Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Advertisements

DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Způsob života a dorozumívání včely medonosné
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_702.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_97.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_469.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_84.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_105.
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_103 Jméno autora: Lucie Šrámková Třída/ročník: 4. Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován v rámci.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_173.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_172.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_297.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_413.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Test určování a zařazování hmyzu
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_196.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_282.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VČELA MEDONOSNÁ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŽIVOT VČEL Autor: Bronislav Šenkeřík
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_292.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_295.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s běžnými druhy hmyzu, vyskytujícími.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_17_03C_Blankřídlí hmyz Téma: Bezobratlí.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Včely Jan Bureš.
Vypracovala: Beáta Tupá
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_294

Mgr. Blažena Gebauerová Třída/ročník: 2. (6.) Datum vytvoření: Jméno autora: Mgr. Blažena Gebauerová Třída/ročník: 2. (6.) Datum vytvoření: listopad 2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Biologie živočichů Vzdělávací obor Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Žáci poznají život včely, uvidí opylování, tvorbu medu, kladení vajíček matkou, starost dělnic o larvy Klíčová slova: Včela medonosná, dělnice, trubec, matka, med, vosk, jed, propolis Druh učebního materiálu: prezentace

Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Komenského 397/5, Opava 746 01 IČO: 47 813 113 Projekt III/2 VY_32_INOVACE_294 Škola Mendelovo gymnázium, Opava Předmět Biologie Tématický okruh Bezobratlí živočichové Téma Hmyz 14 Holometabolia 3 Ročník 2. (6.) Autor Blažena Gebauerová Datum tvorby Listopad 2012 Anotace Žáci poznají život včely, uvidí opylování, tvorbu medu, kladení vajíček matkou, starost dělnic o larvy

Včela medonosná (Apis mellifica)

Stavba těla včely

Včelstva mají několik desítek tisíc jedinců. Jedinou matku, několik tisíc dělnic, vajíčka larvy, plody různého stáří a v určitém období několik set trubců, kteří vznikají partenogeneticky. Činnost všech členů je řízena feromony.

Včelstvo je obligátní společenstvo, které tvoří matka, dělnice a trubci. Vývoj matky trvá 16 dní. Larva je krmena mateří kašičkou. Vývoj včely dělnice trvá 21 dní. Dospělé včely se dělí podle věku na mladušky a létavky. Vývoj trubců trvá 24 dní a jejich hlavní úlohou je oplodnění matky při rojení.

Vývoj včely dělnice trvá 21 dní. Dospělé včely se dělí podle věku na mladušky a létavky. Mladušky se podílejí na pracích v úle, což zahrnuje vyživování a zahřívání plodu, krmení matky, stavbu a čištění voskového díla, přebírání nektaru od létavek, regulaci tepla uvnitř úlu a střežení jeho bezpečnosti před vetřelci. Létavky pak mají na starosti všechny „venkovní práce“, jako je přínos nektaru, pylu a vody.

Vývoj matky trvá 16 dní. Ve včelstvu ji lze snadno rozpoznat, protože je větší než dělnice. Její hlavní úlohou je kladení vajíček, kterých denně položí až 1500.

Oplozená matka klade až 2000 vajíček od jara do zimy do šestibokých komůrek z vosku. Vajíčko se po třech dnech změní ve včelí larvu, která je vyživována včelami. Po ukončení larvárního vývoje včely buňku překryjí voskovým víčkem a larva pak během opakovaného svlékání kokonu prochází stadiem předkukly, kukly a nakonec imaga, se všemi znaky dospělého jedince.

Život včely medonosné: http://www.youtube.com/watch?v=ZtmPt0_v4IE

Včelstvo nám poskytuje MED, který tvoří z nektaru, ukládají do medového váčku a vyvrhují do buněk plástve VOSK produkují z voskových žláz, stavějí plástve PROPOLIS je včelí tmel, je to směs pryskyřice, éterických olejů a pylu sbíraného včelami, má povzbuzující účinky JED obsahuje tři farmakologicky účinné peptidy

Včelí jed obsahuje tři farmakologicky účinné peptidy: základní součásti je melittin, skládající se ze 26 aminokyselin. Apamin, složený z 18 aminokyselin a MCD peptid složený z 22 aminokyselin

Použité zdroje: včela medonosná[online]. [cit. 2012-11-20]. Dostupné z http://www.biolozka.blog.cz Apis mellifera [online]. [cit. 2012-11-20]. Dostupné z http://www.youtube.com/watch?v=ZtmPt0_v4IE Případ Apis mellifica (Apis. [online]. [cit. 2012-11-20]. Dostupné z http://www.homeopatiecesky.cz Včela medonosná - včelařství Osová Bitýška, Vysočina [online]. [cit. 2012-11-20]. Dostupné z http://www.vcelarstvi-ob.cz Apis mellifera Linnaeus, 1758 - včela medonosná [online]. [cit. 2012-11-20]. Dostupné z http://www.biolib.cz Stránky o medu a včelách [online]. [cit. 2012-11-20]. Dostupné z: http://www.med-votice.cz/clanky/ze-zivota-vcel/ Jedy blanokřídlého hmyzu [online]. [cit. 2012-11-20]. Dostupné z: http://www.biotox.cz/toxikon/zivocich/hmyz.php Od jej kvality záleží kvalita celého včelstva ako spoločnosti. [online]. [cit. 2012-11-20]. Dostupné z http://www.dobrymed.sk