Úvod do studia geografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Litosféra Kamenný obal Země.
Advertisements

Socioekonomická geografie
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
GEOGRAFIE KRAJINNÁ SFÉRA
Metody zkoumání ekonomických jevů
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Krajina, krajinné složky
Země.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
STAVBA ZEMĚ.
* Galaxie * Vnitřní stavba Země * Zemské nitro * Desková tektonika
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Krajina a krajinná sféra
Krajina a životní prostředí
Regionální zeměpis Funkce a cíle Zdeněk Bergman Funkce geografie poznávací aplikační všeobecně vzdělávací.
GEOLOGICKÉ VĚDY z řeckého geos (Země) a logos (věda) vědy o Zemi
STAVBA ZEMĚ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Metaetika Shrnutí.
Definování cíle a hypotézy
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Základní principy geografického výzkumu
KRAJINNÁ SFÉRA.
Litosféra Zkvalitnění ICT ve slušovické škole autor: Helena Nováková
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – sféry Země autor VM:Ondřej Vojáček.
Biosféra.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Sociologie ?.
Geoinformatika úvod.
Nauka o krajině. Nauka o krajině se stala fundamentem na jehož základě se formovala geoekologie jako komplexní fyzická geografie, která se orientuje na.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Úvod do studia geografie
Vztahy geografie k ostatním vědám
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Geografie = zeměpis Z řeckého γεός geos = (po)zemský + γράφειν grafein = psáti Věda studující prostorové rozšíření jevů na Zemi, jejich vzájemnou interakci.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Stavba Země.
K RAJINNÁ SFÉRA. obsah krajina krajinná sféra příroda přírodní krajinná sféra litosféra pedosféra hydrosféra atmosféra biosféra kontrolní otázky.
ÚVOD DO STUDIA GEOGRAFIE. GEOGRAFIE JAKO VĚDA GEOGRAFIE – slovo řeckého původu - v překladu do češtiny znamená POPIS ZEMĚ neboli ZEMĚPIS ( γεός geos pozemský,
STAVBA ZEMĚ. Stavba Země POZOR Země není rozhodně kulatá jako glóbus! Má nepravidelný tvar zvaný GEOID!
Litosféra stavba Země stavba dna oceánů. obsah litosféra stavba zemského tělesa ▫zemská kůra, zemský plášť, zemské jádro litosférické desky dno světového.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Myšlení a myšlenkové operace
FILOsOFIE A VĚDA.
Pedagogika jako vědecká disciplína
LITOSFÉRA Stavba zemského povrchu
PLANETA ZEMĚ.
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Geografie Krajinná sféra
Obsah přednášky Věda * Geografie jako věda
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_13_20_životní prostředí.
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
Charakteristika zeměpisu CR
Přírodní složky a oblasti Země
KRAJINNÁ SFÉRA PŘÍRODNÍ SLOŽKA ČLOVĚKEM TVOŘENÁ SLOŽKA
Základní filozofické otázky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Člověk a příroda Fyzika.
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Transkript prezentace:

Úvod do studia geografie

Základní pojmy a okruhy ke zkoušce Dílčí otázky – přednášky úvodní Věda a její definice, dělení vědy základní vědecké metody a jejich definice vývoj vědeckého poznání vědecký výzkum, hypotéza, teorie,paradigma systémové paradigma, systém, model definice geografie – min.4 včetně autora či zdroje přehled systému geografických věd metody geografického zkoumání vývoj geografie v jednotlivých obdobích Velké geografické objevy aplikace teorie systémů pro geografii objekt studia geografie Komplexní otázky: Věda, vědecké poznání a jeho vývoj, geografie jako vědní obor, definice geografie, objekt a předmět studia Postavení geografie v systému věd a její vnitřní strukturace. Dílčí disciplíny geografie. Krajinná sféra a její vymezení Teorie systémů a její aplikace v geografii Etapy vývoje geografie, velké zámořské objevy Světové a české společnosti geografů, současný výzkum v geografii, přínos geografie pro společnost

Je geografie vědou? Co je to věda?

Definice vědy

Věda Věda je nepřetržitý proces lidského poznávání přírody, společnosti, člověka, lidského myšlení a kultury.

Věda versus lidské poznávání Věda: na základě abstraktního myšlení a teoretické činnosti systematické racionální a metodické vyvozování zobecňování nových poznatků

Věda Věda nastoluje požadavek obecného poznání, na základě něhož lze v nepřehledném světě oddělit podstatné od nepodstatného a určit obecně platné zákony. tyto zákony dovolují předvídat, předpovědi modelovat atd.

