Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0216,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška č. 1 Úvod, Historie zpracování dat, Základní pojmy
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Individua Daniel Boucník
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Informatika pro ekonomy II přednáška 1
Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
 Matematická logika je myšlení, uvažování třeba poskládání správných číslic v matematické řadě. Nebo různé myšlení to je logika.!  Uvažování správného.
Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Sociální konstruktivismus
Aristotelés – část druhá
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Právo jako filozofický pojem
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
O povaze právní interpretace
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Výroková logika.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Předpoklady a historické souvislosti
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Databázové modelování
KmKII 3 M. Hádková. Člověk ve světě a v jazyce Hranice mého jazyka jsou hranice mého světa. L. Wittgenstein.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Filosofie úvod do problému....
Sociální diferenciace
Metaetika Shrnutí.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Husserlova teorie přirozeného světa Maryna Zheleznyak.
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Husserl.
Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Filosofie vědy Filosofie a teorie vědy, kritické myšlení Filosofie a teorie vědy, kritické myšlení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
= prostředek lidské komunikace
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Ekonomika – základní pojmy.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Predikátová logika.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)

- Logika vznikla za účelem hledání pravidel argumentace - Je to nástroj který určuje, zda-li nějaký výrok vyplývá z jiného a také poskytuje prostředky, které to prokazují - odvozování podle jednoznačně formulovaných pravidel - vztah odvoditelnosti- vztah vyplývání, který odpovídá vztahu možnosti odvození

Logická výraziva Logickým výrazivem nazýváme jazykové prostředky, o než se opírají ty typy argumentačních kroků, které jsou uplatňovány zcela obecně, napříč nejrůznějšími diskurzy našeho jazyka.

- při zkoumání vztahu odvoditelnosti přicházíme na to, že různé výroky mohou mít tentýž smysl a naopak jeden výrok více smyslů - smysl rozhoduje o tom, co z výroku vyplývá, nebo z čeho výrok vyplývá, tedy vyplývání = vztah mezi smysly výroků - propozice = smysl výroků - Jaká je povaha propozic?

Povaha propozic podle 3 teorií Psychologistická teorie- propozice jako myšlenky, jež se nacházejí v lidských myslích Platonistická teorie- propozice jako specifické ideální objekty, které existují nezávisle na myslích bytostí a jejich jazycích. Pragmatistická teorie- součást jisté metafory, která dovoluje zhmotnit určitou vlastnost výroků

Tři pojetí logiky 1. Psychologistická koncepce- vidí logiku jako věc studia toho, jak se dostáváme od jedné myšlenky k jiné 2. Platonistická koncepce- vidí logiku jako věc studia vztahů,mezi věčnými, neměnnými a mimo čas i prostor existujícími entitami 3. Pragmatistická koncepce- logika je v zásadě studiem problému spjatých se zachycením a aplikací nejobecnějších odvozovacích pravidel jazyka

Psychologismus - logika jako teorie lidského myšlení - propozice jakožto předměty uvnitř lidských myslí - myšlenky, kterými se může zabývat logika musí mít povahu něčeho, co může být sdíleno různými subjekty - problém: jak odpovědět na otázky psychologismu, abychom se neblížili platonismu?

Platonismus - předpokládá objektivitu logických vztahů v objektivně existující říši mimo prostor a čas - je proto kladně přijímán matematicky orientovanými logiky - problém: jak může člověk do této říše proniknout, uchopit propozici a učinit z ní smysl svého výroku

Pragmatismus - osvojení významu výrazu znamená tolik, co naučit se ho správně používat v rámci komunikace - pragmatismus se snaží o vyváženou pozici - abstraktní a ideální pojmy v pragmatismu

Metodologické argumenty V psychologickém pojetí: - myšlenky jakožto prchlavé mentální entity = nemožnost nahlédnout logické vztahy V platonském pojetí: - mezi přirozenými jazyky a říší, kde se vyskytují propozice je asymetrický vztah

Pravidla logiky Velryby jsou savci nebo (velryby jsou) ryby. Velryby nejsou ryby. Velryby jsou savci. A nebo B ne-B A Co pravidlo říká?

Podle psychologistického pojetí - říká něco o lidské mysli a dějích v ní - přijetí prvních dvou myšlenek jako pravdivých, odvoditelná myšlenka z nich je tedy taky pravdivá - jak by bylo možné poznat, že je nějaký jev, nebo děj stavy mozku díky myšlenky?

Podle platonistického pojetí - propozice jsou neměnnými entitami a vztah odvoditelnosti probíhá mezi nimi, né v našich myslích - objekty jsou smysly našich výrazů - spory o smysly jednoduchých vět jak v praktickém životě, tak v logice

Podle pragmatistického pojetí - pravidlo je osvojeno, když se mluvčí učí česky (v tomto případě, když se naučí, jak používat nebo). Pravidla jsou tedy spojeny se spojkami - otázka, kde se ony pravidla berou a jakým způsobem existují

- logika se zabývá zkoumáním argumentace a má sloužit jako nástroj rozhodování o tom, jaké způsoby argumentování, usuzování či dokazování jsou správné. - prakticky se však budeme vždy zabývat vztahy mezi jazykovými výrazy nehledě na pojetí propozic

Děkuji za pozornost.