Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2040.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
Advertisements

Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám
(Literární výchova - 7. ročník)
Rozvoj rodové společnosti
PC – další počítače notebook mobilní telefon kapesní počítač superpočítač.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Systémový software Aplikační software
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
č. 12 – Vesmír a Země, planeta Země
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
č. 14 – Planeta Země, svět na mapě - povrch
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
č. 2 – Hranice státu ČR a Evropa
Prostředí počítače Složky Soubory. Prostředí počítače Složky Soubory.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
4-ČR- POLOHA, ROZLOHA, SOUSEDNÍ STÁTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou: A. Strádalová, Mgr. D. Nováková. Vytvořeno dne.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ICT VL Asie 5.R. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět
JAPONSKO země vycházejícího slunce Alžběta Ambrožová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Historické památky v Lokti Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Kulturní rostliny – zelenina, ovoce, krmivo
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_419, 21. sada, Přírodověda
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DOBA ŽELEZNÁ STĚHOVÁNÍ NÁRODŮ 800 PŘ. N. L.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Piktogramy – co je to?.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Příprava na výkon povolání
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název: Naše bájné pověsti Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Tradiční čínská opera

Čínská opera je označení pro hudebně - dramatické umění, které se v průběhu staletí vyvinulo v Číně. Na rozdíl od evropské opery vznikla čínská opera v lidových kruzích a uměním nejvyšší společnosti se stala teprve později. Existuje celá řada žánrů čínské opery, odlišených především regionálně, z nichž nejznámější je pekingská opera – někdy také označovaná jako „tradiční čínská opera“.

obr.4

Pekingská opera baví své příznivce už více než dvě stě let. Do hlavního města přišla z jihu a stala se národním symbolem. Otestovaná vybraným vkusem císařských dynastií překonala všechny ostatní opery, kterých je v Číně asi tolik jako místních nářečí. Její herci se prostřednictvím zpěvu, mimiky, dialogu, akrobatických kousků a tance snaží obecenstvu sdělit nějaký příběh.

obr.1

Pekingská neboli čínská opera je nejrozšířenějším typem čínského divadla vůbec. Je svými principy založena trošku odlišně od toho, čemu jsme přivykli na jevištích západního světa. Představení spojuje vysoce stylizované herectví, zpěv, dialogy, pantomimu, tanec či dokonce bojové umění. Jeho součástí jsou barevné kostýmy a křiklavé masky, které si malují i mužští herci.

Na rozdíl od evropského divadla zde ovšem samotné kostýmy a masky jednotlivých protagonistů hrají daleko větší roli a vystihují charakter jejich postav. Naproti tomu, jedinými povolenými kulisami jsou stolek a dvě židle, které mohou podle potřeby zastávat i roli jiných staveb (např. mostu apod.).

Žlutá barva oděvu například symbolizuje královský rod, červená zase státního úředníka – symbolem muže je mocný drak, ženský šat často zdobí bájný fénix. Obyčejný pracující lid pak nosí praktickou černou, která se v prachu cest a polí tak snadno nezašpiní.

obr.2 obr.3

Ještě nápadnější jsou mnohdy děsivé masky a make-up, které však zase naznačují povahu postavy. Divadelní líčení je velmi složité umění. Tady červená značí upřímnost, bílá se objevuje na tváři úskočných postav. Jelikož čínské mytologii není cizí přeměna člověka ve zvíře, objevují se i různé zvířecí masky a kostýmy. Tady červená značí upřímnost, bílá se objevuje na tváři úskočných postav. Jelikož čínské mytologii není cizí přeměna člověka ve zvíře, objevují se i různé zvířecí masky a kostýmy. Zajímavé fotografie líčení můžete vidět zde zde

Neoddělitelnou součástí čínské opery je malý orchestr, který dodává představení správnou atmosféru. Na speciálních nástrojích - čínské viole, bubnech, cimbálu - musí hudebníci přesně sledovat pohyby účinkujících. Vyjádření dějové linky je také odlišné od evropského zvyku. Salta, skoky, akrobatické výkony jsou naprostou samozřejmostí.

Je jisté, že takové herecké výkony vyžadují od herců opravdu plné nasazení a hlavně dlouholetou přípravu. Například na Taiwanu děti, které chtějí být herci čínské opery, už v 8-10 letech začínají osmileté studium na Národní akademii dramatických umění. A tak, i když se nám, Evropanům, na první pohled a poslech může zdát čínská opera jen nesrozumitelným "mňoukáním a břinkáním", vězte, že je to opravdu umění

Tradiční čínské operní divadlo obr.5

The Beijing Opera

Hvězdami mohou být i dětští protagonisté

A ještě do třetice

Kulturní revoluce spojená s nástupem komunistické nadvlády čínskou operu téměř zničila – podobně jako řadu tradic čínského lidu. Naštěstí v zemi žlutého draka je stále mnoho nadšenců, kteří umění svých předků oživili a zachovali i pro další generace.

Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ o o Autor : Renata Smyčková, ZŠ a MŠ Nová, Ústí n. L. o o Období vytvoření výukového materiálu: březen 2012 o o Vzdělávací obor: Člověk a umění o o Anotace: Prezentace určená pro seznámení s čínskou operou o o Očekávaný výstup: žák poznává historii i současnost ale také specifika čínské opery. Sleduje a hodnotí ukázky. Vnímá a uvědomuje si multikulturnost našeho světa a nutnost úcty k ní. o o Jazyk: Čeština

Použité zdroje: Wikipedie – otevřená encyklopedie Zdroje obrázků: 1. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 2. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 3.[cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 4. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 5.[cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: