Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VLASTNOSTI NEROSTŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Fyzikální vlastnosti nerostů
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Fyzikální vlastnosti nerostů I
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
RISK Minerály.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jsou neústrojné (anorganické), stejnorodé přírodniny.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Optické vlastnosti minerálů
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
- žáruvzdornost, tepelná vodivost
Fyzikální vlastnosti nerostů
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Název Minerály Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Šablony GEOLOGIE 8. Fyzikální vlastnosti nerostů
PŘÍRODOPIS - 9. ročník FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_427.
Př_127_Mineralogie_Vlastnosti nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Zkoumáme vlastnosti minerálů
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
MINERALOGIE 2 * Krystal a jeho podoby * Krystalová mřížka
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Minerály Štěpán Pém.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Vy_32_INOVACE_ZB04_0964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Určování minerálů.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Minerály Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů.
Fyzikální vlastnosti nerostů
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VLASTNOSTI NEROSTŮ Př_127_Mineralogie_Vlastnosti nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín Registrační číslo projektu:
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ročník : 9. Autor prezentace : Mgr. Miloš Glomb
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
 Jsou anorganické, stejnorodé p ř írodniny.  Jejich slo ž ení lze vyjád ř it chemickým vzorcem (slou č enina) nebo zna č kou (prvek).
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s fyzikálními vlastnostmi nerostů. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
Fyzikální a Chemické vlastnosti nerostů
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Další vlastnosti nerostů
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Fyzikální vlastnosti nerostů
část pevná, část polotekutá
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
MINERALOGIE.
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_13_02_18 Název materiálu FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ Jméno vyučujícího Tomáš Kubal Třída9.BPředmět Přírodopis Datum vytvoření

Cíle – umět určit vlastnosti nerostů, rozeznat nerosty podle vlastností Kompetence – k učení komunikativní

Fyzikálních vlastností využíváme k určování nerostů. Každý druh má své typické vlastnosti (např. tvrdost, optické vlastnosti). Využití : v technické praxi. (např. stavebnictví)

Vlastnosti nerostů 1.Hustota 2.Tvrdost 3.Štěpnost 4.Lom 5.Pevnost a soudržnost 6.Optické vlastnosti nerostů 7.Vlastnosti magnetické a elektrické

Vyjadřuje podíl hmotnosti látky (m) a jejího objemu (V). Značí se ρ = ró (z řecké abecedy) Hlavní jednotkou je kg/m³ V mineralogii se využívá g/cm³ Vztah ρ = m/V

Schopnost nerostu (t) odolávat mechanickému působení (např. vnikání cizích předmětů) Při určování nerostů zjišťujeme jejich tvrdost na desetičlenné stupnici tvrdosti – Mohsova stupnice tvrdosti (sestavená v roce 1820)

Nerosty jsou řazeny od nejměkčího t=1 po nejtvrdší t=10 1 – MASTEK6 – ŽIVEC (ORTOKLAS) 2 – SŮL KAMENNÁ7 – KŘEMEN 3 – KALCIT 8 – TOPAZ 4 – FLUORIT9 – KORUND 5 – APATIT10- DIAMANT

1 – nerost lze snadno rýpat nehtem 2 – nerost lze obtížně rýpat nehtem 3 – nerost lze rýpat mědí (hranou měděného plechu) 4 – nerost lze snadno rýpat nožem 5 – nerost lze obtížně rýpat nožem (tvrdost skla) 6 – nerost lze rýpat pilníkem na železo 7 – nerost lze obtížně rýpat pilníkem na železo 8 – 10 nerost nelze rýpat pilníkem na železo Nerosty 6 – 10 rýpou do skla

Schopnost nerostů oddělovat se při mechanickém působení (nožem, dlátem, kladívkem) podle rovných a lesklých ploch. Štěpnost může být: výborná (slída, sádrovec) velmi dobrá (kalcit, galenit, sůl kamenná) dobrá (fluorit) nedokonalá (křemen)

Po rozbití či rozlomení nerostu jsou-li plochy oddělených částí nerovné = LOM

Pevnost = schopnost nerostu odolávat tlaku, tahu nebo nárazu Soudržnost = schopnost stavebních částic nerostu zůstávat pohromadě Rozdělujeme na : a) Křehké – např. síra, křemen b) Jemné – např. tuha c) Tažné a kujné – např. kovy (při úderu mění tvar)

A) Propustnost světla Rozlišujeme: a) průhledné b) průsvitné c) neprůsvitné

B) Vryp a barva Jako vryp označujeme barvu prášku nerostu. Dělíme na: a) barevné b) zbarvené c) bezbarvé

Některé minerály vychylují mag. střelku kompasu např. magnetovec. Elektrický náboj získávají nerosty třením. např. křemen, sůl kamenná, topaz, živec tlakem nebo úderem – např. kalcit, fluorit, topaz, křemen – využití v piezoelektrických zapalovačích