Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Lomené algebraické výrazy Odčítání lomených výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů. Odčítání lomených výrazů provádíme podobně jako sčítání lomených výrazů. Lomené výrazy se stejnými jmenovateli odčítáme tak, že odečteme jejich čitatele a jmenovatele opíšeme. Lomené výrazy s různými jmenovateli odčítáme tak, že jmenovatele převedeme na společného jmenovatele a takto upravené lomené výrazy odečteme.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů. Lomené výrazy s různými jmenovateli odčítáme tak, že jmenovatele převedeme na společného jmenovatele a takto upravené lomené výrazy odečteme.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Nejprve určíme pomocí rozkladu společného jmenovatele Odčítání lomených výrazů. Jak již bylo řečeno, při odčítání lomených výrazů potřebujeme především převést výrazy na společného jmenovatele. Společného jmenovatele výrazů musíme nejdříve zjistit. K tomu opět pomůže rozložení jmenovatelů na součin v základním tvaru. Příklad: Odečtěte Společný jmenovatel obsahuje všechny činitele z obou rozkladů, ale činitel, který se vyskytuje v obou jmenovatelích, vezmeme do společného jmenovatele pouze jednou.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů. Nalezený společný jmenovatel je tedy x.(x+6).(x-6). Ve jmenovateli „přibyl“ člen (x-6), proto (aby došlo k rozšíření lomeného výrazu) musí tentýž člen „přibýt“ i v čitateli. Ve jmenovateli „přibyl“ člen x, proto (aby došlo k rozšíření lomeného výrazu) musí tentýž člen „přibýt“ i v čitateli. Příklad: Odečtěte Nyní oba lomené výrazy rozšíříme na společného jmenovatele
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů. Příklad: Odečtěte Nyní již oba lomené výrazy odečteme Ve výsledku lze ještě krátit x
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Nejprve určíme pomocí rozkladu společného jmenovatele Odčítání lomených výrazů. Příklad: Odečtěte Společný jmenovatel obsahuje všechny činitele z obou rozkladů, ale činitel, který se vyskytuje v obou jmenovatelích, vezmeme do společného jmenovatele pouze jednou.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů. Nalezený společný jmenovatel je tedy 2.(x-2).(x+2). Ve jmenovateli „přibyl“ člen (x+2), proto (aby došlo k rozšíření lomeného výrazu) musí tentýž člen „přibýt“ i v čitateli. Ve jmenovateli „přibyl“ člen 2, proto (aby došlo k rozšíření lomeného výrazu) musí tentýž člen „přibýt“ i v čitateli. Příklad: Odečtěte Nyní oba lomené výrazy rozšíříme na společného jmenovatele. Pozor, násobíme-li dvojčlen, je nutné jej uzavřít do závorky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů. Příklad: Odečtěte Nyní již oba lomené výrazy odečteme Pozor. Odečítáme-li v čitateli mnohočlen je nutné jej uzavřít do závorky. Při jejím odstraňování se mění znaménka.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Odečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Odečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Odečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Odečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Odečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Odečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Odčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Odečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Závěr Uvádění podmínek, pro které mají lomené výrazy smysl, jsou nezbytnou a nutnou součástí řešení, i když to v zadání příkladu nemusí být výslovně uvedeno!