Digitalizace a formáty souborů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Grafické formáty výukový text.
III/2 XVII AB
Téma č.2 Datové formáty grafiky, jejich specifika a možnost využití
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Webové formáty Bohumil Bareš. -1- Rozdělení grafických formátů  firemní (PSD, AI, FLA……)  univerzální (GIF, JPEG, TIFF, PNG…)  bitmapové (rastrové,
Formáty grafických souborů
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C11 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Počítačová.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia – Instalace přehrávače Bohumil Bareš.
Počítačová grafika, prezentace
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen v projektu Pořadové.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C12 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA VY_32_INOVACE_F3-03 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Počítačová grafika.
Užití skeneru.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Porovnání kodeků standardu MPEG 4
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Písemka. 01. pomocí minimálně 4 obrázků vysvětlete rozdíl mezi bitmapovou a vektorovou grafikou bitmapová grafika Vektorová grafika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Počítačová grafika a CAD 1 Ukládání obrázků do různých formátů.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Multimédia Žlutířová Eva.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Petr Novák
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Inf Formáty grafických souborů
Barvy v počítačové grafice
Transkript prezentace:

Digitalizace a formáty souborů

Digitalizace převod obrazu (z „analogového“ světa) do digitální podoby rozkouskování obrazu na dostatečně malé, dále nerozlišené pixely převod barvy každého pixelu na – obvykle trojici RGB – čísel ve dvojkové soustavě čím větší počet bitů, tím: přesnější rozlišení barev neznatelnější barevné přechody větší objem dat na jeden obrázek po digitalizaci možnost kopírování bez ztráty kvality

Digitalizace statický snímek pohyblivý obraz skener fotoaparát videokamera mobil … pohyblivý obraz animace statických snímků

Formáty statických snímků GIF pro jednoduché grafické objekty, ikony, loga, navigační prvky má 8 bitů = 256 barev umožňuje animaci čím více obrázek obsahuje spojitých jednobarevných ploch, tím je větší komprese dat čím je obrázek komplikovanější, tím je komprese menší a velikost souboru roste není vhodné používat pro obrázky s plynulými barevnými přechody např. obličeje pro použití na webu je vhodné používat tzv. bezpečné barvy - barvy z webové palety, zobrazují se vždy stejně

.gif .jpg

.gif 9,2 kB .jpg 95 kB

Formáty statických snímků JPEG nebo JPG používá se pro fotografie a grafiku s velkým množstvím barev a jejich odstínů nejčastější bitová hloubka je 24 bitů, což je asi 16,7 milionu barev neumožňuje animaci upravované fotografie v tomto formátu není vhodné otevírat znovu - při každém znovuotevření dochází ke zhoršení kvality

Formáty statických snímků PNG od jednoduchých ikon až po fotografie od méně než 8 bitů až po 24 bitů PNG má ve stejné kvalitě až 5 - 10x větší soubory než .jpg PNG je lepší než JPEG pro obrázky obsahující text, čárovou grafiku, čisté barevné plochy a ostré rozhraní barev

Formáty statických snímků TIFF, RAW, BMP jsou to formáty s  bezeztrátovou nebo s  minimální kompresí velké objemy dat (desítky MB na snímek) proti .jpg 3 až 5 x větší objem dat v PC bez ztráty ostrosti hran s možností řízení komprimačního procesu možnost libovolného počtu otevírání a ukládání snímku

Formáty pohyblivého obrazu statická ostrost (kolik x kolik bodů) pohybová ostrost (kolik snímků/s) barevná věrnost (gamut, nastavení bílé) datový tok zvukové stopy počet kmitočtový rozsah odstup signál - šum další pomocné záznamy

Stručný přehled videoformátů 1 YUY2 (4:2:2, 16 bitů/bod) - makropixel obsahuje dva body v jednom 32 bitovém slově - 2x Y a 1xUV, spolu s UYVY nejpoužívanější UYVY (4:2:2, 16 bitů/bod) - stejný jako YUY2, pouze s jiným sledem YUV složek CYUV (4:2:2, 16 bitů/bod) - stejný jako UYVY, pouze řazení řádků naopak - spodní řádek nejdříve V422 - stejný jako YUY2 Y41P (4:1:1, 12 bitů/bod) - makropixel obsahuje 8 pixelů ve 3 32-bitových slovech Y41T - stejný jak Y41P, ale nejnižší bit složky Y značí průhlednost Y42T - stejný jako UYVY, ale nejnižší bit složky Y značí průhlednost YUVP (4:2:2, 24 bitů/bod) - jako YUY2, ale s vyšším počtem bitů na bod UYVP (4:2:2, 24 bitů/bod) - jako UYVY, ale s vyšším počtem bitů na bod Y211 (2:1:1, 8 bitů/bod) - sampluje pouze každé druhé Y a každé čtvrté UV Y800 (8:0:0, 8 bitů/bod) - obsahuje pouze Y pro monochromatický obraz

Stručný přehled videoformátů 2 YV12 (4:1:1, 12 bitů/bod) - nejprve 8 bitů Y, následovaný 2x2 subsamplovaným UV v horizontálním i vertikálním směru, používá se u MPEG1/2 YVU9 (8:1:1, 9 bitů/bod) - nejprve 8 bitový Y následovaný 4x4 subsamplovaný UV I420 (4:1:1, 12 bitů/bod) - nejprve 8 bitový Y následovaný 2x2 subsamplovaný UV IYUV - shodný s I420 Y800 (8:0:0, 8 bitů/bod) - obsahuje pouze Y pro monochromatický obraz

Stručný přehled videoformátů 3 RGBx, kde x je z (1, 4, 8, 16, 24, 32) číslo udává počet bitů na 1 barevý bod pro RGB1 je obraz černobílý RGB4 - 16 barev RGB8 - 256 barev, atp. Převod RGB na YUV UY = 0,257 * UR + 0,504 * UG + 0,098 * UB + 16 RGBA, počet bitů 16 nebo 32 Podobně jako RGB, navíc je aplpha kanál

Stručný přehled videoformátů 4 AVI, VCD, SVCD, DVD DVD - může být chráněné šifrováním. Záznam, který sami nahrajeme ale nešifrujeme VCD, SVCD - z důvodu menšího počtu opravných kódů používaných na médiích VCD a SVCD se nemusí podařit video získat zpět v nezměněné nebo nepoškozené formě. Prakticky se to spíš málo kdy podaří všechny formáty - pokud je video v nízké kvalitě, v nízkém rozlišení nebo s nízkým počtem snímků za sekundu, již nelze nijak zlepšit VCD, SVCD, DVD a AVI může mít nízký počet klíčových snímků, což je nevhodné pro střih, nicméně použitelné

Stručný přehled videoformátů 5 Digital8, MiniDV, DV, iLink, FireWire, IEEE 1394, DVCAM, DVCPRO, Digital8, D-9, DVCPRO50 HD 1920 x 1080 MPEG1, MPEG2, MPEG3, Microsoft MPEG-4 v1, v2 a v3, DivX 4, DivX 5, XviD a další RAW HuffYUV, Indeo® Video 5.10, Microsoft H.261 a H.263, Microsoft Video 1, MJPEG WMV, ASF, Quicktime, DivX 3.11a Alpha, DivX 4, DivX 5, XviD atd.

Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Elektronika http://www.idif.cz/cs/index.php http://www.fotografovani.cz http://www.paladix.cz