5.1 Úhel a jeho velikost . M O N písmeno uprostřed = vrchol úhlu  =

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Advertisements

Úhel Úhel je část roviny
Úhly v trojúhelníku Vlastnosti úhlů v trojúhelníku
Kružnice opsaná trojúhelníku
Rozdělení úhlů podle velikosti
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů
Úhel, rozdělení úhlů podle velikosti
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
David Kuthan Karolína Korešová Michal Trmal
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Sčítání a odčítání úhlů
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
POZNÁMKY ve formátu PDF
Elektronická učebnice - I
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
26.1 Zaokrouhlování čísel na desítky v oboru do 100
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
86.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 8
Elektronická učebnice - I
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
36.1 Obvod a obsah kruhu Výpočet obvodu dortové formy.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Únorové počítání.
Trojúhelník Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
25.1 Písemné odčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
44.1 Písemné násobení jednociferným činitelem
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
60. 1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti III.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
76.1 Násobení a dělení desetinných čísel přirozeným číslem
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
20..
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
KONTROLNÍ PRÁCE.
Trojúhelník,kružnice trojúhelníku opsaná
* Rozdělení úhlů Matematika – 6. ročník *
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
* Úhel Matematika – 6. ročník *.
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
POZNÁMKY ve formátu PDF
Základní konstrukce Osa úhlu.
konstrukce, měření velikosti osa úhlu, operace s úhly
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
24.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků I.
Základní konstrukce Osa úhlu.
Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů
Transkript prezentace:

5.1 Úhel a jeho velikost . M O N písmeno uprostřed = vrchol úhlu  = Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 5.1 Úhel a jeho velikost B Úhel je část roviny vymezená dvěma polopřímkami se společným počátkem. V … vrchol úhlu AVB Polopřímky VA a VB jsou ramena úhlu. AVB AVB Úhel o velikosti jeden stupeň Úhel o velikosti 90 stupňů Úhel o velikosti 180 stupňů Zápis velikosti úhlu: Měření úhlu: B V A V A . M N O písmeno uprostřed = vrchol úhlu Značku na středu úhloměru přiložíme k vrcholu úhlu. Hranu úhloměru přiložíme k jednomu rameni úhlu. Přečteme na stupnici, kde protíná druhé rameno oblouk úhloměru.  = 40o Zdroje: http://dum.rvp.cz/materialy/uhel.html http://www.matzem.cz/dokuments/shrnuti_matematika_6_trida.pdf http://it.pedf.cuni.cz/~proch/program/uhel.htm http://www.mathsteacher.com.au/year7/ch08_angles/03_calc/size.htm http://www.matweb.cz/uhel Autor: Mgr. Marie Makovská

5.2 Grafické přenášení úhlu, osa úhlu Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 5.2 Grafické přenášení úhlu, osa úhlu Přenášíme úhel CBA k polopřímce YZ 1) Sestrojíme kružnici k se středem V (vrchol přenášeného úhlu) s libovolným poloměrem B C A X 2) Sestrojíme kružnici l se stejným poloměrem jako v kroku 1 se středem Y m 3) Do kružítka naměříme vzdálenost průsečíků kružnice k a ramen přenášeného úhlu l k 4) Z průsečíku polopřímky YZ a kružnice l sestrojíme kružnici m - poloměr viz. bod 3 Y Z 5) Vyznačíme bod X, který je průsečíkem kružnic l a m 6) Narýsujeme polopřímku YX, která je druhým ramenem hledaného úhlu flashová animace Sestrojujeme osu úhlu AVB: Zvolíme libovolný poloměr a narýsujeme oblouk m kružnice o středu V, tak aby protínal obě ramena úhlu. Narýsujeme dva oblouky se stejnými poloměry a se středy v průsečících oblouku m s rameny úhlu. Sestrojíme přímku o, která prochází průsečíkem těchto oblouků a vrcholem V. To je osa úhlu AVB. Osa úhlu je přímka, která rozděluje úhel na dva shodné úhly. Osou úhlu nazýváme množinu právě těch bodů úhlu, které mají od obou ramen stejnou vzdálenost. o B V A m

5.3 Dělení úhlů podle velikosti Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 5.3 Dělení úhlů podle velikosti Vrcholové úhly: Vedlejší úhly: Vrcholovými úhly nazýváme úhly, jejichž vrcholy splývají a ramena jsou vzájemně opačné polopřímky. Vrcholové úhly jsou shodné. Vedlejšími úhly nazýváme styčné úhly, jejichž nesplývající ramena jsou vzájemně opačné polopřímky. Součet dvou vedlejších úhlů je přímý úhel.

5.4 Sčítání a odčítání úhlů Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 5.4 Sčítání a odčítání úhlů Grafické sčítání a odčítání úhlů: Sčítání úhlů: Odčítání úhlů: Vezmeme jeden úhel, přeneseme ho k druhému tak, aby měly jedno společné rameno, a výsledný úhel tvoří jejich různá ramena. Jeden úhel přeneseme dovnitř druhého úhlu. Poté od většího úhlu odečteme průnik těch dvou úhlů a máme rozdíl. V tomto příkladu je znázorněn součet α + β. Společné rameno polopřímka AC a různá ramena polopřímky AB a AD. Výsledek je úhel BAD. Obrázek znázorňuje rozdíl α − β. Červená část zvýrazňuje výsledný úhel. Počítání s úhly: Odčítání úhlů: 1° = 60´ 1 stupeň = 60 minut α = 65° 27´ Násobení úhlů: Sčítání úhlů: β = 38°47´ α = 36°35´ α = 28°45´ α – β = 26° 40´ 2. α = 2 . 36°35´ = 2 . 36° + 2. 35´ = 72°70´ = 73°10´ β = 32°50´ α + β = 61°35´ 65° 27´ = 64° 87´ - 38° 47´ Dělení úhlů: 28° 45´ 27´- 47´ nelze, proto číslo, β = 45°33´ 32° 50´ od kterého budeme odčítat, β : 3 = 45°33´ : 3 60° 95´ = 61°35´ převedeme pomocí pravidla = 45°: 3 + 33´ : 3 = 15° + 11´ = 15°11´ Pokud ve výsledku překročí počet minut 60´, je 1° = 60´ 64° 87´ třeba je přepočítat na stupně. 26° 40´

