Rizika v kontextu používání internetu PSY174 Psychologie internetu 2013 Lenka Dědková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Kyberkriminalita na dětech z pohledu forenzní psychologie
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Název: VY_32_INOVACE_VZK689_ Autor: Mgr. Lucie Fajfrová
BOJUJ SE ŠIKANOU! Tento materiál vznikl za finanční podpory EU prostřednictvím programu Daphne. Za obsah je zodpovědný příjemce podpory The BB Group a.
Web Rangers Filip Komarov. Co je pro vás slovo e-bezpečí ??????????????
Název: Co mi hrozí Vypracovali:Kateřina Kratochvílová a Jiří Virgl
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Proč je důležité studovat Principy
Bezpečnost na internetu! 
INTERNETOVÁ BEZPEČNOST
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Nástrahy internetu.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Nebezpečí na Internetu
Jako kybergrooming se označuje chování uživatelů internetových komunikačních prostředků (chat, ICQ, Skype atd.), kteří se vydávají za jinou osobu s.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Zdraví a internet Online obtěžování, kyberšikana a další
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
DĚTI VE SVĚTĚ MÉDIÍ Úvod Média jako potrava pro duši naše cíle: 1) umět děti ochránit před tím, co jim škodí.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Kyberšikana Radka Blažková.
Nebezpečí na internetu KYBERGROOMING
Vytvořil: David Dvořák VII.B, 12 let Základní škola Šumperk,Vrchlického 22, Šumperk Tel:
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Kyberšikana Cyberbulling.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Rizika v kontextu používání internetu Psychologie internetu 2012 Lenka Dědková.
Kyberšikana.
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Seminář Trauma.
KYBERŠIKANA Kateřina Ďurišíková. Co to je? Jedná se o šikanování jiné osoby pomocí informačních technologií - internetu, mobilních telefonů, apod. (např.
KYBERŠIKANA. Co je kyberšikana? Kyberšikana je šikanování jiné osoby (ubližování, ztrapňování, obtěžování, ohrožování, zastrašování) s využitím internetu,
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
Výsledky výzkumu EU Kids Online II: online rizika Anna Šev č íková, Mgr. Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita Šetření vzniklo s podporou výzkumného.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Uvadající význam značek David Antoš, Lupa.cz. Kdo jsem? David Antoš Jabber:
ZUR MEETING STRANGERS LENKA DĚDKOVÁ. MEETING ONLINE STRANGERS = interakce s neznámými lidmi na internetu Pouze na internetu S transferem do reality.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
Bezpečnost na internetu Zpracovala: Kateřina Svačinová, 6.B.
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
 Nebezpečná internetová manipulace, v rámci které útočník usiluje o osobní schůzku s nezletilou osobou.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
Kyberšikana ZUR387 Lenka Dědková.
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Žák se dozví, jaký je rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou
Meeting strangers PSY 174, Věra Kontríková.
KYBERŠIKANA.
Specifika léčby dospělých dětí alkoholiků
Šikana.
Psychologie ve školní praxi (seminář)
Kyberšikana – manuál pro rodiče
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
Bezpečnost i v kyberprostoru
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-09
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Rizika v kontextu používání internetu PSY174 Psychologie internetu 2013 Lenka Dědková

Model rizik - EUKO  Negativní nebo pozitivní zkušenosti jsou důsledkem interakce mezi motivacemi chování a rolí dítěte  Role dítěte Obsah (content) – dítě je příjemce (masové komunikace) Obsah (content) – dítě je příjemce (masové komunikace) Př. čtení blogů, diskuzí, sledování videíPř. čtení blogů, diskuzí, sledování videí Kontakt (contact) – dítě je účastník (komunikace) Kontakt (contact) – dítě je účastník (komunikace) Př.: vzájemné y, komentování, chatPř.: vzájemné y, komentování, chat Chování (conduct) – dítě je aktér (nabízí obsah) Chování (conduct) – dítě je aktér (nabízí obsah) Př.: bloger, zveřejňování fotek, videíPř.: bloger, zveřejňování fotek, videí

Motivace Role dítěte

Motivace Role dítěte

Riziko x újma EUKO II Setkání s možným rizikem ještě neznamená faktickou újmu

O čem se budeme bavit dnes  Kyberšikana  Online predátoři Prezentace „The Psychological Profiles of Internet, Contact, and Mixed Internet/Contact Sex Offenders“ Prezentace „The Psychological Profiles of Internet, Contact, and Mixed Internet/Contact Sex Offenders“ Prezentace „College Students’ Facebook Stalking of Ex-Partners“ Prezentace „College Students’ Facebook Stalking of Ex-Partners“ Prezentace „Conformity on the Internet - The role of task difficulty and gender differences“ Prezentace „Conformity on the Internet - The role of task difficulty and gender differences“  SNS – Pro-ana & self-harming

