BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ 2.pol. 16.stol. - pol. 18. stol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
První představitelé impresionismu
BAROKNÍ UMĚNÍ A3V Mgr. Jitka Nováková
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
nizozemské malířství 17. století
E C C E H O M O ABRAHA M BLOEMAERT * Gorinchem Utrecht 1651.
Baroko.
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Evropské barokní malířství Rembrandt 2. část
Nizozemští krajináři 17.století
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Itálie Francie Španělsko
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
SYMBOLISMUS konec 19. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kubismus I. Polovina 20. století.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Německé renesanční malířství
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Barokní umění.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Evropské barokní malířství Barokní radikalismus
Rembrandt van Rijn
BAROKO století.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
JAN VERMEER van DELFT Alena Štěpánková.
Realismus.
Test znalostí na neznámých reprodukcích.  Smyslem tohoto testu je nejenom prověřování doposud načerpaných vědomostí, ale zároveň zábavnou formou zkouška.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
Baroko Malířství Společnost.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
Nizozemské malířství 17. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Impresionisté figurativního malířství
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Baroko ve Španělsku a Anglii
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Rembrandt (Rembrandt Harmenszoon van Rijn )
Jan Vermeer van Delft MgA. Lukáš Psík
Museo del Prado.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy: ZŠ Průhonice
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc
Michelanagelo Merisi zv. Caravaggio
BAROKO významní představitelé
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Výtvarné umění starověkého Egypta
Transkript prezentace:

BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ 2.pol. 16.stol. - pol. 18. stol.

podobné estetické principy jako sochařství dramaticky vystupňované kompozice silný emoční náboj, expresivita, až tvarové deformace šerosvit – valérová malba, kde prostor a objem jsou tvořeny kontrastem světla a stínu – tajemno, duchovní rozměr temnosvit – barokní šerosvit, který je až nepřirozený Malířství

Hlavní předstvitelé Caravaggio Diégo Velásquez holandské (vlámské) zátiší – Willem Claesz – Frans Snyders holandská krajina – Jacob van Ruisdael Rembrandt van Rijn Peter Paul Rubens Vermeer van Delft Antoon van Dycke George de La Tour Frans Hals Jacob Joardaens

Caravaggio vl. jm. Michelangelo Merisi zakladatel it. barokního realismu v dramatických náboženských výjevech – využití světelných kontrastů velmi temperamentní, časté konflikty se zákonem (výtržnosti, souboje) náměty: – autoportrét – náboženské náměty kresba podle skutečných modelů, lidí z ulice – obviňován ze zesvětštění námětů nedrží se přesně Bible

Nemocný Bacchus

Ukřižování sv. Petra až syrový realismus osvětlení v obraze – imaginární reflektor osvětlující hl. Postavy TENEBRISMUS – pozadí se ztrácí v temné cloně

Salome s hlavou sv. Jana Křtitele

David s hlavou Goliáše

Judita popravující Holofernése

Meditující sv.Jeremiáš

Diégo Velásquez dvorní malíř španělského krále oficiální portréty královského rodu, dvorních šašků a trpaslíků realismus v portrétech (bez idealizace a přikrášlování) mytologické náměty zasazené do prostředí

Infantka Margarita

Dvorní dámy (La meninas)

Portréty dvorních trpaslíků

Kapitulace pevnosti Breda

Venušina toaleta Venuše sedí zády k divákovi, její obličej vidíme pouze v zrcadle, je celá nahá je to jediný akt ve španělském malířství 17. století, jelikož v této době bylo Španělsko velmi ortodoxní zemí, proto se akty nemalovaly

Prodavač vody Švadlena

Francisco Goya španělský malíř na hranici mezi barokním a moderním uměním Podobizny – průnik do nitra portrétovaného v důsledku mrtvice ohluchl – sužovaly ho hrůzné představy ďáblů, sabatů, vraždění a obrů - náměty jeho obrazů – některé přímo na stěny svého domu (Dům hluchého) grafické listy – Rozmary – Hrůzy války – Nesrovnalosti kritika hlouposti, pověrčivosti, dogmatičnosti, zaslepenosti, malosti, protesty proti vraždění

Saturn

Oblečená Maja Nahá Maja

Holandské (vlámské) zátiší zátiší složená z předmětů denní potřeby malovaná v jednom tónu 2. pol. 17. stol. - zátiší barevnější a bohatší (stříbrné konvice, sklenky, poháry) holandská zátiší – překypuje květinami a ovocem, zvířaty vlámské zátiší – velmi uměřená