Základní metody vědy vědecké pozorování analýza syntéza indukce dedukce Úkol – definice jmenovaných metod

Od novověku je věda založena na představě zákonitého (a matematizovatelného) chování skutečnosti, která se odhaluje hypotézou, ověřuje experimentem. zobecňuje v teorii

Věda v euroamerické civilizaci v euroamerické společnosti je od 17.st. privilegována věda oproti jiným formám poznání (mimovědní poznání)

Vědy a jejich dělení Vědy se liší objektem studia, předmětem studia, metodami. Podle metod se vědy dělí: formální (matematika a logika) přírodní humanitní Podle stupně obecnosti: teoretické a aplikované

Vývoj vědy

Dějiny vědy jsou posety odloženými hypotézami překonanými teoriemi i platnými teoriemi Země je plochá Země je kulatá Geocentrická teorie Heliocentrická teorie Wegenerova teorie kontinentálního driftu

Kuhn T. S. Kuhn přinesl přesvědčivé argumenty i o tom, že pokrok vědeckého poznání není přímočarý, nýbrž že je čas od času přerušován zásadními zvraty – vědeckými revolucemi, při nichž dochází k revizi samotných základů dosavadního vědění. Vědecké poznání nesměřuje k nějaké jediné Pravdě o světě Paradigma – vědecká revoluce – nové paradigma Podrobněji čas. Vesmír 9/2008, KnihaT.S. Kuhn: Koperníkovská revoluce

Vývoj vědy teorie T.S. Kuhna o proměně věd: paradigma vědecká revoluce V R teorie T.S. Kuhna o proměně věd: paradigma vědecká revoluce nové paradigma N P

Vědecký výzkum

hypotéza Hypotéza, domněnka, předpoklad. výchozí, dosud ale neprokázané tvrzení, které se předkládá na zkoušku k ověření (experimentem, zkušeností). Pracovní hypotézy ukazují další cestu vědeckého zkoumání, mohou se stát základem vědecké teorie

teorie Řádně doložené objasnění některého přírodního (sociálního) jevu, které zahrnuje fakta, zevšeobecněné zákony, logické dedukce a otestované dílčí hypotézy Teorie není dohad nebo tušení, ale vysvětlení vycházející z rozsáhlého pozorování , experimentů a tvořivých úvah Příklady: heliocentrická teorie, teorie deskové tektoniky, teorie evolučního vývoje organismů

PARADIGMA určitý vědecký styl dané epochy či vědeckého společenství souhrn všeobecně uznávaných teoretických a metodologických předpokladů, postupů v určité etapě vývoje vědeckého bádání.

Systémové paradigma teorie systémů výchozí předpoklady: každý dílčí prvek je součástí většího celku tedy i každý objekt se složen z menších částí

Systém systém - skupina objektů propojená vazbami počet objektů i vazeb systému je konečný objekty i vazby ( vzájemné vztahy) lze zkoumat objekty jsou uspořádány hierarchicky

Systémový přístup vědecky zjednodušuje realitu odhaluje hlubší strukturovanou podstatu

Model Model - zjednodušené zobrazení systému , není se systémem či původním objektem, který systém popisuje shodný

Geografie

Geografie je založena na schopnosti geograficky myslet – tj. jasně formulovat nejrůznější prostorové vlastnosti geografických jevů , schopnost systematicky třídit, analyzovat, aplikovat geografické teorie, provádět syntézy, realizovat modely. není encyklopedická znalost geografických objektů a jejich prostorová lokalizace (jak je často prezentováno ve školské praxi, tj. ne jen KDE to je, ale i PROČ to tam je)

Geografie a její definice Geografie je vědu zkoumající zákonitosti vývoje krajinné sféry a jejích objektů, zvláště vztahy územní diferenciace a integrace geografie je vědou studující prostorové rozšíření jevů v krajinné sféře Země, jejich vzájemnou interakci a vývoj v čase. (Wikipedia) Úkol: vyhledejte ještě min. dvě definice geografie od různých autorů

Zařazení geografie Geografie je vědou na rozhranní věd přírodních a společenských, skupina věd o Zemi soubor metod objekt studia příp. předmět studia