Kyberšikana  Vychází ze školní šikany  Rysy (kyber)šikany Agresivní chování nebo způsobení poškození Agresivní chování nebo způsobení poškození Úmyslné Úmyslné Opakování Opakování Nepoměr sil Nepoměr sil Vnímáno jako obtěžující Vnímáno jako obtěžující Kyber – děje se za použití informačních a komunikačních technologií Kyber – děje se za použití informačních a komunikačních technologií

Další specifika CB  Neomezenost v prostoru a času, nemožnost utéct (Smith & Slonje, 2007)  CB probíhá i za nepřítomnosti oběti (přidávání komentářů, maily..)  Široké publikum  Soukromý charakter online komunikace (žádný dohled dospělých nad tím, co dospívající na internetu píší a dělají)

Projevy kyberšikany

 Nadávky, urážky, vyhrožování y, vzkazy na profilech, SMS, chatovací místnosti y, vzkazy na profilech, SMS, chatovací místnosti  Pomlouvání  Šíření osobních a citlivých informací zveřejňování soukromé komunikace, svěřených „tajemství“ zveřejňování soukromé komunikace, svěřených „tajemství“  Vydávání se za někoho jiného, krádeže hesla  Vyloučení ze skupiny a ostrakizace např. vymazání profilu ze stránky Spoluzaci.cz např. vymazání profilu ze stránky Spoluzaci.cz  Upravování a zveřejňování fotografií  Happy slapping pořizování a šíření záznamu chování (původně fyzické napadání, ale také např. žák na záchodě, při zkoušení) pořizování a šíření záznamu chování (původně fyzické napadání, ale také např. žák na záchodě, při zkoušení)

CB – problém s definicí a měřením  Vandebosch & Cleemput (2008): 2 základní přístupy k definování CB ve výzkumech: Otázka typu „Zažil jsi šikanu / kyberšikanu?“ Otázka typu „Zažil jsi šikanu / kyberšikanu?“ Měření zkušeností s konkrétními projevy CB („Dostal jsem urážlivé y“, „Někdo mi na internetu vyhrožoval“, „Někdo mi na poslal virus“) Měření zkušeností s konkrétními projevy CB („Dostal jsem urážlivé y“, „Někdo mi na internetu vyhrožoval“, „Někdo mi na poslal virus“)  Problémy obou přístupů?  Napříč různými výzkumy se výskyt CB pohybuje od 5 – 60 %

CB – problém s definicí a měřením  Jak lze změřit rysy (kyber)šikany Agresivní chování nebo způsobení poškození Agresivní chování nebo způsobení poškození Úmyslné Úmyslné Opakování Opakování Nepoměr sil Nepoměr sil Vnímáno jako obtěžující Vnímáno jako obtěžující

Projekt COST  2092 dětí ve věku ze škol Jihomoravského kraje  Zkušenosti s kyberšikanou a jejím zvládáním

Definice CB v projektu COST  Někdy se stává, že lidé využívají internet nebo mobil k tomu, aby někomu úmyslně ublížili a způsobili mu nepříjemnosti. Mohou například rozesílat urážlivé a sprosté y, SMS zprávy nebo zprávy na ICQ či chatu, mohou zveřejnit nebo rozeslat něčí nelichotivou nebo upravenou fotku a někomu se posmívat, mohou se za někoho vydávat a jeho jménem psát dalším lidem a zesměšňovat ho, vyhrožovat mu, pomlouvat ho a podobně.  Toto jsou jen příklady toho, jak se mohou lidé prostřednictvím internetu nebo mobilních telefonů k sobě chovat způsobem, který má druhému ublížit. Takové chování se někdy může označovat jako kyberšikana.

Prevalence  Stalo se někdy, že by se takovým způsobem někdo choval k Tobě? Mohlo jít o jednorázovou událost nebo o sérii podobných událostí, které trvaly delší dobu. Mohl to udělat cizí člověk nebo i někdo známý.  21 % uvedlo „ano“ Udělal jsi ty někdy něco takového? Udělal jsi ty někdy něco takového? 8,5 %8,5 %

Odlišení kyberšikany od online obtěžování  Online obtěžování jsou takové kyber-útoky, které nesplňují všechny rysy kyberšikany např. jednorázové kyber-útoky, vtipkování např. jednorázové kyber-útoky, vtipkování  Proč je důležité je oddělovat: Abychom nepřeceňovali výskyt kyberšikany Abychom nepřeceňovali výskyt kyberšikany A nepodceňovali její důsledky A nepodceňovali její důsledky  Online obtěžování je častější než kyberšikana a zároveň méně závažné

Kyberšikana x online obtěžování Když se to dělo, jak moc Tě to trápilo? Vůbec: 8%Dost: 40% Trochu: 34%Opravdu hodně: 17% Jak dlouho Tě to trápilo?

