prof. Iva Stuchlíková, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologické směry Psychologie.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Úvod do psychologie přednášející: Mgr. Alena Nohavová, Ph.D.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Psychologie 1 KKI/PSFA1 FTK UP Olomouc
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
1: Předmět a význam psychologie
Obecná psychologie II
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Aplikovaná psychologie
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociální psychologie
Duševní zdraví a psychohygiena
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI PaedDr.Emil Hanousek,CSc
Skupinové interview (Focus group)
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Dějiny psychologie Strukturalismus.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Obecná psychologie I a II
Teorie vzdělávání dospělých
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Úvod do psychologie
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Metodologické orientace
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Úvod do psychologie Barbara Caková Carl Rogers – Sposob bytia.
Výzkumné metody v psychologiI
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D.
Psychologie – úvodní informace PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. konzultační hodiny:St: 12:00 – 13:30 Čt: 9:30 – 11:00 č.108 studijní materiály.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Přednáška č. 1 a 2 Čím se psychologie může zabývat Historie psychologie Základní psychologické směry a obory Obecná a vývojová psychologie 2015/16.
Epidemiologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Úvod do psychologie Úvod do psychologie - cíle podnítit zájem Osvojení vědeckého způsobu uvažování (zdravý rozum x vědecká metoda) Jazyk vědy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Teorie vzdělávání dospělých
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Nevědomí.
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

prof. Iva Stuchlíková, CSc. Úvod do psychologie ψ prof. Iva Stuchlíková, CSc.

Seznam přednášek 1. Psychologie jako věda 2.   Biologická a sociokulturní determinace psychiky 3.   Senzorické procesy, vnímání 4.   Představy a fantazie, denní snění 5.   Vědomí, změněné stavy vědomí 6.   Učení 7.   Paměť 8.   Myšlení a řeč 9.   Emoce 10. Motivace 11. Schopnosti, inteligence

Požadavky a Zkouška zkouška písemná znalostní test část výběr z nabídnutých variant odpovědí část vlastní formulace na rozsáhlejší otázku

Literatura Základní literatura: Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004 Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J. (1995). Psychologie. Praha: Victoria Publishing Cumminsová, D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál Hill, G. (2005). Moderní psychologie,. Praha: Portál   Doporučená literatura: Kern, H., Mehlová, Ch., Nolz, H., Peter, M., Winterspergerová, R. (1999). Přehled psychologie. Praha: Portál Vágnerová, M.: Základy psychologie. Karolinum, Praha, 2004. Další prameny: Hartl, P., Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál Koukolík, F. (1997). Kniha o Evě a Adamovi. Praha: Makropulos Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál Howard, P.J. (1998). Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portál Nakonečný, M. (1998). Encyklopedie psychologie, Praha: Academia

1: Psychologie jako vědní obor ψ 1: Psychologie jako vědní obor

Struktura přednášky Představení psychologie Počátky psychologie jako samostatné disciplíny Psychologie jako věda Výzkumné přístupy

Představení psychologie Co je psychologie? Vědecké zkoumání chování a prožívání (chování a mentálních procesů). Psychologie používá kritického myšlení a je vědecká. Pseudopsychologie (e.g., new age, parapsychologie) jsou NEvědecké.

Promyslete si: Proč studovat psychologii? Psychologie nám pomáhá vědecky vyhodnotit běžná laická přesvědčení a opravit mylná pojetí toho jak probíhá lidské chování a mentální procesy. Například – která z následujících tvrzení jsou správná a která nesprávná?

Správně nebo nesprávně? Reklamy často používají podprahového přesvědčování Očité svědectví je často nespolehlivé Podobnost je jeden z nejlepších prediktorů dlouhodobého vztahu Je-li více přihlížejících, je při nehodě se větší šance, že někdo z nich pomůže N A

Čtyři hlavní cíle psychologie: Deskripce - popis: říká nám „co“ probíhá Vysvětlení: říká “proč” k chování nebo mentálnímu procesu dochází Predikce - předpověď: určuje podmínky za nichž se pravděpodobně určité chování nebo mentální procesy objeví Změna: využívání psychologického poznání k zabránění nežádoucímu chování či podpoře žádoucích cílů