Přehled systému geografických věd kartografie a geoinformatika obecná k, tematická k., GIS, DPZ, GPS, fotogrammetrie, Vědy o sg. komplexu obecná socioekonomická geografie historická geografie Vědy o fzg. komplexu: obecná fyzická geografie paleogeografie krajinná sféra Vědy o sg.složkách: g. obyvatel, g. sídel g. průmyslu, g. zemědělství, g. dopravy g. služeb, g. rekreace g. vědy a kultury Vědy fzg.složkách: geomorfologie klimatologie hydrogeografie a oceanografie pedogeogfrafie biogeografie geografie přír. zdrojů“ FZG SG Vědy o systémech a vědě nauka o krajině geoekologie planetární geografie teoretická geografie Vědy o regionech: regionální geografie politická geografie

metody zkoumání vojenské geografie

Aplikace teorie systémů pro geografii

Aplikace teorie systémů pro geografii Geosystém nejvyššího řádu je krajinná sféra, je vazebně propojena s dílčími systémy – listosférou, hydrosférou, pedosférou, atmosférou, bipsférou a sociosférou, každý dílčí systém se dále člení až KAM? po nejmenší prvek nejnižšího subsystému, který už geografie dále nečlení, chová se jako celek

Objekt geografie Krajinná sféra

Geosféra geosféra - koncentrická vrstva Země – prostor se specifickým výskytem určitých jevů z řeckého „sfaira „– koule, zeměkoule, globus, přeneseně i jako prostor např. sféra zájmů apod.

Geosféry Země Země vnitřní struktura - vrstvy lišící se hustotou a složením „slupky cibule“ rotace – uspořádání od nejhustšího po nejřidší, od jádra se železa, niklu a síry po atmosféru pevná část, tekutá část a plynná část

Geosféry Země Homogenní: Litosféra, tj. kamenný obal Země – zemský kůra a spodní část zemského pláště ( pod ním je již plastická astenosféra) ( - 100 km až 8,8 km) Hydrosféra (-4 km až 0 km) Atmosféra (0 až 40 tisíc km, řadu dílčích vrstev, t, s, m, i, t, e – z.k.) , pozn. hranice zemské korony je považována za hranici planety Země

Geosféry Země Heterogenní Pedosféra biosféra antroposféra, sociosféra

Definice krajinné sféry tenká heterogenní geosféra kolem pevného povrchu Země, která je geosystémem nejvyššího řádu

Krajinná sféra a její hranice je vymezena Mohorovičičovou vrstvou diskontinuity tropopauzou ke krajinné sféře náleží část litosféry - zemská kůra: pevninská a oceánská, hydrosféra a kryosféra, pedosféra, biosféra, antroposféra a troposféra

Mocnost krajinné sféry od zemského jádra po horní hranici atmosféry – více než 46 tisíc km krajinná sféra – její „tloušťka“? cca 30 km, Úkol:jakým dílem je vertikální mocnost krajinné sféry vůči celé Zemi?“ krajinná sféra - jediná známá sféra života ve vesmíru

Vývoj geografie

Vývoj geografie- 1. období – starověk celkem 5 období podle objektu geografie geo –grafie ( země – pis), 1. období – starověk zatím je omezený obsah poznání, proto vědy ještě málo strukturované objektem geografie je celá Země teoretické úvahy o tvaru, rozměrech Země, postavení Země jako planety popis povrchu souše a moří

2. období: středověk až 19. století, úpadek vědy na pomezí starověku a středověku, proto se vytrácí první aspekt starověkého období objekt geografie – dvojrozměrný povrch souše a oceánů smyslem je poznat jej (mapování, popis) vrcholné období velkých zeměpisných objevů období inventarizace jevů dostupných běžnému pozorovnání úkol: nastudovat velké zeměpisné objevy

3. období: 19. století až polovina 20. století období vědecké analýzy, poznání a pochopení jevů ( nejen inventarizace) nutnost hluboké analýzy jevů se odrazila v diferenciaci dosud jednotné vědy na dílčí specializované analytické obory (pedogeografie, klimatologie, geomorfologie) a samostatné vědy (geologie, meteorologie atd.) nutnost pochopení jevů - objektem geografie není už jen dvojrozměrný povrch, ale trojrozměrné geosféry planety Země (např.litosféra, biosféra, atmosféra)

4. období, jednotlivé krajiny planety Země – období syntézy poznatků, třetí čtvrtina 20. st. Země, její sféry se nechovají nezávisle, právě naopak, proto po hluboké analýze jevů nastupuje období syntézy poznatků, důraz na vnitřní provázanost geosfér v krajině objektem geografie je krajina jako celek toto směřování vede k potřebě jednotné geografie

Vývoj geografie, 5. období, krajinná sféra Země, od 80. let 20 st Vývoj geografie, 5. období, krajinná sféra Země, od 80. let 20 st. dosud pokračující syntetické zaměření geografie na globální celek - krajinnou sféru Země