Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Sociální skupiny Označení materiálu:
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Prenatální období Škola:
Fetální období.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Oplodnění (početí) a nitroděložní vývoj
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
VÝVOJ JEDINCE.
Digitální učební materiál
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_702.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Rozmnožovací sousta va Popis a funkce rozmnožovací soustavy
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Rozmnožovací soustava
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie Prenatální období.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ovulační a menstruační systém
Vývoj člověka Ontogeneze.
Období lidského života
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Prenatální období Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY. SP4. 811 Datum vytvoření: 29. 3. 2013 Vzdělávací oblast: Psychologie Ročník: Sociálněsprávní činnost – 4. ročník Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Psychologie. Učební materiál pro výuku předmětu psychologie. Prezentace k vysvětlení nových témat z oblasti vývojové psychologie – prenatální období.

Metodické pokyny Jedná se o prezentaci v programu PowerPoint, v jejíž první části je zpracována teorie k danému učivu. Text je vhodný k výkladu při probírání nové látky na téma prenatální období. Druhá část DUMu obsahuje otázky k procvičení. Ve výuce je možná samostatná i skupinová práce. K použití DUMu ve výuce je zapotřebí PC s programem PowerPoint a dataprojektor.

Zdroje LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998, 343 s., obr. ISBN 80-716-9195-X. KOPECKÁ, Ilona. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-802-4738-758. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-717-8308-0.

Zdroje http://www.miminka2008.estranky.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.miminka2008.estranky.cz/clanky/tehotensky-kalendar/osmy-tyden.html http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Embryo,_8_cells.jpg http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Human_Embryo_-_Approximately_8_weeks_estimated_gestational_age.jpg

Zdroje https://www.google.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: www.google.cz/search?as_st=y&tbm=isch&hl=cs&as_q=prenatální+období&as_epq=&as_oq=&as_eq=&cr=&as_sitesearch=&safe=images&tbs=sur:f#facrc=_&imgdii=_&imgrc=bsFjI-PY3rsxgM%253A%3Boe5fbqnLSUUfDM

Prenatální období Období od početí do porodu. Trvá přibližně 40 týdnů +/- 2 týdny. Pokud se dítě narodí před ukončeným 37. týdnem, hovoříme o něm jako o předčasně narozeném, nedonošeném. V současné době je hranice přežití narozeného dítěte 24. týden.

Prenatální období Obr. č. 1

Prenatální období - stadia Blastemové Embryonální Fetální

Prenatální období – stadium blastemové Blastemové stadium: začíná oplozením, pokračuje rýhováním vajíčka, které putuje vejcovodem do dělohy. Uhnízdění blastocytu trvá přibližně 3 týdny. Rovněž již koncem 3. týdne vzniká nervová trubice jako základ nervového systému. Obr. č. 2

Prenatální období – stadium embryonální Během embryonálního období se vytvářejí všechny hlavní orgánové základy. Vymezuje se od 1. úderu srdce (koncem 3. týdne) do ukončení organogeneze (vývoje orgánových základů). Trvá tedy od 4. do 12. týdne. Na konci období měří embryo asi 9 cm, jsou vytvořeny končetiny, včetně prstů. Vzhledem k rychlému růstu je embryo velmi citlivé na škodlivé vlivy, které mohou být příčinou závažných vývojových vad.

Prenatální období – stadium embryonální Obr. č. 3

Prenatální období – stadium fetální Fetální období je charakteristické dokončováním vývoje orgánů, které dozrávají a postupně začínají plnit svou funkci. Trvá od 12. týdne po narození. Fétus – plod žije v plodové vodě. Matka začíná pociťovat pohyby plodu přibližně od 16. týdne.

Prenatální období – stadium fetální Stručný přehled vývoje chování plodu: 3 měsíc: sací pohyby, na podráždění odpovídá sevřením prstů, pohybuje hlavičkou, rukama, nohama i trupem. 4. měsíc: pohyby horních a dolních končetin, reaguje na dotek, otvírá a zavírá ústa, pohybuje jazykem. Umí měnit výraz tváře. Začínají se vytvářet základní reflexy. 5. měsíc: plod reaguje na tlak a začíná vnímat zvukové podněty (tlukot matčina srdce). Dovede rozlišovat základní chutě.

Prenatální období – stadium fetální 6. měsíc: pohyby končetin jsou intenzivnější, reflexní avšak stále nekoordinované; dostává se do aktivního kontaktu s matkou, což má význam pro jeho další psychický vývoj. 7. až 9. měsíc: plod se připravuje na život mimo dělohu. V této době je již natolik zralý, aby přežil v případě předčasného narození.

Prenatální období – stadium fetální Obr. č. 4

Vývoj plodu Vývoj plodu je závislý na: zdravotním stavu matky její výživě: nevhodné návyky kouření, alkohol, drogy, ale i některé léky mohou ohrozit vývoj plodu dobrém psychickém stavu matky: vyhýbat se konfliktům, stresům V době těhotenství začíná vzájemné působení matky a plodu, plod se dostává do určitého aktivního kontaktu s matkou (sociální interakce) – matka reaguje emocemi na pohyby plodu, její emoce pak ovlivňují plod.

Kontrolní otázky Jak dlouho trvá těhotenství - prenatální období? Jaká stádia rozlišujeme v rámci prenatálního období Co je blastemové stadium? Co je embryonální stadium? Co je fetální stadium?

Kontrolní otázky Jak dlouho trvá těhotenství - prenatální období? Trvá přibližně 40 týdnů +/- 2 týdny Jaké stádia rozlišujeme v rámci prenatálního období? Embryonální Fetální Blastemové Co je blastemové stadium? Začíná oplozením, pokračuje rýhováním vajíčka, které putuje vejcovodem do dělohy. Uhnízdění blastocytu trvá přibližně 3 týdny.

Kontrolní otázky Co je embryonální stadium? Během embryonálního období se vytvářejí všechny hlavní orgánové základy. Vymezuje se od 1. úderu srdce (koncem 3. týdne) do ukončení organogeneze (vývoje orgánových základů). Trvá tedy od 4. do 12. týdne.

Kontrolní otázky Co je fetální stadium? Na čem závisí vývoj plodu? Fetální období je charakteristické dokončováním vývoje orgánů, které dozrávají a postupně začínají plnit svou funkci. Trvá od 12. týdne po narození. Na čem závisí vývoj plodu? Zdravotním stavu matky. Její výživě. Dobrém psychickém stavu matky: vyhýbat se konfliktům, stresům.