Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Optické vlastnosti oka
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
OPTICKÉ JEVY OPTIKA 12. Oko a vidění Mgr. Marie Šiková
Digitální učební materiál
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální učební materiál
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
OPTICKÉ JEVY OPTIKA 13. Vady oka Mgr. Marie Šiková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast: Fyzika Tematická oblast: Optika Téma: Lidské oko Ročník: 4. Datum vytvoření: Leden 2014 Název: VY_32_INOVACE_07.2.14.FYZ Anotace: Lidské oko, popis, funkce. Učební materiál slouží jako inovativní prezentační doplněk výuky a využívá aktivizujících možností multimediálních prostředků včetně hypertextových odkazů. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Multimediální výuka svou přehledností a názorností podporuje zájem a aktivitu i u slabších žáků. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC a dataprojektoru.

Lidské oko Lidské oko je spojná optická soustava tvořená spojnou čočkou, očním mokem, rohovkou, sklivcem a zornicí (clonou). Na sítnici se tvoří zmenšený, skutečný a převrácený obraz. Na sítnici jsou dva druhy světločivných buněk. Tyčinky jsou citlivé na světlo, pomocí čípků rozeznáváme barvy.

Oko - obrázek Obr.1 Lidské oko http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg

Akomodace Akomodace (přizpůsobení) je schopnost oka měnit optickou mohutnost čočky. Tím je umožněno ostré vidění předmětů v různých vzdálenostech od oka. Blízký bod – nejbližší bod, který se ještě zobrazí ostře (při maximální akomodaci). Daleký bod – nejvzdálenější bod, který oko vidí ostře bez akomodace.

Konvenční zraková vzdálenost Konvenční zraková vzdálenost je vzdálenost předmětu od oka, při jehož zaostření se oko nejméně namáhá. Tato veličina se označuje znaménkem d. Pro zdravé lidské oko je tato vzdálenost přibližně 25 centimetrů (stanoveno dohodou). Konvenční zraková vzdálenost slouží jako základ při výpočtech přístrojů.

Krátkozrakost je oční vada, při které se usměrněné paprsky světla sbíhají už před sítnicí a na sítnici tedy nevzniká ostrý obraz. Hlavním projevem je špatná viditelnost postiženého na vzdálené předměty. Obr.2 Krátkozrakost http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myopia.png

Jejím projevem je špatná viditelnost na blízko umístěné předměty. Dalekozrakost je oční vada, při které se paprsky světla usměrněné čočkou sbíhají až za sítnicí. Jejím projevem je špatná viditelnost na blízko umístěné předměty. Obr.3 Dalekozrakost http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hypermetropia.png

Kontrolní otázky Charakterizujte lidské oko z hlediska optiky. Co je konvenční zraková vzdálenost? Co znamená termín akomodace?

Kontrolní otázky-odpovědi Charakterizujte lidské oko z hlediska optiky. Oko je spojná optická soustava. Co je konvenční zraková vzdálenost? Oko je nejméně namáháno. Co znamená termín akomodace? Akomodace (přizpůsobení) je schopnost oka měnit optickou mohutnost čočky.

Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-116-7. LEPIL, Oldřich; BEDNAŘÍK, Milan; HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy II. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-185-X Obrázek 1 Lidské oko: RHCASTILHOS. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 8.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schematic_diagram_of_the_human_eye_en.svg Obrázek 2 Krátkozrakost: TOPRAK MD, Baris. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 8.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myopia.png Obrázek 3 Dalekozrakost: BARISTOPRAK/IMAGES. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 8.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hypermetropia.png Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Šťastný