Druhý – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“ Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor Ing. Jiří Tocháček Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AUT_2U_TO_22_01 Název Geometrie podvozku automobilu Druh učebního materiálu PowerPoint, *.pdf soubor Předmět Automobily Ročník Druhý – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“ Tématický celek Podvozky motorových vozidel Anotace Materiál uvádí kontrolované parametry geometrie, jejich význam a nastavení. Metodický pokyn Slouží pro výklad nové látky v rozsahu dvou vyučovacích hodin. K uvedené prezentaci je nutné uvést další údaje týkající geometrie. Klíčová slova Geometrie podvozku, diferenční úhel, odklon kola, příklon rejdového čepu, poloměr rejdu, sbíhavost kol. Očekávaný výstup Žák získá základní poznatky z oblasti geometrie podvozku a jeho nastavení. Datum vytvoření 1.10.2013
jízdní stabilitu automobilu; plynulost jízdy automobilu; Geometrie podvozku automobilu Podvozky automobilů jsou konstruovány s ohledem na požadavky, které mají být splněny za běžných jízdních režimů a situací. Jedná se zde především o : jízdní stabilitu automobilu; plynulost jízdy automobilu; citlivé a spolehlivé řízení směru jízdy; účinný přenos hnacích a brzdných sil; pohodlí při jízdě; rovnoměrné a pomalé opotřebování pneumatik. V závislosti na těchto požadavcích vyplývá, že podvozek automobilu musí mít vhodné geometrické a kinematické nastavení. V současné době se používá při konstrukci podvozku počítačová simulace, která umožňuje zjistit řadu parametrů, které se souhrnně označují jako geometrické postavení kol a náprav vozidla – geometrie podvozku. S rozvojem konstrukce automobilů se také zvyšují požadavky na konstrukci náprav a podvozků, zejména na přesnost nastavení jednotlivých parametrů. To ovšem na druhé straně zvyšuje nároky na přesnost kontrolních přístrojů pro jejich měření a zároveň to přináší nové prvky do samotné geometrie podvozku. Předepsané postupy kontrol se mohou lišit u kontrolních přístrojů různých výrobců.
Geometrie podvozku automobilu Správně seřízená geometrie podvozku musí současně splňovat všechny podmínky : osy náprav musí být kolmé na podélnou osu vozidla; nápravy musí být symetrické k podélné ose vozidla ( nejsou přesazené); rejdová kola jsou v poloze pro přímou jízdu, vrchol úhlu sbíhavosti má vrchol na podélné ose vozidla; řízení je v centrální poloze, tzn. že je symetrické k podélné ose vozidla všechny parametry geometrie splňují předepsané hodnoty převodka řízení je ve středu rozsahu svého pohybu a příčka volantu je vodorovná
Kontrolované parametry a jejich význam 1.) Odklon kola odchýlení střední roviny kola od roviny kolmé k vozovce - úhel odklonu kola b0 se udává v úhlových stupních a minutách; odklon kola může být pozitivní nebo negativní (příklon); vytváří (odklon, příklon) axiální (osovou) sílu, která zatěžuje ložiska kola. Tím se brání kmitání kol. 1.1) Pozitivní odklon : - většinou u přední rejdové nápravy pozitivní odklon kola od 0020´ do 20. - odchylka +/- 30´ leží ještě v přípustné toleranci; - zlepšuje směrovou stabilitu vozidla při přímé jízdě a zmenšuje poloměr rejdu. 1.2) Negativní odklon (příklon) : - většina automobilů má u zadní nápravy od -0030´ do -20. - zlepšuje boční vedení při jízdě zatáčkou; - zvyšuje opotřebení vnitřní plochy běhounu pneumatiky.
Kontrolované parametry a jejich význam 2.) Příklon rejdové osy jako příklon rejdové osy se označuje sklon rejdové osy vůči podélné rovině vozidla kolmé k vozovce; - úhel příklonu rejdové osy bp se udává v úhlových stupních a minutách a bývá obvykle 50 až 100; - odklon kola a příklon rejdové osy spolu tvoří sdružený (součtový) úhel, jehož velikost při seřizování zůstává neměnná (čím je odklon kola větší, tím je menší příklon rejdové osy a naopak); - odklon a příklon společně určují velikost poloměru rejdu R0 ; příklon rejdové osy způsobuje nadzvednutí přední částí vozidla při natočení rejdových kol a vlivem zatížení přední nápravy se vytvoří vratný moment pro zpětné natočení kol do přímého směru (samočinné vracení kol do přímého směru); - zabraňuje také kmitání kol.
Kontrolované parametry a jejich význam 3.) Poloměr rejdu - poloměru rejdu R0 je rameno, na kterém působí třecí síla mezi kolem a vozovkou; - je to vzdálenost středu stopy kola od průsečíku prodloužené rejdové osy s vozovkou; - může být pozitivní, negativní nebo nulový poloměr rejdu;
Kontrolované parametry a jejich význam 3.1) Pozitivní poloměr rejdu - prodloužená rejdová osa protíná vozovku na vnitřní straně stopy pneumatiky; - při brzdění působící brzdná síla natáčí přední část kola ven (do rozbíhavosti); - při rozdílné přilnavosti je kolo s vyšší přilnavosti natáčeno více a automobil tzv.táhne; - poloměr rejdu má být malý, ale dostatečný pro zachování přiměřené ovládací síly řízení a zabránění kmitání kol. 3.2) Negativní poloměr rejdu - prodloužená rejdová osa protíná vozovku ve vnější polovině stopy pneumatiky; brzdná síla působící na kolo vytváří stáčivý moment, který natáčí přední část kola dovnitř (do sbíhavosti), protože bod otáčení leží ve vnější části stopy kola; při různé přilnavosti kol, natáčí brzdná síla kol, kolo s větší přilnavosti dovnitř, tím působí proti natáčení vozidla na tu stranu, na které kola intenzivněji brzdí vlivem větší přilnavostí (tento účinek je důležitý při např. defektu pneumatiky přední nápravy).
Kontrolované parametry a jejich význam 3.3) Nulový poloměr rejdu - prodloužená osa rejdového čepu protíná vozovku přesně ve středu stopy pneumatiky; při natáčení kol do požadovaného směru na místě je nutná velká síla v řízení pro natočení kol; při brzdění je kolo natáčeno ven, ale natáčecí moment je podstatně menší než u pozitivního poloměru rejdu; 4.) Záklon rejdové osy - jako záklon označujeme úhel bz, který svírá rejdová osa a kolmice k vozovce v rovině rovnoběžné s podélnou svislou rovinou vozidla; - většinou určujeme jako úhel v úhlových stupních a minutách; - záklon lze určit jako vzdálenost z průsečíku osy kola s vozovkou O (závlek kola). V tomto případě se záklon udává v milimetrech; - Je-li bod O před bodem K, jedná se o pozitivní záklon rejdové osy, je-li bod O za bodem K, jedná se o negativní záklon (předklon) rejdové osy.
Použitá literatura: Obr. JAN.Z,ŽDÁNSKÝ,B.Automobily, podvozky, 1. vydání Brno, Portál 2000 ISBN není uvedeno,schvalovací doložka MŠMT není uvedena Obr. VLK,Fr.Zkoušení a diagnostika motorových vozidel,1.vydání Brno 2001, ISBN 80-238-6+573-0 Obr. POŠTA,J.Opravárenství a diagnostika II, 1. vyd. Praha, Portál 2002 ISBN 80-89073-88-2 Neoznačené obrázky jsou autora prezentace.