SVĚTOVÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Výtvarné umění v 19. století II.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Kubismus I. Polovina 20. století.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Secese přelom 19. a 20. století.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
SECESE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Umělecké směry 19. století
MONTGOLFIÉRA.
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Moderní umělecké směry v literatuře
Christian Morgenstern
Albert Camus Barbora Vaňková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Poezie ve světové literatuře
Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry
Umělecké směry 20. století
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
KUBISMUS.
Surrealismus.
SVĚTOVÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
SECESE.
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Od 80. let 19. století.  Dějepis- Kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo: 1.7  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová.
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
SVĚTOVÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AVANTGARDNÍ SMĚRY.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Česká společnost
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Kultura meziválečného období
Česká meziválečná poezie
DADAISMUS.
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

SVĚTOVÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ CHARAKTERISTIKA DOBY SECESE MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY Mgr. Michal Oblouk

SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE složitost doby: boj o trhy, expanzivita, dokončeno koloniální dělení světa (velmoci x koloniální země + rozpory mezi velmocemi – mocenské zájmy) počátkem 20. století vznikly 2 nepřátelské bloky: Trojspolek (Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie) a Trojdohoda (Velká Británie, Francie, Rusko), mimo Evropu nejvýznamnější USA a Japonsko optimismus a víra v pokrok, demokratizace x kolonialismus, nacionalismus – napětí, zbrojení – 1. světová válka (1914 – 1918) a revoluční události, porážka Německa, rozpad Rakouska-Uherska

SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE poválečná konjunktura vystřídána světovou hospodářskou krizí (1929 – 1933) extrémní politické proudy – fašismus v Itálii, Španělsku, Portugalsku, nacionální socialismus v Německu, komunistický režim v SSSR – rozdělení světa na státy s totalitními režimy a státy demokratické sociální nepokoje, úsilí o fyzickou likvidaci židů, militarizace, otevřená agrese, zvl. Německa a Japonska španělská občanská válka (1936 – 1939), 2. světová válka (1939 – 1945)

SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rozvoj vědy (zvl. Einsteinova teorie relativity, Freudova psychoanalýza) rozvoj techniky a civilizace – automobilový a letecký průmysl, komunikace (telefon, telegraf, rozhlas) film – ve 20. letech němý (bratři Lumiérové), pak ozvučený, ve 30. letech barevný, Sergej Ejzenštejn, Charlie Chaplin, Walt Disney, dokumentární film

FILOZOFIE OVLIVŇUJÍCÍ LITERATURU pragmatismus – filozofie praktického života, za dobré a pravdivé je považováno to, co se osvědčí v praxi unanimismus – víra v přirozený kolektivismus, jednotnou mysl a lidské společenství marxismus – sociální a politické zaměření, německý filozof Karel Marx, vliv na levicově orientovanou literaturu

S E C E S E z lat. secessio = odloučení, odstoupení, oddělení se od celku přelom 19. a 20. století poslední univerzální umělecký sloh – ve všech oblastech kultury (v umění i životním stylu) reakce na rozvoj vědy, techniky a civilizace výzva k návratu k přírodě, rozchod s dosavadními tradicemi, úsilí o celistvou kultivaci moderního prostředí ornamentálnost, dekorativnost, stylizované rostlinné motivy, asymetričnost

S E C E S E v architektuře – přemíra dekoru (fasády, mříže, zábradlí s rostlinnými motivy), kombinace nových materiálů (sklo, keramika, kovy, dřevo), tvarová pestrost, Antonio Gaudí, Jan Kotěra v malířství a sochařství – rostlinné motivy, ornament, geometrické tvary (leknín, lilie), krása ženské postavy, Gustav Klimt, Alfons Mucha, Max Švabinský

S E C E S E

AVANTGARDA z francouzštiny l´avant-garde = přední stráž, předvoj kulturní a umělecké hnutí v 1. polovině 20. století uplatňuje se současně ve výtvarném umění, literatuře, divadle a filmu úsilí o experiment hledání nového tvaru i obsahu sdělení

VITALISMUS z lat. vita = život, vitalis = životní projev hledání nové životní orientace v přírodě a společnosti reakce na prožitou válku, ztrátu ideálů a krizi všech hodnot – umění radovat se z maličkostí, z pouhé existence a elementárních životních prožitků srozumitelnost – obraz každodenního života, vřelých vztahů k lidem a věcem okouzlení životem – proti násilí, válce a smrti

FAUVISMUS z lat. les fauves = dravé šelmy počátek 20. století ve Francii výtvarný směr prosazuje svobodu malby, užití divokých, nelomených barevných tónů Henri Matisse, Emil Filla, Václav Špála

EXPRESIONISMUS z lat. expressio = výraz vzniká kolem r. 1910 v Německu avantgardní umělecký směr v malířství: zvýraznění citového vyjádření, zaměření na vnitřní psychické stavy, zdůraznění pocitů úzkosti, osamění, obavy, znepokojení, tísně, Edvard Munch, Paul Klee, Oskar Kokoschka, Marc Chagall v literatuře: opozice proti naturalismu a impresionismu, snaha zachytit intenzivní prožitek, umění jako přímý výraz citových reakcí, vyjádření duševních pocitů, zejména v lyrice a v dramatu

