Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost krevních skupin
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Porod Kód VM:
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_12.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Otužování
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_11.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
-poruchy metabolismu vápníku
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
-poruchy metabolismu cukrů
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_8.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Rok vydání Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_9.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Krevní skupiny, dárcovství krve
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_MOTYCKOVA_09 Tematická oblast: Biologie - genetika Cílová skupina žáci školy Téma: Dědičnost Rh faktoru Anotace: Rh faktor, zásady, dědičnost, příklady Autor: PaedDr. Erika Motyčková Datum vytvoření: 07.02. 2013

Rh faktor V Rh systému krev pozitivní = Rh + nebo negativní Rh- Důležité při transfuzích Rh +  na krvinkách antigen D Rh - = na krvinkách je antigen d Rh+ se u bělochů vyskytuje 85% Rh - se u bělochů vyskytuje 15%

Zásady : Pacient Rh- nesmí dostat krev Rh+  pacientova krev by vytvořila protilátky anti D  rozpad krvinek dárcovy krve Pacienti Rh+ mohou dostat při transfuzi krev Rh + i Rh -

Dědičnost Rh faktoru Při oplození získá každý jedinec vždy polovinu genetické výbavy od matky a druhou od otce Každý Rh faktor je tvořen 2 geny Genotyp - jeden gen od matky, jeden od otce Jednovaječná dvojčata mají naprostý shodný faktor Rh Dvojvaječná dvojčata mohou mít různé faktory, pocházejí ze dvou vajíček Potomek nemůže mít geny ve své krevní skupině, které nemá žádní z rodičů  využívá se při určování otcotvství

Výsledek typu krevního faktoru záleží, který z těchto genů je dominantní a který recesivní Silnější = dominantní je gen D pro Rh+ krev Slabší = recesivní je gen d pro Rh - Recesivní gen se projeví pouze u recesivního homozygota dd ( jede ngen od matky, jeden od otce  d + d = dd Rodiče Rh- x Rh-  vždy potomek Rh- Rodiče Rh + x Rh+  mohou mít dítě Rh+ i Rh- !!!!  

Vznik krevního faktoru Rh + a Rh- Rh+ krev Od jednoho z rodičů zdědíme gen D od druhého gen D  DD = Rh+ krev O jednoho z rodičů zdědíme gen D , od druhého gen d  Dd= Rh+ krev Rh- krev Od jednoho z rodičů zdědíme gen d a od druhého gen d  dd = Rh- krev

Příklady dědičnosti Rh Pravidla Matka Rh+ = genotyp DD nebo Dd Matka Rh- = genotyp dd Otec Rh- = genotyp Dd Otec Rh- = genotyp dd

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Příklad 1 Matka Rh+ genotyp DD x otec Rh+ genotyp Dd

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Řešení 1 : DD Dd DD Dd  všichni potomci mají Rh+

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Příklad 2 : Matka Rh+ genotyp Dd x otec Rh+ genotyp Dd

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Řešení 2 : DD Dd Dd dd Potomci mají Rh+ i Rh- v poměru 3 : 1

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Příklad 3 : Matka Rh+ genotyp Dd x otec Rh- genotyp dd

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Řešení 3 : Dd Dd dd dd Potomci mají 50% R- a 50% Rh+

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Příklad 4 : Matka Rh- genotyp dd x otec Rh- genotyp dd

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Řešení 4 : dd dd dd dd Potomci mají Rh+ i Rh - v poměru 1 : 3 Všichni potomci mají Rh+

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Příklad 5 : Matka Rh+ genotyp DD x otec Rh- genotyp dd :

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Řešení 5 : Dd Dd Dd Dd Všichni potomci mají heterozygotní genotyp, Rh+

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Příklad 6 : Matka Rh+ genotyp Dd x otec Rh+ genotyp Dd

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Řešení 6 : DD DD Dd Dd Polovina potomků má genotyp DD, polovina Dd Všichni potomci mají Rh+

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Příklad 7 : Matka Rh- genotyp dd x otec R+ genotyp Dd

Jaký mohou mít Rh faktor potomci Řešení 7 : Dd Dd dd dd Polovina potomků má Rh+ a polovina Rh-  

Význam Rh faktoru v těhotenství : Významné, kdy je matka Rh- a plod je Rh+. U prvního těhotenství nic nehrozí krvinky plodu neprocházejí přes placentu do krevního oběhu matky, a naopak . Při porodu krvinky plodu s Rh+ mohou proniknout do krevního oběhu matky  tělo matky je rozezná jako cizorodou látku a začne tvořit protilátky anti-D právě proti těmto krvinkám s Rh+.

Význam Rh faktoru v těhotenství : Druhé těhotenství = nebezpečné Protilátky anti-D jsou v těle matky a mohou pronikat přes placentu do krevního oběhu plodu s Rh+, kde způsobují rozpad červených krvinek plodu. Plod může být poškozený S každým dalším těhotenstvím se zvyšuje tvorba protilátek anti-D

Pomoc : U všech Rh- matek se po porodu vyšetří Rh faktor u novorozence pokud je Rh+ , dostane matka do 72 hodin po porodu injekci Rhega s protilátkou anti-D. Tato protilátka vyhledá v krvi matky "zbloudilé" Rh+ krvinky plodu a zničí je dříve, nežli si matčino tělo proti nim začne tvořit protilátky, které by při příštím těhotenství poškozovaly další plod. Stejnou injekci dostane i každá Rh- matka po každém potratu, protože jinak by opět mohlo dojít k tvorbě protilátek.

Pomoc U všech těhotných je na počátku těhotenství vyšetřena krevní skupina a Rh faktor Které matky jsou Rh- je nutno těhotnou dále sledovat. Kontroluje se hladina protilátek anti-D Pokud významný nárůstu, porod by se vyvolal dříve. Všechny tyto stavy se vyskytují 1 z 250 porodů, Pokud je nutno provést i výměnou transfůzi novorozence po porodu, dochází pouze v 1 z 3000 porodů. Další možnost je, provést transfůzi krve plodu ještě v děloze, tzv. intrauterinní transfůzi.

Příklad 8 Jaká je pravděpodobnost, že potomek zdědí krevní skupinu A nebo AB , když otec má krevní skupinu B a matka krevní skupinu A ? Použij pravidlo pro sčítání pravděpodobnosti

Řešení 8 Krevní skupina A = 25 % = pravděpodobnost 0,25 AB = 25% = 0,25  0,25 + 0,25 = 0,50  50%

Příklad 9 Jaká je pravděpodobnost, že potomek zdědí krevní skupinu B nebo O když otec má krevní skupinu B a matka O ? Použij pravidlo pro sčítání pravděpodobnosti

Řešení 9 krevní skupina B = 25% = pravděpodobnost 0,25, krevní skupina O = 25% = 0,25  0,25 + 0,25 = 0,50  50%

Zdroje :   HANČOVÁ, Hana. Biologie v kostce I: Obecná biologie, mikrobiologie, botanika, mykologie, ekologie, genetika. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, 112 s. ISBN 80-720-0059-4. NEČÁSEK, Jan a Ivo CETL. Genetika. Praha, 1979. JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. ŠMARDA, Jan. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 420 s. ISBN 978-80-7367-343-7. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797 s. ISBN 80-718-3268-5. Genetika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-06-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Genetika