HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia Hudební formy Opera HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II
Základní pojmy Opera - hudební drama Opera seria - „vážná“ , hudba stojí v popředí Opera buffa - s komickými prvky Árie - uzavřené pěvecké číslo Ouvertura - předehra Dějství - jednání Libreto - text opery
Vznik opery Kolem roku 1600; baroko Florentská camerata – odkaz na řeckou monodii Claudio Monteverdi (1567-1643) - obr. č. 1 Opera „Orfeo“ - poprvé 1607 v Mantově Duchovní hudba Opery a balety – výrazná charakteristika postav Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=c6tD6hFTqXE Obr. č. 1
Neapolská opera Konec 17. a první polovina 18. století; Itálie Alessandro Scarlatti (1660-1725) Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) Opera seria, opera buffa Dominuje belcanto – později zpěváci-kastráti Bohatá orchestrální partitura Velkolepé jevištní akce Kostýmy – soudobý módní oděv Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=z4wsUXN_esM
Významní mistři a reformátoři Christoph Willibald Gluck Wolfgang Amadeus Mozart Richard Wagner
Christoph Willibald Gluck 1714-1787; Německo; klasicismu Návrat k myšlenkám Florentské cameraty Hudba se podřizuje textu Charakterizuje postavy a situace Odstranil virtuózní zpěv Sbor i balet se zapojuje do děje Předehra souvisí s dějem Obr. č. 2
Wolfgang Amadeus Mozart 1756-1791; Německo; klasicismus Obr. č. 3 Singspiel – mluvené dialogy, písně, árie Text se musí podřídit hudbě Výrazná práce s dynamikou Obměna orchestru Charakteristika postav a dějů Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=dK1_vm0FMAU
1813-1883; Německo; romantismus Richard Wagner 1813-1883; Německo; romantismus „Oper und Drama“ 1851 Gesamtkunstwerk – sloučení všech druhů umění Ouvertura před každým dějstvím Nepřetržitý proud hudby Příznačný motiv Ukázka http://www.youtube.com/watch?v=YWqxmahLnwY Obr. č. 4
Test Kdy vznikla opera? Jaká je její základní „stavba“ Charakterizuj árii a ouverturu? V čem spočívá Gluckova reforma? Vysvětli pojem „Gesamtkunstwerk“.
Poslechový test G. F. Händel: opera Xerxes, árie Ombra mai fu W. A. Mozart: opera Don Giovanni, árie Comtura Pojmenuj typický barokní nástroj, který hraje basso continuo? K čemu slouží v baroku melodické ozdoby? Do jakého hlasu zařadíš part Dona Giovanniho a Comtura?
Seznam použitých fotografií Obr. č. 1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Claudio_Monteverdi Claudio Monteverdi na obraze Bernarda Strozziho Obr. č. 2 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Christoph_Willibald_Gluck Portrét od Josepha Duplesise, (Kunsthistorisches Museum, Vídeň) Obr. č. 3 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart Portrét od Johanna Nepomuka della Croce, okolo 1780. Obr. č. 4 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Richard_Wagner
Hudební formy - opera Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ FORMY Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_12 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro výklad vývoje hudební formy – opery. Zahrnuje ukázky děl a fotografie nejvýznamnějších reformátů . Je součástí celku, který je věnován hudebním formám . V závěru je připraven test, který prověří základní pojmy z této oblasti. Součástí testu je i poslechová část, ve které lze prověřit i znalosti z předcházejících kapitol. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN 80-7106-238-3 Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.