Počátky psychologie jako vědního oboru Wilhelm Wundt Strukturalismus: hledání základních stavebních jednotek, neboli struktur mysli cestou introspekce (W. Wundt a E.B.Titchener) Funkcionalismus: studoval jak mysl mind funguje při adaptaci organismu na prostředí ve kterém se nalézá o (W. James)

Počátky psychologie (pokrač.) Psychoanalytický/ Psychodynamický přístup: nevědomé procesy a nerozřešené konflikty z minula Sigmund Freud

Počátky psychologie (pokrač.) Behavioristický přístup: objektivní, pozorovatelné vlivy prostředí ovlivňují zjevné (pozorovatelné) chování (J.B. Watson, I.P. Pavlov, B.F. Skinner) B.F. Skinner

Počátky psychologie (pokrač.) Kognitivní přístup: mysl jako zpracovávání informací (vnímání=percepce, mentální reprezentace, myšlení, rozhodování)

Počátky psychologie (pokrač.) Humanistický přístup: svobodná vůle, sebeaktualizace a přirozená tendence k růstu C.R. Rogers A. H. Maslow

Počátky psychologie (pokrač.) Neurovědecký/ neurobiologický přístup: genetické a další biologické procesy v mozku a dalších částech nervového systému

Počátky psychologie (pokrač.) Evoluční přístup: přirozený výběr, adaptace a evoluce Sociokulturní přístup: sociální interakce a kulturní determinace

Psychologie současnosti - propojování přístupů Biopsychosociální model lidské psychiky (i spirituální dimenze) : kombinuje všechny předešlé hlavní přístupy

Výzkum v psychologii základní: získávání základního vědeckého poznání oboru aplikovaný : navržený k řešení konkrétních problémů

Výzkumné strategie a výzkumné metody Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum

Výzkumné strategie a výzkumné metody 4 klíčové výzkumné strategie: Experimentální Deskriptivní Korelační Biologická

4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): 1. Experimentální výzkum: pečlivě kontrolovaná vědecká procedura, která manipuluje s proměnnými, aby umožnila zjistit příčiny a následky

Experiment (pokrač.) : Klíčové rysy experimentu: nezávislá proměnná (faktor, který měníme) versus závislá proměnná (faktor, který je měřen) experimentální skupina (zasahuje se do průběhu dějů) versus kontrolní skupina (děj probíhá bez zásahu)

Experiment (pokrač.) : Zvyšuje sledování násilí v TV agresivitu? jedině experiment může určit co je příčinou a co následkem.

4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): Descriptivní výzkum: pozorování a zaznamenávání chování bez vytváření kauzálních (příčinných) interpretací

Deskriptivní výzkum (pokrač.): 3 typy of deskriptivního výzkumu: pozorování v přirozených podmínkách (strukturované nebo ne) strukturované pozorování vzorku populace případové studie (intenzivní zkoumání 1 účastníka, hluboké zkoumání souvislostí jednotlivého případu)

4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): Korelační výzkum: pozorování nebo měření (bez přímého zasahování) dvou nebo více proměnných se záměrem zjistit vztahy mezi nimi

Korelační výzkum (pokrač.) Pozitivní korelace: dvě proměnné se „mění“ ve stejném směru

Korelační výzkum (pokrač.) Negativní korelace: dvě proměnné se „mění“ v opačném směru

Korelační výzkum (pokrač.) nulová korelace: mezi proměnnými není žádný vztah, když se hodnoty jedné zvýší, mohou hodnoty druhé být jakékoli

Korelační výzkum (pokrač.)

Korelační výzkum (pokrač.) Je zřejmé, proč korelace nemůže nikdy určit příčinu a následek?

4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): 4. Biologický výzkum: vědecké zkoumání mozku a tělesných funkcí, jež ovlivňují duševní procesy

Pamatujete si ? Připomeňte si. Které hlavní přístupy k předmětu psychologie si vybavujete? Umíte je charakterizovat? Proč je experiment jedinou cestou k určení příčiny a následku? Jaký je rozdíl mezi pozitivní a negativní korelací?