Regionální věda 6 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cenová konvergence a Balassa-Samuelson efekt
Advertisements

Zahraniční obchod.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Regionální ekonomická analýza Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Regionální věda 3 případová studie 5RE904 Regionální věda Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Teorie hospodářského růstu
Evropský sociální fond
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
Mezinárodní ekonomické právo 1.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
Regionální politika Problémové regiony ve vybraných členských zemí EU
Světová hospodářská krize
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Techniky projektového řízení
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Matematické metody v ekonomii (MME)
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Urbanizační procesy Evropský sociální fond
Regionální věda 5 Role klastrů v regionálním rozvoji Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 3 Evropský sociální fond
prof. RNDr. René Wokoun, CSc.
Proč studovat makroekonomii?
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Zdeněk Tomeš Katedra ekonomie Kancelář č. 612 Konzultační hodiny: pondělí:
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 4. Světová ekonomikaOPF2 Transfery I, VTP Tendence: Růst nákladů na výskum Technolgická mezera Interdependence.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Celkový a mezní produkt
OE III – Mezinárodní ekonomie
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Tomáš Paleta Katedra ekonomie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
Prezentace oboru Regionální rozvoj Katedra regionální a environmentální ekonomiky Ekonomická fakulta, VŠB - TU Ostrava.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
NEDOKONALÁ KONKURENCE
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Politická ekonomie mezinárodního obchodu
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Organizace.
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Regionální věda 6 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Paul Robin Krugman - jeho přínos regionální vědě Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Laureátem Nobelovy ceny za ekonomii se za rok 2008 stal Američan Paul Krugman. Oceněn byl za analýzu obchodních zákonitostí a lokalizaci ekonomické aktivity. Ke svému ocenění řekl, že doufá, že zisk deseti miliónů švédských korun (25 miliónů korun) příliš nezmění jeho život. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Švédská akademie věd v roce 2008 ocenila Nobelovou cenou za ekonomii Paula Krugmana: „Jaké jsou účinky volného obchodu a globalizace? Jaké jsou hnací síly celosvětové urbanizace? Paul Krugman formuloval novou teorii, která odpovídá na tyto otázky,“ uvedl výbor pro udělování Nobelovy ceny při Švédské akademii věd. „Integroval dosud oddělené výzkumné obory mezinárodního obchodu a hospodářské geografie,“ dodává se ve zprávě výboru. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

PAUL ROBIN KRUGMAN (55) Narodil se 28. února 1953 v židovské rodině. Vyrostl na newyorském Long Islandu. Je absolventem Massachusettského technického institutu a profesorem ekonomie a mezinárodních vztahů na Princetonské univerzitě v New Jersey (od roku 2000). Vyučoval také na Yaleově a Stanfordově univerzitě. Pravidelně publikuje sloupky či fejetony například v listu The New York Times. Je politickým liberálem, stoupencem demokratů a kritikem amerického prezidenta George Bushe a jeho domácí i zahraniční politiky. Kritizoval například pevné devizové kurzy ve východní a jihovýchodní Asii a thajskou ekonomickou politiku před finanční krizí v tomto regionu v roce Obecně je považován za neokeynesiánce, tedy mimo jiné propagátora intervence státu do ekonomiky podporou investic. V akademickém světě je dobře znám pracemi z oblasti obchodních teorií a analýzami měnových krizí. V roce 1991 mu udělila Americká ekonomická asociace Medaili Johna Batese Clarka pro ekonomy mladší 40 let. Je řazen mezi 50 nejvlivnějších ekonomů současnosti a je autorem dvaceti vědeckých prací a publikací. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Za co tedy vlastně Krugman získal Nobelovu cenu?Za co tedy vlastně Krugman získal Nobelovu cenu? Stručně řečeno, Krugman vytvořil teorii popisující příčiny a mechanismus globalizace. A ačkoli bývá považován za „levičáka“, není kritikem globalizace.Stručně řečeno, Krugman vytvořil teorii popisující příčiny a mechanismus globalizace. A ačkoli bývá považován za „levičáka“, není kritikem globalizace. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Dle oficiálního vyjádření Paul Krugman získal Nobelovu cenu za ekonomii „za analýzu obchodních vzorců a geografie ekonomických aktivit“. Rozšířil zásadním způsobem klasickou teorii komparativních obchodních výhod anglického ekonoma Davida Ricarda. Nová teorie mezinárodního obchodu pracuje i s modelem přímých zahraničních investic, tedy vývozu kapitálu. Krugman byl rovněž oceněn za novou ekonomickou geografii. Krugmanova ekonomická geografie dokáže vysvětlit, proč se některé země vyvíjely rychleji než jiné a proč vlastně probíhá ekonomická globalizace. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

V akademickém světě je nejvíce znám svou "novou teorií obchodu" a vysvětlením měnových krizí. Jeho teorie je podle zprávy výboru založena na předpokladu úspor z rozsahu, to znamená na faktu, že řadu výrobků a služeb lze ve velkých sériích produkovat s nižšími náklady než v menších objemech. Krugmanova teorie odpovídá na otázku, proč světovému obchodu dominují země s podobnými charakteristikami i podobnými produkty, jako tři největší světové ekonomiky USA, Japonsko a Německo. Pomáhá vysvětlit, jak se vzájemně posilují procesy urbanizace a masové produkce, které za pomoci vyšších mezd a širší nabídky zboží rozdělují světové oblasti na vyspělé urbanizované jádro a méně rozvinutou periferii. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Podstata teorií (David Ricardo, )Podstata teorií (David Ricardo, ) Krugmanův přínosKrugmanův přínos Potvrzení praxíPotvrzení praxí Vznik nadnárodních společnostíVznik nadnárodních společností Nová ekonomická geografie Nová ekonomická geografie Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

