/Potravinov%C3%A9_l%C3%ADstky, 7.1.2014

Poválečná léta 1945-1948 28.10.1945 - Den znárodnění Zkonfiskován majetek = vyvlastněn bez náhrady ve prospěch státu 1.11.1945 - Nová měnová reforma Úkolem bylo snížit objem peněz v oběhu a znovu zavést československou korunu.

Dvouletý plán obnovy 1947-1948 Předsedou vlády K. Gottwald – počátek cesty k socialismu 1947 – Vláda ČSR odmítá jednání týkající se Marshallova plánu (příčinou byla výhrůžka vůdce SSSR Stalina, který by vnímal účast na ČSR na jednání jako čin namířený proti SSSR) Marshallův plán dle doktríny prezidenta USA Trumana dělí státy na 2 skupiny a/ demokratické – obdrží podporu USA b/ totalitní – neobdrží podporu USA Nakonec podepsána dohoda ČSR a SSSR Od léta 1947 2 ekonomické skupiny států: „Východ“ a „Západ“

Období socialistického státu v Československu 1948-1989 Centrální plánování – řízeno z jednoho centra Směrnice pro hospodářský a sociální rozvoj Pětiletky = pětiletý plán = základní ekonomický zákon zemí se socialistickým zřízením Dle pětiletých plánů organizováno celé hospodářství země

Centrální plánovací komise určovala: Kde se co bude vyrábět? Za jakou cenu? Jaké budou mzdy? Kolik bude pracovníků v jednotlivých podnicích?

Pětiletky 1. pětiletka 1949-1953 Industrializace, kolektivizace vesnice, zakládání družstev, budování těžkého průmyslu http://www.youtube.com/watch?v=O8IuTZsBFc8 1953 – měnová reforma 1954 – X. sjezd KSČ – konstatuje vysoké tempo růstu ekonomiky a zvýšení průmyslové produkce Schválení plánu na roky 1954-1955 – prioritou zemědělství (zaostávalo) – mechanizace, traktory, družstevní objekty, strojní-traktorové stanice, JZD, vyučení odborníci s kvalifikací http://www.youtube.com/watch?v=NfeTN0pi1Yg 2. pětiletka 1956-1960 Upevňování základů socialistické ekonomiky

Pětiletky 3. pětiletka 1961-1965 4. pětiletka 1966-1970 60. léta – uvolnění centrálního direktivního plánování Ekonomická škola Oty Šika Ota Šik – český ekonom a politik Pražského jara Člen ÚV KSČ Tvůrce hospodářských reforem, které označujeme jako „třetí cesta“ Třetí cesta – liberalizace cen, pomalejší liberalizace zahraničního obchodu

http://www.radio.cz/cz/rubrika/udalosti/zemrel-politik-ekonomicky-reformator-a-malir-ota-sik, 7.1.2014

Číst: KOHOUT. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta Číst: KOHOUT. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta. ISBN 978-80-87053-65-2. , str. 68-75

5. pětiletka 1971-1975 6. pětiletka 1976-1980 7. pětiletka 1981-1985 8. Pětiletka 1986-1990

Opakování: Vytvořte projekt – myšlenkovou mapu na přednesené téma. Práce v tříčlenných skupinách. Využijte materiálů z odborného tisku, internetu, dále vlastní kreativitu. Podrobné zadání přednese pedagog.

Využité zdroje: ČECH, Zdeněk a Zdeněk MENDL. Drsný střed Evropy: Rozhovory s Tomášem Ježkem. 1.vyd. Řitka: Daranus, 2006, 260 s. České dějiny (Daranus). ISBN 80-869-8302-1. HUSÁK, Petr a Zdeněk MENDL. Budování kapitalismu v Čechách: Rozhovory s Tomášem Ježkem. 1.vyd. Praha: VOLVOX GLOBATOR, 1997, 293 s. Universum (Knižní klub). ISBN 80-720-7096-7. KOHOUT, Pavel a Zdeněk MENDL. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta. 1. vyd. Příbram: Pistorius, 2011, 179 s., [16] s. obr. příl. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-87053-65-2. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hospod%C3%A1%C5%99sk%C3%A9_d%C4%9Bjiny_%C4%8Ceskoslovenska http://www.youtube.com/?gl=CZ&hl=cs