KUBISMUS z lat. cubus = krychle v malířství: změna přístupu ke skutečnosti, obrazy jako mozaika pohledů na tutéž věc, zpočátku zjednodušování tvarů zobrazovaných věcí (geometrické tvary), princip mnohopohledovosti, rozklad předmětů na jednotlivé prvky, šedé tóny barev, Pablo Picasso, Georges Braque, Bohumil Kubišta, Otto Gutfreund v architektuře 20. a 30. let byl vystřídán konstruktivismem a funkcionalismem (Le Corbusier, Jan Kotěra, Josef Gočár)

FUTURISMUS z lat. futurus = budoucí 1. čtvrtina 20. století destrukce dosavadních norem a tradic, důraz na novost formy, orientace na přítomnost a budoucnost, okouzlení světem techniky a civilizace, ruchem velkoměsta dynamismus (rychlost pohybu a změna) – pohyb zachycen do časově následných fází – zkratkovitost dominantní postavení poezie – izolace slov a vět (tzv. osvobozená slova), uvolnění grafické podoby básně, volné sdružování představ, odstranění interpunkce

KUBOFUTURISMUS spojení kubismu (skladebnost) a futuristického dynamismu (tempo moderního světa) zachycení skutečnosti z mnoha úhlů pohledu polytematičnost (uvolnění dějových souvislostí, prolínání časových rovin, spontánní proud představ) básně = obrazy (kaligramy)

DADAISMUS - z francouzštiny dada = koníček, hračka, slovo nalezené po náhodném otevření slovníku špičkou nože reakce na válečný absurdní svět (odpor k válce), negace všech dosavadních hodnot, revolta proti dosavadnímu umění, morálce, rozumu důraz na absurditu, nelogičnost, nesmysl, naivitu a primitivitu snaha šokovat, provokovat, mystifikovat princip montáže a náhody, volné asociace (automatické texty) anarchie v životě i umění, absolutní svoboda Marcel Duchamp, Max Ernst

SURREALISMUS z francouzštiny surréalisme = nadrealismus staví na spontánnosti, obrazotvornosti a fantazii zachycení proudu představ, pocitů, snů, bezprostředních subjektivních dojmů vliv psychoanalýzy S. Freuda (teorie snu) odmítnutí realismu, logiky absence pravidelného rytmu, rýmu metoda automatického textu (psychický automatismus) – volný tok obrazů bez rozumové kontroly Salvador Dalí, Luis Buňuel

EXISTENCIALISMUS z francouzštiny existence = bytí, jsoucno filozofické výklady člověka jako osamoceného a odcizeného jedince obraz mezních životních situací, ohrožení, pocitu beznaděje, zoufalství, odporu – snaha osvobodit se život chápán jako směřování k smrti návaznost na filozofii F. Niezscheho, S. Kierkegaarda, E. Husserla a M. Heideggera

IMAGISMUS z angličtiny image = obraz v anglickém a americkém prostředí konkrétnost a maximální zhuštěnost obrazu rozvinutá obrazotvornost, hovorové obraty, volný verš inspirace v antice a francouzském symbolismu v Rusku navazuje imažinismus – návaznost na ruský kubofuturismus, osvobození slov z metrických a gramatických konvencí, volný verš, trsy metafor, důraz na úlohu básnického obrazu

SOCIALISTICKÝ REALISMUS vyhlášen v r. 1934 na ustavujícím sjezdu Svazu spisovatelů SSSR Maximem Gorkým úsilí o zobrazení skutečnosti ve společenském vývoji a třídních rozporech odmítnutí formalismu, subjektivismu, naturalismu ideál nového hrdiny – pracovníka a bojovníka, tvůrce a budovatele nové spravedlivé společnosti sny o spravedlivější společnosti, patos, hrdinství, optimismus, kolektivismus, angažovanost a politizace tvorby v duchu stalinského režimu spojení realismu s revolučním romantismem sjednocení stylu a témat (předem dané schéma), konec tvůrčí svobody vliv levicových filozofií, zvl. marxismu

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Secese http://kacuskyblogisek.blog.cz/0807/damsky-kostym http://mail.ekopodebrady.cz/aktivity0506.php http://www.novinky.cz/bydleni/reality-a-finance/188362-stavba-gaudiho-secesniho-snu-nebere-konce.html http://www.slavkov.cz/cz/pamatky-a-zajimavosti/pamatniky-a-sochy/?id=26 http://intelektualove.wordpress.com/2006/10/19/umeni-20-stoleti/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Kubismus http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C5%AFm_U_%C4%8Cern%C3%A9_Matky_Bo%C5%BE%C3%AD http://www.kunstforum.com/content/dadaismus-117.html http://www.ceskaliteratura.cz/translat/apollin.htm