Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního program VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Biologie živočichů, Ocasatí obojživelníci. Čolci Anotace: Cílem prezentace je seznámit žáky se zástupci ocasatých obojživelníků na našem území, jejich charakteristickými znaky i odlišnostmi. Na příkladu čolka obecného vysvětlit způsob života a rozmnožování ocasatých obojživelníků. Materiál se dá použít při třífázovém modelu učení E-U-R. Autor:Mgr. Larisa Horká Datum: Jazyk: čeština Ročník: VII. Předmět: Přírodopis Očekávaný výstup: Žáci odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí.s novými vysvětlují význam klíčových slov a pomocí otázek systematizují získané vědomosti Klíčová slova: čolek, mlok, larva, Druh učebního materiálu: Prezentace PowerPoint Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Jak se nazývá larva obojživelníků? Pulec Kam kladou vejce obojživelníci? Do vody Jak se nazývá proudový orgán? Postranní čára Během jakého stádia vývinu mají obojživelníci proudový orgán? Larvální stadium /stadium larvy/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Obr. 1 Obr. 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Název podtřídy Ocasatí znamená, že … Pamatuj si, že ocasatí u nás patří do řádu, do čeledi Podtřída: Ocasatí Rodové jméno a druhové jméno ocasatých na obrazcích je … II. Uvědomění si významu
Zploštělý ocas Zbarvení odlišné než u mloků Nemají výrazné hrboly Samečci v době páření mají lem Oválný ocas Žluté hrboly za očima pokryté černými tečkami Zbarvení: černé s žlutými skvrnami Kůže je lesklá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Obr. 3 ČOLCI Obr. 4 MLOCI
Obr.18 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Obr. 18 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Štíhlé tělo, krátké končetiny, delší hlava Zploštělý ze stran ocas Za hlavou nemá výrazné hrboly Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Obr. 6 ČOLEK OBECNÝ: SAMEČEK V DOBĚ PÁŘENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR SAMIČKA V DOBĚ ROZMNOŽOVÁNÍ: ŽIVOT VE VODĚ Obr. 5
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Délka těla: cm Hřbet hnědavý v různých odstínech Na bocích jsou oválné skvrny nebo tečky, mohou být uspořádané do pruhů Kůže: ve vodě- hladká, na souši- jemnozrnná Sameček je delší než samička V době rozmnožování sameček má hřeben na hřbetě
Bříško má nažloutlou barvu, s tmavými skvrnami Obr. 7 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Rozmnožování probíhá ve vodě Oplození je vnitřní, k přímému pohlavnímu kontaktu mezi jedinci nedochází Sameček vypouští na dno stermatofory- shluky spermií Samička sbírá kloakou ve vodě spermatofory /balíčky se spermií/ Samička klade vajíček Po kladení vajíček zůstávají nějakou dobu ve vodě Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČRwww.zsmilovice.cz
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Obr. 8 Pulec má horní část lemu ukončenou nad předními končetinami ploutevní lem keříčkovité žábry
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Obr. 9
Obr.10 Náš nejrozšířenější ocasatý obojživelník Žije ve středních a nížinných polohách V době rozmnožování vyhledává stojaté vody Po rozmnožování opouští vodu a žije ve vlhkých místech s bohatou vegetací Noční aktivita, přes den je v úkrytu Přezimují na souši, vzácně ve vodě Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Obr. 11 Obr. 12
Obr. 9 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Obr.13 Obr. 14 SAMEČEK ČOLKA OBECNÉHO- ŽIVOT NA SOUŠI SAMIČKA ČOLKA OBECNÉHO- ŽIVOT NA SOUŠI
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Obr.15 Jeden z chráněných druhů obojživelníků Milovicka /nařízení vlády č.132/2005 Sb./
„Nařízení vlády č.132/2005 Sb. Evropsky významná lokalita Milovice – Mladá Kód lokality: CZ Biogeografická oblast: kontinentální Rozloha lokality: 1244,11 ha Navrhovaná kategorie zvláště chráněného území: přírodní památka Typy přírodních stanovišť: (symbol * označuje prioritní typy přírodních stanovišť) 2330 – Otevřené trávníky kontinentálních dun s paličkovcem (Corynephorus) a psinečkem (Agrostis) 4030 – Evropská suchá vřesoviště 6210 – Polopřirozené suché trávníky a facie křovin na vápnitých podložích (Festuco- Brometalia) 6510 – Extenzivní sečené louky nížin až podhůří (Arrhenatherion, Brachypodio- Centaureion nemoralis) 9170 –Dubohabřiny asociace Galio-Carpinetum 9190 – Staré acidofilní doubravy s dubem letním (Quercus robur) na písčitých pláních Druhy: čolek velký (Triturus cristatus) Kraj: Středočeský kraj Katastrální území: Jiřice, Kbel, Lipník, Luštěnice, Milovice nad Labem, Staré Benátky“ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Obr. 16 Obr. 17 ČOLEK HORSKÝ NA SOUŠI ČOLEK HORSKÝ VE VODĚ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR Oplozené vajíčko larva…. Proudový orgán postranní čára …. Obojživelníci ……souš III. Evokace DOSPĚLEC PULEC /LARVA/ VODA
VYBERTE SPRÁVNÉ TVRZENÍ ŘEŠENÍ 1. ČOLCÍ PATŘÍ- NEPATŘÍ DO ŘÁDU MLOCI PATŘÍ 2. SAMEČEK ČOLKA MÁ-NEMÁ HŘEBENATÝ LEM V DOBĚ ROZMNOŽOVÁNÍ MÁ 3. LARVY MÁJÍ- NEMAJÍ KEŘÍČKOVITÉ ŽÁBRY MAJÍ 4. BŘÍŠKO ČOLKA OBECNÉHO JE – NENÍ NAŽLOUTLÉ JE 5. ČOLEK OBECNÝ MÁ- NEMÁ ŽLUTÉ SKVRNY NEMÁ 6. ČOLEK OBECNÝ MÁ- NEMÁ NOČNÍ AKTIVITU MÁ 7. V PŘÍRODNÍ LOKALITĚ MILOVICE- MLADÁ SE VYSKYTUJE ČOLEK VELKÝ- ČOLEK HRANATÝ ČOLEK VELKÝ 8. OPLOZENÍ ČOLKŮ JE – NENÍ VNITŘNÍ, I KDYŽ KE KOPULACI NEDOCHÁZÍ JE Evokace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR
Použité zdroje Uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Obr.1: H. Krisp. Obr. 2: Huhulenik. Obr. 3: Kristian Peters. Obr. 4: Self work. Obr. 5: Anevrisme. Obr. 6: Piet Spaans. Obr. 7: Christian Fischer. Obr. 9: Piet Spaans. Obr. 10, 11: mapa Europy Obr. 8: Piet Spaans. Obr. 13: Christian Fischer. Obr. 14: Christian Fischer. Obr. 16: Anevrisme. Obr. 17: Christian R. Linder. Obr. 18: Marlon Felippe. Uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné jako volné dílo na www: Obr. 15: Uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné na www. biolib.cz: obr. 12: Šandera, M. (2011): MAPA ROZŠÍŘENÍ LISSOTRITON VULGARIS V ČESKÉ REPUBLICE. In: Zicha O. (ed.) Biological Library – BioLib. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR