Prolog Příklady Marek Menšík. Příklad 1 Dva kamarádi se rozhodli, že půjdou navštívit svou spolužačku, která bydlí na opačné straně města. Jelikož je.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o společné práci − 2
Advertisements

Slovní úlohy o společné práci
Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
Projekt: Test www stránek České spořitelny Gresham&Clark, s.r.o / nám. 14. ř íjna 2, Praha 5 / VÝSTUPY TESTU modelová případová studie.
Orientace ve městě.
HODINA ZAČÍNÁ M A T E M A T I K A.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Vodní svět.
Vyhodnocení velké vánoční rodinné soutěže Tak už jste se konečně dočkali! Po důkladném vyhodnocení všech zaslaných prací již známe výherce vánoční soutěže.
Chceš vidět zázraky - vyzývej lidi k proměně života Dobře položená výzva proměňuje život.
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Kinematika 8. NEROVNOMĚRNÝ POHYB I. Mgr. Jana Oslancová
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:1.12.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:8.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:5.12.
Ekonomická gramotnost 9. ročník. Podmínky klasifikace v EG Vedený sešit A4 nelinkovaný V každém pololetí prezentace s referátem na zvolené téma (rozsah.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá Přetěžování metod, rekurze.
Konverzace Máte psa nebo k očku?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Zeměpisná síť a zeměpisné souřadnice
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_161_čas-úkoly pro přemýšlivé Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká.
Vybraná rozdělení spojité náhodné veličiny
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.18 Název pro školu:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KIV/PRO Cvičení Přátelské mince Mějme nově založený stát – Je potřeba vydat vlastní měnu – Uvažujme pouze mince, bankovky zanedbáme Vstup:
Databázové systémy 2 Zkouška – 8:00. Příklad I - Funkce Vytvořte funkci ZK_HR_ODDELENI (p_oddeleni_id NUMBER). Funkce vrátí řetězec, obsahující.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:12.10.
KIV/PRO Cvičení Tiskárna Pěnezokazi mají tiskárnu (kopírku) na peníze – co vložím na vstup, dostanu na výstupu 2x Poté přidám jednu novou.
Téma: Slovní úlohy (trojčlenka) 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_100.
S tímto programem si muzete spocítat, kolik Vám jeste zbývá dovolené !!! Tady kliknete !
Odborný pracovní seminář. Téma semináře: Odběry krve a možnosti jejího vyšetření.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část)
KIV/PRO Cvičení Úvod Zuzana Majdišová – – UN359 – Úřední hodiny: PO 10:00 – 11:00 ÚT 9:00 – 10:00 – home.zcu.cz/~majdisz/vyuka/kiv_pro.html.
Určování času na Zemi Rozdíly času na Zemi odpovídají rozdílům zeměpisných délek daných míst – tj. 1° zeměpisné délky = rozdíl v čase 4 minuty – 1 hodina.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
KIV/PRO Cvičení Nejkratší cesta Vstup – N měst – Mezi některými dvojicemi měst vedou obousměrné silnice, zadány délky cest Výstup – Nejkratší.
Jakub Hanslík můžeme si psát s kamarády můžeme navázat nové kontakty můžeme sdílet své pocity, příhody … můžeme si tam zahrát i hry. máme.
Systémy hromadné obsluhy
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:28.
Česká republika Hlavní město Praha
ÚLOHY O POHYBU.
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Jednou takhle ráno si pejsek a kočička řekli, že půjdou do lesa na jahody. A tak se vydaly do lesa.
Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk Věta – Počet slov ve větě
Vnitřní lékařství - blok 4 Pokyny k elektronickému testu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MASARYKOVO GYMNÁZIUM VSETÍN
Slovní úlohy Dělitelnost
Plán trasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost Autor: Mgr. Martina Durinová A AP H R SRDCEEVROPY.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Napříč Evropou Matematicko- geografický projekt. Zadání úkolů 1. Podle daných indícií se pokuste zjistit a určit město, ve kterém se nacházíte 1. Podle.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_ČAS NA ZEMI ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Pardubice-Spořilov
Slovní úlohy o pohybu 2 postup na konkrétním příkladu
MaSo podzim 2007.
S tímto programem si muzete spocítat, kolik Vám jeste zbývá dovolené !!! Tady kliknete !
Slovní úlohy o pohybu postup na konkrétním příkladu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_04_07_mapy.
PROLOG strategie vyhodnocení dotazu
S tímto programem si muzete spocítat, kolik Vám jeste zbývá dovolené !!! Tady kliknete !
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Systémy hromadné obsluhy
Systémy hromadné obsluhy
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Transkript prezentace:

Prolog Příklady Marek Menšík

Příklad 1 Dva kamarádi se rozhodli, že půjdou navštívit svou spolužačku, která bydlí na opačné straně města. Jelikož je město rozlehlé a cesta tramvají trvá přes hodinu, protože objíždí celé město, tak si řekli, že půjdou pěšky přes místí kanalizační síť, neboť kamarádka na ně bude čekat jen 30 minut. Kanalizační síť je rozlehlá a proto si vzali mapu. Netušili však, že se prováděly opravy a tudíž některé cesty byly zablokovány (nevěděli které – to víme jen my). Vaším úkolem je těmto kamarádům pomoct. Aby to neměli tak lehké, tak jim můžete pouze odpovědět ano v případě, že se jimi zvolenou cestou dostanou v časovém limitu ke spolužačce, a ne v případě neúspěchu. Cesta mezi každými dvěmi vstupy trvá 15 minut.

Příklad 1 Kamarádi se nacházejí u vstupu A, jejich spolužačka u vstupu F. Uzel D se opravuje, tedy je nepřístupný. A B C D E F cesta(a,b). cesta(a,c). cesta(a,e). cesta(b,e). cesta(c,f). cesta(e,f).

Příklad 1 ověřování - existuje cesta obsahující pouze 1 přestup? cesta(a,b). cesta(a,c). cesta(a,e). cesta(b,e). cesta(c,f). cesta(e,f). test(Vstup,Pres,Vystup):-cesta(Vstup,Pres), cesta(Pres,Vystup). -> cesta(a,c)ok -> cesta(c,f)ok Yes ?-test(a,c,f). Druhá možnost: Test1(Vstup,Vystup):- cesta(Vstup,Pres), cesta(Pres,Vystup). ?- test1(a, f).  cesta(a,e), cesta(e,f) Yes (ale přes co?)

Příklad 1 hledání - která cesta vyhovuje? cesta(a,b). cesta(a,c). cesta(a,e). cesta(b,e). cesta(c,f). cesta(e,f). test(Vstup,Pres,Vystup):-cesta(Vstup,Pres), cesta(Pres,Vystup). -> cesta(a,X)X = b -> cesta(b,f)fail ?-test(a,X,f). <- cesta(a,X)X = c -> cesta(c,f)ok X = c ; <- cesta(c,f)fail <- cesta(a,X)X = e -> cesta(e,f)ok X = e ; <- cesta(e,f)fail <- cesta(a,X)fail NO <-test(a,X,f)

Příklad 2 zadání Pouze víte následující: Osoba před vámi je postižená. Všichni, co jsou slepí nebo žijí, jsou hluší. Každý, kdo je hluchý a žije, je postižený. Každý, kdo je slepý a žije, je postižený. Všichni postižení jsou slepí. Otázka… Je tato osoba hluchá? P(a)  x[(S(x)  Z(x))  H(x)]  x[(H(x)  Z(x))  P(x)]  x[(S(x)  Z(x))  P(x)]  x[P(x)  S(x)] H(a) Stojí před vámi člověk. Máte zavázané oči, takže jej nevidíte a ani nesmíte s ním mluvit.

Příklad 2 převod do log. programu P(a)  x[(S(x)  Z(x))  H(x)]  x[(H(x)  Z(x))  P(x)]  x[(S(x)  Z(x))  P(x)]  x[P(x)  S(x)] H(a)  postiz(a).  hluchy(X):- slepy(X); zije(X).  postiz(X):- hluchy(X), zije(X).  postiz(X):- slepy(X), zije(X).  slepy(X):- postiz(X)  ?- hluchy(a). Výpočet: 2. klauzule (X=a), ?- slepy(a) 5. klauzule (X=a), ?- postiz(a) 1. klauzule: YES

Příklad 3 Vytvořte predikát suma(N,Suma), kde N je přirozené číslo a Suma je součet čísel od 1 do N. -> N1 is 2 - 1N1 = 1 -> suma(1,X1)X1 = 1 ?-suma(2,X). <- X is X = 3 suma(1,1). suma(N,Suma):-N1 is N - 1, suma(N1,Suma1), Suma is Suma1 + N. Predikát is je speciální predikát: na pravé straně musí být aritmetický výraz, jeho výsledek se unifikuje s proměnnou na levé straně.

Příklad 3 Vytvořte predikát suma(N,Suma), kde N je přirozené číslo a Suma je součet čísel od 1 do N. -> N1 is 3 - 1N1 = 2 -> suma(2,X1) ?-suma(3,X). -> N11 is 2 - 1N1 = 1 -> suma(1,X11)X11 = 1 <- X1 is 1 + 2X1 = 3 <- X is X = 6 suma(1,1). suma(N,Suma):-N1 is N - 1, suma(N1,Suma1), Suma is Suma1 + N.

Příklad 4 Vytvořte predikát secti(Sez,Suma), kde Sez je seznam přirozených čísel a Suma je součet všech čísel v seznamu. -> secti([2],X1) -> secti([],X11)X11 = 0 ?-secti([1,2],X). <- X1 is 0 + 2X1 = 2 <- X is X = 3 secti([],0). secti([X|Y],Soucet):-secti(Y,Soucet1), Soucet is Soucet1+X. Datová struktura seznam: „nekonečná uspořádaná n-tice“. Zadání tvaru [Hlava, Tělo], kde Hlava je prvek a Tělo je opět seznam. Prázdný seznam [].