Kyberšikana x online obtěžování   Vůbec: 8%   Trochu: 34%   Dost: 40%   Opravdu hodně: 17% Když se to dělo, jak moc Tě to trápilo?

Kyberšikana x online obtěžování   Vůbec: 8%   Trochu: 34%   Dost: 40%   Opravdu hodně: 17% Když se to dělo, jak moc Tě to trápilo? Jen 6 % dětí jsou oběti kyberšikany

Aktéři online obtěžování: COST

75 % dětí nemá s kyber-útoky přímou zkušenost

Aktéři online obtěžování: COST Jedná se pouze o online obtěžování, procenta pro CB jsou nižší!

Oběti CB  Osobnostní charakteristiky: depresivita, úzkostnost, nízké sebehodnocení, chudé sociální dovednosti, vyhýbání se konfliktům, nízká úroveň schopností depresivita, úzkostnost, nízké sebehodnocení, chudé sociální dovednosti, vyhýbání se konfliktům, nízká úroveň schopností  Častěji ti, co více používají internet ti, co více používají internet ti, co používají IM a webkameru ti, co používají IM a webkameru problémové chování offline (problémy ve škole, napadání druhých, zneužívání návykových látek) – jsou častější oběti i agresoři problémové chování offline (problémy ve škole, napadání druhých, zneužívání návykových látek) – jsou častější oběti i agresoři

Agresoři  Vysoká míra hněvu  Agrese  Stresu  Obranného egoismu  Slabé ovládání hněvu a dalších emocí – impulzitivita  Kolář (2001) – „morální slepota“ – agresor myslí na sebe, neuvědomuje si dopady chování na druhé  Chudé vztahy s rodiči, zneužívání návykových látek, delikventní chování

Dopady - oběti  Bezprostřední: vztek, smutek, bezmoc, strach, sebeobviňování, pláč pocity ohrožení vlastního bezpečí vztek, smutek, bezmoc, strach, sebeobviňování, pláč pocity ohrožení vlastního bezpečí  Přetrvávající: Fyzické: somatizace, zhoršená koncentrace Fyzické: somatizace, zhoršená koncentrace Emoční: úzkost, osamělost, deprese, sebevražedné tendence, ale také hněv, agrese, podrážděnost Emoční: úzkost, osamělost, deprese, sebevražedné tendence, ale také hněv, agrese, podrážděnost Chování: nevyrovnanost  hádky s okolím, vyhýbání se lidem, škole, zhoršení prospěchu, zneužívání návykových látek, delikventní chování Chování: nevyrovnanost  hádky s okolím, vyhýbání se lidem, škole, zhoršení prospěchu, zneužívání návykových látek, delikventní chování  Dlouhodobé: Nízké sebevědomí, zhoršené vztahy s vrstevníky, sebeobviňování Nízké sebevědomí, zhoršené vztahy s vrstevníky, sebeobviňování  Dopady na používání ICT

Dopady - agresoři  Somatizace  Delikvence  Zhoršené vrstevnické vztahy  Sebehodnocení  Pokud šikana prochází  upevňování negativního chování jako vhodného prostředku k dosažení cíle

Dopady - přihlížející  Obavy, že se sami stanou obětí – úzkostné pocity, hněv, bezmoc  Pomáhající oběti Úspěch – upevňování pozitivního chování Úspěch – upevňování pozitivního chování Neúspěch – příště už spíše nepomohou Neúspěch – příště už spíše nepomohou  Pomáhající agresorovi Pokud je CB nepotrestána a mají zisk (např. vyšší popularitu) – upevňování negativního chování Pokud je CB nepotrestána a mají zisk (např. vyšší popularitu) – upevňování negativního chování

Technologický coping  Mazání ubližujících zpráv  Nahlášení obsahu administrátorovi  Smazání agresora z kontaktů  Blokování účtu/telefonního čísla  Omezení používání internetu – konkrétních stránek nebo celkově  …

Školní šikana a kyberšikana  Se překrývají V různých výzkumech cca % obětí kyberšikany je zároveň obětí školní šikany V různých výzkumech cca % obětí kyberšikany je zároveň obětí školní šikany  Tzn. řešit je potřeba v první řadě školní šikanu

Meeting strangers

EUKO II „Byl/a jsi někdy na internetu v kontaktu s někým, s kým jsi se osobně nesetkal/a?“ EUKO: 30 % ČR: 46 %

Online predátoři  Kybergrooming, child grooming  Online sexual predators

Mýtus x realita  Mediální obraz?

Mýtus x realita  Mediální obraz?

Mýtus x realita  Mediální obraz?

Mýtus x realita  Mediální obraz?

