 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 09.01.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Obecné poučení o literatuře
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_10
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
KLASICISMUS.
Gramatika Vypravování
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Divadlo konce 19.století.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Realismus v českém dramatu Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_10.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_24_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Obecné poučení o literatuře
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Realistické drama Ladislav Stroupežnický (1850 – 1892)
Vilém a Alois Mrštíkové
Středověká literatura - úvod
Realistické drama.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Naturalismus v české literatuře
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Transkript prezentace:

 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká literatura ve 2. polovině 19. století Téma: Realistické drama, A. a V. Mrštíkové, Maryša Metodický list/anotace : Tvorba největších představitelů českého realistického dramatu, samostatná práce s uměleckým textem; literární druh – drama - znaky, jazyk – nářečí; možno využít ve 4. ročníku jako opakování k ústní maturitní zkoušce.

Alois Mrštík ( )  Dramatik a prozaik  Zaznamenává lidové tradice a život na moravském venkově  Rok na vsi – románová kronika (zobrazení života na vesnici na hranicích Slovácka a Hané Vilém Mrštík ( )  Prozaik a dramatik  Ve svých statích propagoval naturalismus a ruskou literaturu  Pohádka máje – příběh mladé studentské lásky (impresionismus)  Santa Lucia – tragický osud chudého moravského studenta v Praze

Jednání IV „Předešlí bez Rozáry. Vávrová (vášnivě): Proboha chlapče, co myslíš – Co tady chceš? – Co si lidé o mně pomyslí, jakéch mně to naděláš řečí! Dyť přece víš, že su vdaná – Máš jaké rozum? Vystojím aji dost vod muža, ešče ty začneš? (Přejde světnici. Zle) Kde kdo vůlu má, každé na mě jako vosa – (Uraženě otočí se po Franckovi. Hrdě.) A jaký ty roznášáš o mně řeči? Rozáry ses ptal – su-li sama doma, a v hospodě měls pré se vyjádřit, jako by ses se mnó scházel. Jak tak můžeš mluvit? Francek: To sem neřekl Vávrová: Něco musels říct – Francek: To sem enem povídal, (vzdorně) že za tebó budu chodit a že se s tebó budu scházet. Vávrová: A tos řekl tak veřejno? Přede všema? Francek: Přede všema.“(1)

 Charakterizujte dramatického hrdinu a dramatický konflikt. Jaké jsou další postavy a jak byste je charakterizovali?  (Maryša Lízalová – poslušná dcera, citlivá, neodolá nátlaku rodičů, trpně, až vzdorovitě zůstává v nešťastném manželství, nakonec se ale vzepře svému osudu a kvůli lásce vyřeší svoji zoufalou situaci – otráví svého nenáviděného muže; sedlák Lízal – otec, jde jen za vidinou peněz a většího majetku bez ohledu na štěstí své dcery, ale je citlivější než jeho žena; Lízalová – neoblomná matka, tvrdá až bezcitná; základním konfliktem je vynucený sňatek Maryši s nemilovaným vdovcem Vávrou a její nešťastná láska k Franckovi; Francek – miluje Maryšu, chudý, paličatý; Vávra – mlynář, vdovec, zlý, hrubý, Maryšu si bere jen pro peníze)  Jaká je společnost a jak se podílí na daném konfliktu?  (společenské konvence nelze měnit – rozdělení vesnice na bohaté a chudé, nejdůležitější jsou majetkové poměry)  Vyhledejte scénické poznámky a určete jakou mají funkci.  (vášnivě, vzdorně – určují, jak se mají herci na jevišti chovat)  Jaký je jazyk tohoto díla, ke které vrstvě slovní zásoby patří – dokažte na konkrétních příkladech z ukázky.  (kombinace hanáckého, slováckého a brněnského dialektu; jakéch, su, roznášáš, mnó, tebó)

 Charakterizujte dramatický žánr a uveďte hlavní znaky dramatu, jaká je stavba dramatu?  (drama - příběh se vypráví přímou řečí jednajících postav - monolog, dialog - jsou zde i scénické poznámky, určeno k předvádění na jevišti; dramatické žánry - tragédie, komedie; 5 částí: expozice - uvedení do děje, kolize - rozpor nebo konflikt, krize - vyvrcholení, peripetie - obrat nebo řešení konfliktu, katastrofa - rozuzlení a očista)  Dokažte, v čem spočívá rozdíl mezi např. antickým, středověkým, klasicistním a realistickým dramatem; vycházejte z vlastních znalostí daného tématu.  (antika - náměty především mytologické, tragédie - Aischylos, Sofokles; středověk - spojené s náboženskými motivy, rozvoj světského dramatu, satirické frašky - nejvýznamnější autor renesance Shakespeare; klasické drama - vyžaduje jednotu místa, času a děje - Moliére; realistické drama se zabývá současnými ožehavými problémy)

 MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN  MRŠTÍKOVÉ, A. A V. Maryša. Praha: SPN,  (1) SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2001, ISBN