BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ 2.pol. 16.stol. - pol. 18. stol.
podobné estetické principy jako sochařství dramaticky vystupňované kompozice silný emoční náboj, expresivita, až tvarové deformace šerosvit – valérová malba, kde prostor a objem jsou tvořeny kontrastem světla a stínu – tajemno, duchovní rozměr temnosvit – barokní šerosvit, který je až nepřirozený Malířství
Hlavní předstvitelé Caravaggio Diégo Velásquez holandské (vlámské) zátiší – Willem Claesz – Frans Snyders holandská krajina – Jacob van Ruisdael Rembrandt van Rijn Peter Paul Rubens Vermeer van Delft Antoon van Dycke George de La Tour Frans Hals Jacob Joardaens
Caravaggio vl. jm. Michelangelo Merisi zakladatel it. barokního realismu v dramatických náboženských výjevech – využití světelných kontrastů velmi temperamentní, časté konflikty se zákonem (výtržnosti, souboje) náměty: – autoportrét – náboženské náměty kresba podle skutečných modelů, lidí z ulice – obviňován ze zesvětštění námětů nedrží se přesně Bible
Nemocný Bacchus
Ukřižování sv. Petra až syrový realismus osvětlení v obraze – imaginární reflektor osvětlující hl. Postavy TENEBRISMUS – pozadí se ztrácí v temné cloně
Salome s hlavou sv. Jana Křtitele
David s hlavou Goliáše
Judita popravující Holofernése
Meditující sv.Jeremiáš
Diégo Velásquez dvorní malíř španělského krále oficiální portréty královského rodu, dvorních šašků a trpaslíků realismus v portrétech (bez idealizace a přikrášlování) mytologické náměty zasazené do prostředí
Infantka Margarita
Dvorní dámy (La meninas)
Portréty dvorních trpaslíků
Kapitulace pevnosti Breda
Venušina toaleta Venuše sedí zády k divákovi, její obličej vidíme pouze v zrcadle, je celá nahá je to jediný akt ve španělském malířství 17. století, jelikož v této době bylo Španělsko velmi ortodoxní zemí, proto se akty nemalovaly
Prodavač vody Švadlena
Francisco Goya španělský malíř na hranici mezi barokním a moderním uměním Podobizny – průnik do nitra portrétovaného v důsledku mrtvice ohluchl – sužovaly ho hrůzné představy ďáblů, sabatů, vraždění a obrů - náměty jeho obrazů – některé přímo na stěny svého domu (Dům hluchého) grafické listy – Rozmary – Hrůzy války – Nesrovnalosti kritika hlouposti, pověrčivosti, dogmatičnosti, zaslepenosti, malosti, protesty proti vraždění
Saturn
Oblečená Maja Nahá Maja
Holandské (vlámské) zátiší zátiší složená z předmětů denní potřeby malovaná v jednom tónu 2. pol. 17. stol. - zátiší barevnější a bohatší (stříbrné konvice, sklenky, poháry) holandská zátiší – překypuje květinami a ovocem, zvířaty vlámské zátiší – velmi uměřená
Willem Claesz
Frans Snyders
Willem Kalf
Holandská krajina zachycení skutečné, neidealizované holandské krajiny Jan van Goyen – hnědavé, málo barevné obrazy – pruh země s pohledem na město Jacob Ruisdael – Barevnější a romantičtější
Jan van Goyen
Jacob van Ruisdael
Rembrandt van Rijn asi největší barokní malíř vůbec oženil se se Saskií (velké věno) vášnivý sběratel umění šerosvit, mistrovské používání barvy náměty: skupinové portréty – Anatomie doktora Tulpa – Noční hlídka intimní portréty – Hendrikje autoportréty náboženské, biblické mytologické
Autoportréty
Anatomie doktora Tulpa
Saskie
Noční hlídka skupinový portrét sdružení arkebuzníků
Danae
Útok na Rembrandtovu Danae V sobotu do petrohradské Ermitáže spolu s výpravou prišel muž, který se zeptal pracovnic muzea, který z obrazů je v tomto sále nejvzácnější. Potom přišel k Danaé a vytáhl spod pláště lahvičku, hodil ji přímo do středu plátna. Barba se okamžitě začala nadouvat, měnit barvu - ve skleničke byla kyselina sírová. Záškodník vytáhl také nůž a stačil dvakrát obraz proříznout. Pozdější expertíza uznala muže za šíleného. Byl jím občan Litvy Bronus Majgis, který svůj čin odůvodnil politickými motivy. Zasáhnutých bylo 27% plochy plátna. Mnoho expertů nevěřilo, že záchrana obrazu je ještě možná. Pracovníci Ermitáže okamžitě v ten den začali se záchrannými prácemi podle metodologie Ermitáže. Byla sestavena komise z největších ruských specialistů, která se rozhodovala mezi třemi možnostmi: vystavit obraz v takovém stavu, v jakém je, udělat kopii celého obrazu a nebo ho restaurovat. Rozhodli se pro nejtěžší řešení: restaurování. Restaurování obrazu trvalo 12 let a byly při něm použity unikátní postupy.
Peter Paul Rubens malíř a diplomat v jedné osobě kypré ženské postavy teplé tóny barokních ženských těl citlivý vztah k životu a jeho krásám, kt. oslavoval vlastní dílna šíře námětů: – portréty – mytologické náměty – náboženské náměty – akty – žánry – lovecké scény – historické náměty – návrhy na gobelíny
Únos dcer Leukippových
Paridův soud
Tři Grácie
Zuzana v lázni
Helena Fourmentová s dětmi - jedny z Rubensových nejlepších obrazů
Vermeer van Delft za života uznáván X existenční problémy námět: prostý interiér s oknem na L straně (odtud proudí přirozené světlo) a dívka, kt. Si čte, píše dopis, nalévá mléko, zapíná si perlový náhrdelník, paličkuje, hraje na hudební nástroj atd. Ateliér Hodina hudby barevnost sv. modrá, žlutá, bílá Malá ulice v Delftu – patří k nejlepším krajinám hol.malířství
Mlékařka Ateliér
Ulice v Delftu Pohled na Delft
Stále živý obraz.... Vermeer fotografie fotorealismus
Michal Ožibko
Antoon van Dycke autoportrét kultivované, elegantní podobizny učil se v dílně u Rubense
Georges de La Tour jedinečná práce se světlem svíčky, která osvětluje osoby, prosvítá skrz kůži
Frans Hals portrétista ovlivněn Rubensem skupinové portréty – okamžitý dojem – lidé, kt. jedí, pijí, smějí se později zklidnění, omezuje se barevnost zobrazení typů Cikánka Čarodějnice Maur Piják hluboké a pravdivé portréty Veselý piják
Jacob Jordaens pracoval v malířské dílně u Rubense malířský styl podobný Rubensovu, ale Jordaens používal výraznější ztvárnění šerosvitu a hustší barvy po Rubensově smrti převzal i jeho významné zakázky a stal se nejvyhledávanějším malířem Antverp původně katolík, přestoupil ke kalvinismu široký tematický záběr: oltáře, portréty a žánrové a mytické výjevy, akvarely, návrhy pro tapisérie a rytiny, rozsáhlé žánrové scény pijáckých večírků
Oslava fazolového krále
Portrét dcery Anny Kateřiny Prométeus
Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…
Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Černá, M.: Dějiny výtvarného umění. Idea servis, Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Internet jako zdroj obrázků