Simona Svačinová Komunikace zvířat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Přídatné kožní orgány Potní žlázy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
Přírodopis 6. ročník Hmyz Mgr. Helena Roubalová.
Abnormální chování u zvířat. Evoluce duševních chorob Nesse a Williams (1996) a Stevens a Price (1999) - existenci duševních chorob lze vysvětlit pomocí.
Druhy smyslového vnímání
Smyslová soustava člověka
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Nervová soustava.
Obratlovci povrch těla
Sociální chování souvisí s ……………………………………………. - zahrnují více jedinců než rodičovský pár + mláďata), ………….. jedinci, vzácněji …………….. jedinci se mezi sebou.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
říše: Živočichové podříše: Prvoci
Etologie K. Šejbová.
Instinkty Petr Krol.
Nauka o chování živočichů
Etologie koní.
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
Energie Informace Energie Látky Informace Látky ROVNOVÁŽNÝ STAV.
Welfare koní inovativní postupy a technologie
Biotické podmínky života
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Vtištění (Imprinting)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie – chování živočichů
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teritorialita – ochrana zdrojů
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Přírodní látky Hormony –různé chem. látky, ovlivňují živé buňky a procesy v nich – řídí a ovlivňují činnost buněk –rostlinné hormony = fytohormony – řídí.
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
Obratlovci - vylučovací soustava
Obecná endokrinologie
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Etologie – zkoumá aktivitu zvířat v čase a prostoru
Co jsme již poznali.
Základní charakteristika
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Název prezentace (DUMu): Voda
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA -prezentace
Orbis pictus 21. století Přenosové schéma
Etologie.
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Hormonální regulace bezobratlých
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Nauka o chování živočichů
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
říše: Živočichové podříše: Prvoci
ETOLOGIE 8. ročník.
Název projektu: Moderní škola
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Etologie.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Simona Svačinová Komunikace zvířat

Definice Komunikace je typ chování mezi žijícími tvory stejného nebo cizího druhu, charakterizovaný vzájemností, mající kořeny v biologické dědičnosti a konstitující jeden z hlavních životních projevů Révész Komunikace zahrnuje všechny typy chování, pomocí nichž skupina tvoří, udržuje, zprostředkovává, koriguje a integruje své vztahy Scheflen

Schéma komunikačního procesu ZDROJ KÓD SIGNÁL KANÁL PŘÍJEMCE

Základní vlastnosti komunikačního procesu Jedná se o dynamický vztah charakterizovaný záměrem ze strany jedince vysílajícího určitý signál Komunikace je cílesměrná aktivita Vždy jde o výměnu informace Komunikace je druhově typický rys chování Predispozice k určitému typu komunikace je do jisté míry vrozená

Klasifikace komunikace Chemická Dotyková (taktilní) Zvuková Vibrační Optická

Chemická komunikace Patří k vývojově nejstarším Vyznačuje se extrémní specificitou s vysokou rozlišovací přesností Chemické látky, které mají povahu signálu, jsou vylučovány různými žlázami Působí na místě také jako stopa

Feromony Biologické látky, které mají vliv na chování nebo na vývoj příslušníků stejného druhu Pohlavní feromony Rozpoznávání pohlaví Lákání partnera Navození reprodukčního chování

Agregační feromony Kůrovec

Poplašné (alarmní) feromony Vyskytují se hlavně u mravenců, termitů a dalších druhů hmyzu

Značkovací feromony Chemické značkování je častým typem vymezování teritoria Nachází se v potních, mazových a pachových žlázách v kůži Výhodou je dlouhodobé přetrvávání uložených značek Nesou řadu důležitých informací

Dotyková komunikace Umožňuje organismu získat prostřednictvím povrchu svého těla informace z okolního prostředí

Dělení Kontaktní: pro tyto živočichy je velmi důležitá blízkost jiného jedince Distantní: kontakt se omezuje na fázi námluv a rozmnožování Dotykové podněty mají význam v sexuální oblasti Patří sem také činnost proprioreceptorů

Vibrace Vysílání vibračních signálů Rytmickými tlakovými podněty spojenými s přímým dotykem tykadel Rytmickými pohyby celého těla, které se vzduchem nebo vodou přenáší k příjemcům signálů Rytmickými pohyby části těla, které se přenášejí vodou či půdou k příjemci signálu

Zvukové dorozumívání Akustická komunikace odpovídá funkci a prostředí ve kterém se živočich pohybuje Výhody Podle jejich časové a frekvenční struktury se dají dobře rozlišit druhově typické zprávy a jejich účel Příjemcem jsou okamžitě zachyceny a na rozdíl od pachových signálů zase hned zmizí Lze rozlišit motivaci vysílajícího a místo, kde se právě nachází

Zvukové signály ptáků Velká variabilita Rozlišujeme volání a zpěv Volání: bolest, prosba o potravu, vzájemné uvědomování druhých jedinců v hejně Zpěv: teritoriální chování a námluvy

Použitá literatura Veselovský, Z. (2005). Etologie. Biologie chování zvířat. Praha: Academia. Francis, D. (1996). Etologie. Praha: karolinum. Fraňková, S., Bičík, V. (1999). Srovnávací psychologie a základy etologie. Praha: Karolinum. Fraňková, S., Klein, Z. (1997). Praha: HZ Systém