Mýtus x realita  (viz Wolak et al., 2004 & 2008)  Mediální obraz – staří pedofilové, deviantní, kriminálníci, lžou, jsou agresivní, cestují daleko, předstírají, že jsou stejného věku…  Skutečnost – nebývají pedofilní – zaměřují se na adolescenty, ne na prepubescentní děti Hebefilie – není sex. odchylka nebo porucha, nicméně sex. styk s nezletilými je protizákonný Hebefilie – není sex. odchylka nebo porucha, nicméně sex. styk s nezletilými je protizákonný Kontaktování pre-pubescentních dětí na internetu není nijak jednoduché (méně se baví s cizími lidmi, nevyhledávají vztahy, rodiče více kontrolují jejich online aktivity..), proto internet pedofilové nevyužívají Kontaktování pre-pubescentních dětí na internetu není nijak jednoduché (méně se baví s cizími lidmi, nevyhledávají vztahy, rodiče více kontrolují jejich online aktivity..), proto internet pedofilové nevyužívají

Mýtus x realita  Nebývají agresivní, nemívají násilnické sklony, nemívají záznam Pro agresivní a impulzivní pachatele není internet „vhodné“ médium – počáteční kontakt je vzdálený, je potřeba trpělivost než dojde k setkání v RL Pro agresivní a impulzivní pachatele není internet „vhodné“ médium – počáteční kontakt je vzdálený, je potřeba trpělivost než dojde k setkání v RL  39 % vlastní dětskou pornografii, 20 % pořizuje sexuálně explicitní snímky nebo nahrávky obětí nebo oběť přesvědčí, aby takové snímky udělala sama

Mýtus x realita  Lži o věku 5 % předstírá, že je ve věku oběti 5 % předstírá, že je ve věku oběti 25 % si z věku ubírá, ale stále jsou o mnoho starší 25 % si z věku ubírá, ale stále jsou o mnoho starší (např. 45 let prezentuje jako 35) (např. 45 let prezentuje jako 35)  Lži o cíli většina otevřeně přiznává, že po oběti chce sex většina otevřeně přiznává, že po oběti chce sex 21 % své motivy skrývá nebo předstírá, že jim jde o lásku a vztah 21 % své motivy skrývá nebo předstírá, že jim jde o lásku a vztah 80 % se o sexu baví s oběťmi už v online fázi 80 % se o sexu baví s oběťmi už v online fázi 20 % virtuální sex 20 % virtuální sex 18 % posílá obětem erotické fotky 18 % posílá obětem erotické fotky

 prezentace

Rizikové online komunity  Nejvíce medializované:emo, gothic (sebepoškozování), pro-ana (poruchy příjmu potravy)  Proč jsou rizikové Potenciální spouštěče rizikového chování Potenciální spouštěče rizikového chování Získání informacíZískání informací Upevňování již započatého rizikového chováníUpevňování již započatého rizikového chování Postoj k odborné pomoci – často vnímána velmi negativněPostoj k odborné pomoci – často vnímána velmi negativně Pocit „normálnosti“ jednáníPocit „normálnosti“ jednání Sociální nákazaSociální nákaza

Rizikové online komunity  Zároveň uvnitř komunit velmi silná sociální podpora  Výrazné vymezení vůči okolnímu světu  Silný sense of belonging  Obtížné odchody a časté návraty

Další rizika

Literatura  Anderson et al. (2010). Violent Video Game Effects on Aggression, Empathy, and Prosocial Behavior in Eastern and Western Countries: A Meta-Analytic Review. Psychological Bulletin, 136(2),  Divínová, R. (2005): Cybersex – forma internetové komunikace. Praha: Triton.  Guan, S.A. & Subrahmanyam, K. (2009) Youth Internet use: risks and opportunities. Current Opinion in Psychiatry, 22, 351–356.  Livingstone, S. & Haddon, L. (2009). EU Kids Online: Final report. LSE, London: EU Kids Online.  Subrahmanyam, K., & Šmahel, D. (2011). Digital Youth: The Role of Media in Development. New York : Springer.  Valkenburg, P.M. & Soeters, K.E. (2001). Children's Positive and Negative Experiences With the Internet: An Exploratory Survey. Communication Research, 28,  Vandebosch, H. & Cleemput, K. Van (2008). Defining Cyberbullying: A Qualitative Research into the Perceptions of Youngsters. CyberPsychology & Behavior, 11(4).  Wolak, J., Finkelhor, D., Mitchell, K. & Ybarra, M.L. (2008). Online “Predators” and Their Victims: Myths, Realities, and Implications for Prevention and Treatment. American Psychologist. Vol. 63, No. 2,  Wolak, J., Finkelhor, D. & Mitchell, K. (2004). Internet-initiated Sex Crimes against Minors: Implications for Prevention Based on Findings from a National Study. Journal of Adolescent Health. Vol. 35. No. 5.