1) Metodický přístup P. Krugmana V řadě případů využívá P.Krugman matematického aparátu, který je poměrně jednoduchý, přičemž vede k netriviálním závěrům (typicky bifurkace v závislosti na vstupních parametrech). V modelech často využívá předpoklad rostoucích výnosů z rozsahu.V řadě případů využívá P.Krugman matematického aparátu, který je poměrně jednoduchý, přičemž vede k netriviálním závěrům (typicky bifurkace v závislosti na vstupních parametrech). V modelech často využívá předpoklad rostoucích výnosů z rozsahu. P. Krugman se snaží řadu věcí vysvětlit jednoduše, často za pomoci grafického aparátu. Poměrně dobře přibližuje komplikované problémy laickému publiku.P. Krugman se snaží řadu věcí vysvětlit jednoduše, často za pomoci grafického aparátu. Poměrně dobře přibližuje komplikované problémy laickému publiku. Modely testuje empiricky (ne vždy je to ovšem možné), což zvyšuje jejich váhu.Modely testuje empiricky (ne vždy je to ovšem možné), což zvyšuje jejich váhu. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

2) Podstata teorií (David Ricardo, ) Teorie obchodu – Ricardův model komparativních výhod se ukázal neschopným vysvětlit moderní mezinárodní obchod – řada států spolu obchoduje se stejným typem zboží. Krugman vysvětluje koncentraci stejných aktivit na několika místech rostoucími výnosy z rozsahu, obchod potom pomocí spotřebitelského chování (spotřebitel preferuje diverzifikaci). Obchod nicméně může být pro někoho výhodnější a pro někoho méně výhodný (tyto závěry můžeme nalézt např. v Prebischově modelu). Stěžejní článek vyšel v roce Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

3) Krugmanův další přínos – ekonomická geografie Ekonomická geografie – Krugman zasadil předpoklad rostoucích výnosů z rozsahu do prostoru a vytvořil model vysvětlující lokalizaci firem a rozvoj regionů na bázi jádro- periferie. V jádru pozoruje za určitých podmínek kumulativní efekty, které rozšiřují nůžky v ekonomické úrovni mezi jádrem a periferií. Jádrem je přitom myšleno město, region nebo stát, kde se koncentruje výroba. Co do závěrů koresponduje s teorií obchodu, jedná se v podstatě o její transformaci. Stěžejní článek vyšel v roce Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

První publikace, která se zasloužila o vznik nové ekonomické geografie 1991, Journal of Political Economy V tomto článku, na základě modelu, odpovídá P. Krugman na otázku proč se průmyslová výroba koncentruje do určitých regionů a proč vzniká diferenciace v ekonomické úrovni regionůV tomto článku, na základě modelu, odpovídá P. Krugman na otázku proč se průmyslová výroba koncentruje do určitých regionů a proč vzniká diferenciace v ekonomické úrovni regionů Model je vystavěn na bázi centrum – periferie (dva regiony)‏Model je vystavěn na bázi centrum – periferie (dva regiony)‏ Rostoucí výnosy z rozsahu (úspory z rozsahu) v průmyslu a dopravní náklady jsou hlavní faktory, které vedou ke koncentraci a diferenciaciRostoucí výnosy z rozsahu (úspory z rozsahu) v průmyslu a dopravní náklady jsou hlavní faktory, které vedou ke koncentraci a diferenciaci Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

V čem spočívá přínos P. Krugmana pro novou ekonomickou geografii? Krugmanovy závěry jsou velmi zajímavé, přičemž otevřely nové perspektivy regionální ekonomie, avšak neobsahují jeho teorie žádnou „novou“ myšlenku, nicméně se jedná o vynikající syntézu:  Prostorové uspořádání aktivit (Thünen, Weber,Moses, Lösch…)‏  Formální aparát monopolistické konkurence – Dixit, Stiglitz  Rostoucí výnosy z rozsahu (úspory z rozsahu) – A.Smith, A.Young, Marshallovy externality  Organizace průmyslu – Hotelling  Iceberg efekt – P. Samuelson  Kumulativní kauzalita a divergence – G. Myrdal Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

4) Problémy řešené P. Krugmanem - potvrzení praxí Finanční krize – ještě před sérií finančních krizí asijských tygrů (v roce 1979!) publikuje Krugman článek zabývající se fixními kurzy a spekulativními útoky na měnu. Jedná se o tzv. „První generaci“ modelů finančních krizí na kterou navazují další generace (zejm. druhá)‏ Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Závěrem - Krugmanův význam pro regionální vědu a ekonomii „Objev“ ekonomické geografie ve smyslu ekonomie v prostoru„Objev“ ekonomické geografie ve smyslu ekonomie v prostoru Matematizované ekonomické modely na mikroekonomické bázi (standardní optimalizace a rovnováha) vysvětlující prostorové uspořádání aktivit, divergenci i konvergenci v ekonomické úrovni regionůMatematizované ekonomické modely na mikroekonomické bázi (standardní optimalizace a rovnováha) vysvětlující prostorové uspořádání aktivit, divergenci i konvergenci v ekonomické úrovni regionů Teoretický posun od oddělených modelů k syntézeTeoretický posun od oddělených modelů k syntéze Rehabilitace regionální ekonomie – na úroveň standardní ekonomieRehabilitace regionální ekonomie – na úroveň standardní ekonomie Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Děkuji za pozornost Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102