Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluMarketingový mix Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_30_3 Jméno autoraMgr. Dagmar Vaďurová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Marketing Marketingový mix
Marketingový mix je souborem nástrojů, která firma používá k ovlivňování poptávky po svém výrobku nebo službě. 4P PRODUKTCENU Propagaci Výraz marketingový mix 4P byl použit na konci 40. let 20. století a zahrnoval PRODUKT (Product), CENU (Price), DISTRIBUCI (Distribution) a Propagaci(Promotion). Stejně jako marketing se vyvíjí i marketingový mix. Původní 4P se někdy rozšiřují o obal (Pack) a lidi (People).
Používání marketingového mixu Marketingový mix Marketingový mix představuje a konkretizuje všechny kroky, které organizace dělá, aby vzbudila poptávku po produktu. Tyto kroky se rozdělují do čtyř proměnných: Produkt (product) Produkt (product) označuje nejen samotný výrobek nebo službu (tzv. jádro produktu), ale také sortiment, kvalitu, design, obal, image výrobce, značku, záruky, služby a další faktory, které z pohledu spotřebitele rozhodují o tom, jak produkt uspokojí jeho očekávání. Cena (price) Cena (price) je hodnota vyjádřená v penězích, za kterou se produkt prodává. Zahrnuje i slevy, termíny a podmínky placení, náhrady nebo možnosti úvěru.
Distribuce (place) Distribuce (place) uvádí, kde a jak se bude produkt prodáván, včetně distribučních cest, dostupnosti distribuční sítě, prodejního sortimentu, zásobování a dopravy. Propagace (promotion) Propagace (promotion) říká, jak se spotřebitelé o produktu dozvědí (od přímého prodeje přes public relations, reklamu a podporu prodeje). Účinný marketingový mix vhodně kombinuje všechny proměnné tak, aby byla zákazníkovi poskytnuta maximální hodnota a splněny firemní marketingové cíle.
Cenová politika ceníky slevy náhrady platební podmínky Cenová politika ceníky slevy náhrady platební podmínky Komunikační politika reklama osobní prodej podpora prodeje public realitions Komunikační politika reklama osobní prodej podpora prodeje public realitions Distribuční politika distribuční slevy distribuční slevy dostupnost dostupnost distribuční sítě distribuční sítě prodejní sortiment prodejní sortiment Distribuční politika distribuční slevy distribuční slevy dostupnost dostupnost distribuční sítě distribuční sítě prodejní sortiment prodejní sortiment Výrobková politika sortiment kvalita značka design Výrobková politika sortiment kvalita značka design Cíloví zákazníci Plánované pozice
Úkol pro žáky Aby byl výrobek úspěšný, měl by co nejvíce odpovídat potřebám a přáním zákazníků. Dnes již nestačí, když výrobek dobře splňuje účel, k němuž byl vyroben, ale je potřeba, aby měl také nějakou přidanou hodnotu. Zamyslete se a doplňte do nákresu další faktory, které uspokojí potřeby zákazníka.
očekávaný výrobek dodání rozšířený výrobek Základnívýrobek image styl kvalita instalace
Řešení úkolu značka kvalita obal image styl očekávaný výrobek záruka instalace dobrá pověst servis dodání rozšířený výrobek Základnívýrobek
Zdroje KOTLER, P. Moderní marketing, 4. evropské vyd. Grada ISBN SEIFERTOVÁ, V. Základy marketingu, Praha. ČVUT ISBN