Willem Claesz

Frans Snyders

Willem Kalf

Holandská krajina zachycení skutečné, neidealizované holandské krajiny Jan van Goyen – hnědavé, málo barevné obrazy – pruh země s pohledem na město Jacob Ruisdael – Barevnější a romantičtější

Jan van Goyen

Jacob van Ruisdael

Rembrandt van Rijn asi největší barokní malíř vůbec oženil se se Saskií (velké věno) vášnivý sběratel umění šerosvit, mistrovské používání barvy náměty: skupinové portréty – Anatomie doktora Tulpa – Noční hlídka intimní portréty – Hendrikje autoportréty náboženské, biblické mytologické

Autoportréty

Anatomie doktora Tulpa

Saskie

Noční hlídka skupinový portrét sdružení arkebuzníků

Danae

Útok na Rembrandtovu Danae V sobotu do petrohradské Ermitáže spolu s výpravou prišel muž, který se zeptal pracovnic muzea, který z obrazů je v tomto sále nejvzácnější. Potom přišel k Danaé a vytáhl spod pláště lahvičku, hodil ji přímo do středu plátna. Barba se okamžitě začala nadouvat, měnit barvu - ve skleničke byla kyselina sírová. Záškodník vytáhl také nůž a stačil dvakrát obraz proříznout. Pozdější expertíza uznala muže za šíleného. Byl jím občan Litvy Bronus Majgis, který svůj čin odůvodnil politickými motivy. Zasáhnutých bylo 27% plochy plátna. Mnoho expertů nevěřilo, že záchrana obrazu je ještě možná. Pracovníci Ermitáže okamžitě v ten den začali se záchrannými prácemi podle metodologie Ermitáže. Byla sestavena komise z největších ruských specialistů, která se rozhodovala mezi třemi možnostmi: vystavit obraz v takovém stavu, v jakém je, udělat kopii celého obrazu a nebo ho restaurovat. Rozhodli se pro nejtěžší řešení: restaurování. Restaurování obrazu trvalo 12 let a byly při něm použity unikátní postupy.

Peter Paul Rubens malíř a diplomat v jedné osobě kypré ženské postavy teplé tóny barokních ženských těl citlivý vztah k životu a jeho krásám, kt. oslavoval vlastní dílna šíře námětů: – portréty – mytologické náměty – náboženské náměty – akty – žánry – lovecké scény – historické náměty – návrhy na gobelíny

Únos dcer Leukippových

Paridův soud

Tři Grácie

Zuzana v lázni

Helena Fourmentová s dětmi - jedny z Rubensových nejlepších obrazů

Vermeer van Delft za života uznáván X existenční problémy námět: prostý interiér s oknem na L straně (odtud proudí přirozené světlo) a dívka, kt. Si čte, píše dopis, nalévá mléko, zapíná si perlový náhrdelník, paličkuje, hraje na hudební nástroj atd. Ateliér Hodina hudby barevnost sv. modrá, žlutá, bílá Malá ulice v Delftu – patří k nejlepším krajinám hol.malířství

Mlékařka Ateliér

Ulice v Delftu Pohled na Delft

Stále živý obraz.... Vermeer fotografie fotorealismus

Michal Ožibko

Antoon van Dycke autoportrét kultivované, elegantní podobizny učil se v dílně u Rubense

Georges de La Tour jedinečná práce se světlem svíčky, která osvětluje osoby, prosvítá skrz kůži

Frans Hals portrétista ovlivněn Rubensem skupinové portréty – okamžitý dojem – lidé, kt. jedí, pijí, smějí se později zklidnění, omezuje se barevnost zobrazení typů Cikánka Čarodějnice Maur Piják hluboké a pravdivé portréty Veselý piják

Jacob Jordaens pracoval v malířské dílně u Rubense malířský styl podobný Rubensovu, ale Jordaens používal výraznější ztvárnění šerosvitu a hustší barvy po Rubensově smrti převzal i jeho významné zakázky a stal se nejvyhledávanějším malířem Antverp původně katolík, přestoupil ke kalvinismu široký tematický záběr: oltáře, portréty a žánrové a mytické výjevy, akvarely, návrhy pro tapisérie a rytiny, rozsáhlé žánrové scény pijáckých večírků

Oslava fazolového krále

Portrét dcery Anny Kateřiny Prométeus

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Černá, M.: Dějiny výtvarného umění. Idea servis, Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Internet jako zdroj obrázků