5.5 Určování úhlů (pro zobrazení výsledků, klikni na „Řešení“) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 5.5 Určování úhlů (pro zobrazení výsledků, klikni na „Řešení“) 1) Zapiš velikosti úhlu α, β, γ. 2) Vypiš z označených úhlů: všechny ostré úhly, všechny tupé úhly, pravý úhel. 3) Sestroj pomocí kružítka osu úhlu α = 70°. 4) Sestroj úhel o velikosti 120° a druhý o velikosti 38°. Proveď graficky součet a rozdíl obou úhlů. 5) Změř velikosti úhlů. Řešení 63° Řešení α = 180° - 63° = 117° Β = 63° γ = α = 117° α γ β α + Β α - Β β α α β α β Řešení δ γ β α´ Řešení Ostré úhly: α, γ, δ Pravý úhel: β Tupý úhel: α´ Řešení o α

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 5.6 Početní operace s úhly (pro zobrazení výsledků, klikni na „Řešení“) 1) VYPOČÍTEJ Výsledek správně převeď na stupně a minuty 42°30´ + 36°30´ = 254°40´ + 23°58´ = 63°28´ + 21°47´ = 91°33´ + 45°32´ = 80°40´ . 2 = 112°40´ - 22°40´ = 155° - 120°10´ = 123°18´ - 57°42´ = 300°48´ - 125°36´ = 65°30´ : 2 = 2) Doplň tabulku Řešení 78° 60´ = 79° 277° 98´ = 278°38´ 84° 75´ = 85°15´ 136° 65´ = 137°5´ 160° 80´ = 161°20´ 90° 154° 60´-120°10´ = 34°50´ 122°78´ - 57°42´ = 65°36´ 175°12´ 32°30´ + 15´ = 32°45´ Řešení a 150° 190° 148° 124° 74°   245° 48° b 95° 67° 75° 59° 83° 130° 62° a + b 126° 174° 210° a - b 28° 156° 39° a 150° 190° 148° 124° 74° 111°  245°  44° 48°  101° b 95° 67° 75° 59° 52°  83°  89° 130° 162°  62° a + b  245° 257°   223°  183° 126°  194°  334° 174° 210°  163° a - b  55°  123° 73°  65°   22° 28° 156°   39°

5. 7 Angle Vocabulary: Names of Angles Mathematical dictionary Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematics 5. 7 Angle Names of Angles Vocabulary: Type of Angle Description Acute Angle an angle that is less than 90° Right Angle an angle that is 90° exactly Obtuse Angle an angle that is greater than 90° but less than 180° Straight Angle an angle that is 180° exactly Reflex Angle an angle that is greater than 180° bod - point čára, přímka - line menší, méně - less pravoúhlý - rectangular průsečík - intersection přesně - exactly přímka - line rameno - arm rohový - corner řešení - solution shodný - equal spojit - join úhel - angle úhloměr - protraktor větší - greater vrchol - vertex, pl vertices Parts of an Angle The corner point of an angle is called the vertex. And the two straight sides are called arms The angle is the amount of turn between each arm. Mathematical dictionary Example 1 : Use the information given in the diagram to find x. Example 2 : Use the information given in the diagram to find x. Solution: Solution:

5.8 Test – úhel a jeho velikost Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 5.8 Test – úhel a jeho velikost 1) Úhel větší jak 90° stupňů a menší jak 180° pravý ostrý tupý přímý 2) Určete druh úhlu podle velikosti α = 181° nekonvexní konvexní 3) Kolik stupňů je pravý úhel? 90° 180° 360° 1° 4) Velikost úhlu je: 45° 120° 60° 5) Rozdíl úhlů 360° - 0° je úhel:  plný  tupý  přímý  ostrý 6) 45°12´ + 37°53´ =  a) 93°45´  b) 82°5´  c) 83°5´  d) 45°55´ 7) 70° - 45°31´ =  a) 26°29´  b) 25°29´  c) 24°31´  d) 24°29´ 8) Velikost dvojnásobku úhlu je 6°14´. Urči tento úhel. a)  3°7´ b) 3°6´ c) 12°28´ d) 4° Správné odpovědi: 1c 2b 3a 4d 5a 6c 7d 8a Test na známku

5.9 Anotace Autor Mgr. Marie Makovská Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 5.9 Anotace Autor Mgr. Marie Makovská Období 07 – 12/2011 Ročník 6. ročník Klíčová slova Úhel, osa úhlu, vrchol úhlu, sčítání a odčítání úhlu Anotace Prezentace popisující pojem úhel, sestrojení osy úhlu, grafické i početní sčítání a odčítání úhlů, rozdělení úhlů