Senzitivní období Mgr. Václav Kain.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
cvičení plavců tréninkové skupiny Ladislava Vencálka
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Základy sportovního tréninku mládeže
Požadavky k získání známky
SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Dlouhodobý rozvoj sportovce
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Sportovní trénink dětí a mládeže
Sportovní trénink dětí a mládeže
“IAAF KIDS’ ATHLETICS” DOPLŇKOVÉ DISCIPLÍNY KINDERIÁDY
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2011
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Trénink atletických skoků
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2012
Taktická příprava Michal Lehnert.
Silové schopnosti v přípravě dětí
Kondiční příprava: Silová schopnost Rychlostní schopnost
Základy sportovního tréninku
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Kondiční příprava hráče baseballu
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Žena a sport.
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Složky sportovního tréninku
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Sportovní trénink dětí a mládeže
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Aplikace metodiky sportovního tréninku v Taekwon-do ITF
Psychologie pro sportovní praxi
kondiční příprava v tréninku basketbalistů.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
SPECIFIKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU DĚTÍ
Plavecká výuka v návaznosti na výkonnostní plavání Mgr. Daniel Jurák 2015.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_07_Vědomostní soutěž TÉMA.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
U6, U7 (2x týdně trénink cca min) PO - pohybová cvičení, technické dovednosti – HČJ PA - hry malých forem (1/1,2/2,1/2,2/1) U8,U9 (3x týdně trénink.
Sportovní trénink. Základní pojmy Sportovní výkon Sportovní výkonnost Struktura sportovního výkonu Sportovní trénink jako proces adaptace Motorické učení.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
jen pro vnitřní potřebu
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Pohybové schopnosti a dovednosti
Eduard Hrazdíra KSH FSpS
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Kondiční příprava ve sportu
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Senzitivní období Mgr. Václav Kain

Co je senzitivní období? Období zvýšené vnímavosti pro získání nějakého rysu, dovednosti. Období vhodná pro trénink určitých aktivit spojených s rozvojem pohybových dovedností Senzitivní období vedou k obrovským změnám. Během senzitivních fází se učí dítě velmi lehce, s radostí, zájmem a nadšením.

Pokud se trefíme správným tréninkem do správného věku, budeme odměněni vyšším přírůstkem rozvoje dané schopnosti. Právě v senzitivním období by měl být prováděn především rozvoj příslušných pohybových schopností. Pokud se naopak senzitivní období promarní, je to velká, někdy nenahraditelná ztráta.

Trénink dětí a mládeže Při tréninku je nutné respektovat věkové zákonitosti vývoje organismu. Vycházíme ze znalostí senzitivních období Trénink je všestranný s cílem zvládnout co nejširší spektrum pohybových dovedností – základ pro pozdější výkonnostní a vrcholový sport.

Sportovní trénink ve věku 6-10 let Senzitivní období vhodné pro rozvoj: Koordinace – vhodné zařazovat široké spektrum cvičení v každém tréninku Prostředky rozvoje: překážkové dráhy, akrobatická cvičení, cvičení na nářadí, cvičení na orientaci v prostoru. Zařazovat v každém tréninku. Rychlosti – nejdříve rozvíjíme rychlost reakce a cyklické rychlosti, později acyklické rychlosti. Prostředky rozvoje: různé hry, štafetové běhy, překážkové dráhy, starty z různých poloh. Zařezovat minimálně 1x týdně po celý rok.

Sportovní trénink ve věku 6-10 let V tomto období přirozeně vzrůstá: Pohyblivost – v každé TJ věnujeme pozornost cvičení pro pohyblivost na začátku a konci TJ. Vhodné: Preferujeme aktivní protahování (dosažení krajní polohy vlastním úsilím). Nevhodné: pasivní protahování a strečink (děti do 10 let nezvládnou rozumově potřebnou míru protažení) Síla – v tomto věku má podpůrný význam. Zvlášť není potřeba zaměřovat pozornost. Rozvíjí se sama při koordinačních cvičeních. Vytrvalost – v tomto období se rozvíjí v průběhu her. Nezaměřujeme pozornost na její rozvoj. NE: intervalové metody (velká psychická zátěž, vyčerpání účinných tréninkových metod v raném věku.

Sportovní trénink v období 11-15 let Rychlostní schopnosti Kolem 12 – 13. roku je zaznamenán velký přirozený nárůst rychlostních a rychlostně silových schopností Po 14 – 15. roce se dispozice zvyšování rychlosti snižuje (maxima se dosahuje kolem 18 – 21. roku).

Sportovní trénink v období 11-15 let Koordinační schopnosti Zpočátku tohoto období je stále vhodné období pro rozvoj. Kolem 14 -15. věku přichází útlum a možnosti výraznějšího zlepšení klesají. Všestranné pohybové zkušenosti jsou základem pro učení novým motorickým dovednostem v pozdějším věku

Sportovní trénink v období 11-15 let Silové schopnosti Silová cvičení je možné zařazovat až po 12. roce ( při nástupu puberty). Vhodná: cvičení kondiční gymnastiky, úpolové hry, cvičení ve ztížených podmínkách, posilování s vlastním tělem i cvičení s malými činkami do 2kg. NE: větší zatěžování páteře, kyčlí, kolen

Sportovní trénink v období 11-15 let Vytrvalostní schopnosti: Do 12. roku nezařazovat stimulaci anaerobně vytrvalostních schopností Lze stimulovat vytrvalostní schopnosti s aerobním základem s intenzitou do 175 tepů za minutu. Vhodné: sportovní hry, fartleky

Literatura: DOVALIL, J. a kol.Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2002 Kolektiv autorů. Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia, 2003 PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004 VOLFOVÁ, H., KOLOVSKÁ, I. Předškoláci v pohybu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008 Internetové zdroje: www.spgs-prerov.cz/tv/studium/sportovni_trening.pdf www.materskaskola.cz/montessori/doc/senzitivni_faze.pdf www.ftvs.cuni.cz/Katedry/PPD/materialy/skriptaDidaktika/kap6-str90-99.pdf -

Děkuji za pozornost.